دیدار معاونان وزرای خارجه روسیه، زیمبابوه، کوبا و ونزوئلا با امیرعبداللهیان

13:53 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۲۳۴۲
معاونان وزرای خارجه روسیه، ونزوئلا و کوبا در حاشیه نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

خبرگزاری میزان – «سرگئی ورشینین»، معاون وزیر خارجه روسیه، «کارلوس خولیو رون ماتینز» معاون وزیر خارجه ونزوئلا و «الیو رودریگز پردومو»، معاون وزیر خارجه کوبا روز شنبه در حاشیه نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران، با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر امور خارجه در این ملاقات اظهار کرد: کشورهای غربی به رهبری آمریکا به دنبال تسلط بر جهان بوده و مخالف کشورهای مستقل هستند و پیام نشست تهران در زمینه مخالفت با روند یکجانبه گرایی و تحریم‌های ظالمانه، پیام مهمی از سوی کشورهای شرکت کننده در این نشست است.

«امیرعبداللهیان» ضمن ابراز خرسندی از سطح روابط دوجانبه و ابراز رضایت از برگزاری موفق نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، همکاری‌ها در پلتفرم‌های چندجانبه به منظور حل و فصل مشکلات از طرق مسالمت آمیز را مورد توجه و تاکید قرار داد.

«سرگی ورشینین» نیز در این دیدار، ایران و روسیه را در بسیاری از موضوعات منطقه ای و بین المللی دارای نظرات و دیدگاه های مشترک خواند و تصریح کرد: تحریم‌های غرب در راستای تسلط بر جهان، و جنگ رسانه ای ناتو و آمریکا برای تاثیرگذاری بر جوانان و انقطاع میان نسلی انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه کوبا، نیز ضمن ارزیابی مثبت از سطح روابط دو کشور در حوزه سیاسی، بر ارتقای همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی در بستر ظرفیت‌های موجود و رسیدن آن به سطح مناسبات سیاسی دو کشور تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین هدف نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد را ارسال پیامی جدی در زمینه محکومیت یکجانبه گرایی و تحریم کشورهای مستقل عنوان کرد‌.

معاون وزیر خارجه کوبا نیز در این دیدار ضمن ابراز تسلیت و محکوم کردن حادثه تروریستی شیراز، با برشمردن زمینه‌های ارتقای همکاری‌های دو کشور خصوصا در حوزه اقتصادی، از طرف وزیر خارجه کوبا رسما از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به هاوانا دعوت به عمل آورد.

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با «کارلوس خولیو رون ماتینز»، معاون وزیر خارجه ونزوئلا اظهار کرد: در حال حاضر با تمام توان در حال اجرایی کردن مفاد نقشه راه همکاری‌های بلندمدت دو کشور هستیم.

وی با اشاره به تبادل هیئت‌های قابل توجه دو کشور در سال گذشته تاکید کرد: این موضوع پیام قدرتمندی از انسجام میان ایران و ونزوئلا را به دنیا مخابره می‌کند. ‌

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با تاکید بر روابط سیاسی خوب دو کشور، سفر «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا به تهران را نقطه عطفی در روابط دوجانبه عنوان کرد.

«کارلوس رون مارتینز» نیز در این ملاقات، ضمن تاکید بر لزوم همصدایی در مقابله با یکجانبه گرایی در جهان، نسبت به پایبندی کشورش به تعهدات و توافقات دوجانبه تاکید کرد.

«امیرعبداللهیان» در دیدار با «موسابایانه»، معاون وزیر خارجه زیمبابوه نیز با اشاره به گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و اراده مقامات عالیه ایران و زیمبابوه برای ارتقای همه جانبه مناسبات، بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت‌های دو کشور در این خصوص تاکید کرد.

در این ملاقات همچنین طرفین بر لزوم تسریع در برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و گسترش مناسبات اقتصادی تاکید کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *