روایتی از وضعیت مرگبار مرزهای اروپا

12:28 - 14 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۲۰۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت یک نهاد امدادرسان نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر پناهجویان در مرزهای اروپا با بحران‌های مرگبار متعددی مواجه بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – موسسه «آلارم فون» (خط هشدار) در ماه اکتبر سال 2014 برای نجات پناهجویانی که در مرزهای اروپا به خطر می‌افتند، راه‌اندازی شده است.

این نهاد در یازدهم اکتبر 2014 و همزمان با سالروز غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در مرزهای ایتالیا به راه افتاد.

در اکتبر سال 2013 مقامات ایتالیا و مالت از امدادرسانی به یک قایق حامل پناهجویان خودداری کردند و در نتیجه این امر 200 مهاجر بر اثر غرق شدن قایق جان خود را از دست دادند.

در طول این مدت 8 ساله موسسه آلارم فون حدود 5 هزار عملیات را برای نجات قایق‌ها در مرزهای دریایی اروپا انجام داده است.

این عملیات در مسیرهای مختلف دریایی به اروپا، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس تا جزایر قناری، و از سال 2022 نیز در سراسر کانال «مانش» صورت گرفته است.

 آلارم فون در این مدت شاهد مفقود و غرق شدن هزاران نفر از پناهجویان بوده است؛ همچنین شاهد عقب‌نشینی‌های خشونت‌آمیز و رها شدن مرگبار بسیاری از پناهجویان و تعداد زیادی از کسانی بوده که در دریا دستگیر شدند و برخی به اجبار به عقب بازگردانده شدند.

این نهاد می‌نویسد: ما شاهد خشونت وحشتناک مرزی در مرزهای اسپانیا و مراکش هستیم، همانطور که اخیرا در نزدیکی «ملیلیه» نشان داده شد؛ در 24 ژوئن 2022، دستکم 40 نفر در قتل عام نژادپرستانه در حصار قلمرو اسپانیا کشته شدند، صحنه‌ای غیرقابل تحمل از خشونت استعماری نو، که توسط نیروهای مراکشی انجام شد، اما توسط سیاست‌های مهاجرت و مرزی اتحادیه اروپا تضمین شده بود. آنها از جمله هزاران نفری هستند که هر سال جان خود را در مرزهای اسپانیا به ویژه در مسیر اقیانوس اطلس از دست می‌دهند.

جنگ علیه پناهجویان در حال حرکت نیز در دریای اژه و در مرز زمینی ترکیه و یونان یک واقعیت روزمره است؛ یونان از مردم در حال حرکت به عنوان مهره در بازی‌های قدرت نظامی و ملی‌گرایانه خود استفاده می‌کند.

در حالی که عقب‌نشینی‌های اجباری از سوی یونان برای مدت طولانی ادامه داشته اما از مارس 2020 به بعد به روندی نظام‌مند تبدیل شد. حتی افرادی که قبلا به جزایر یونان قدم گذاشته‌اند، مجبور به سوار شدن به قایق‌های نجات کوچک می‌شوند و در آب‌های ترکیه رها می‌شوند.

 این جنایات مرزی اکنون در دریای اژه و در منطقه «اوروس» معمول است؛ در ماه مارس، «ماریا» کودک 5 ساله از جمله کسانی بود که به دلیل این عقب‌نشینی جان خود را از دست داده‌اند.

در مدیترانه مرکزی، روند عقب نشینی‌اجباری برقرار است، به ویژه از طریق همکاری بین هواپیماهای بدون سرنشین آژانس مرزی اروپا و گارد ساحلی لیبی.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *