انتظار حضرت «مهدی(عج)»؛ انتظاری برای گشایش

9:00 - 13 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۰۱۳۱
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: واژه انتظار برای حضرت مهدی(عج) به معنای نگاه کردن ساده نیست بلکه نگاه با تامل و اندیشه است و با رویت تفاوت فراوان دارد، هرچند برخی از انتظار یک مفهوم انتزاعی و خشک را استخراج می‌کنند، اما همواره در اهداف شوم خود با شکست روبرو خواهند شد.

سید مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با میزان پیرامون علل نامگذاری روز جمعه به عنوان جمعه‌های انتظار حضرت «مهدی(عج)» گفت: نامگذاری روز جمعه به عنوان جمعه‌های انتظار از آن نظر مورد توجه است که ظهور «امام زمان (عج)» در این روز وعده داده شده و از سوی «ائمه معصومین (ع)» مورد تاکید بوده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: حتی در «زیارت حضرت مهدی (عج)» نیز جمله «هَذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَ الْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَى يَدَيْكَ، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود».

منتظرین «امام زمان (عج)» در روز جمعه انتظار ظهور دارند

وی با اشاره به منتصب بودن روز جمعه به حضرت «حضرت مهدی (عج)» ابراز کرد: منتظرین «امام زمان (عج)» در روز جمعه انتظار ظهور دارند، زیرا در روایت منتصب به «امام زمان (عج)»، ایشان در روز جمعه ظهور و جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد لذا هنگامی که جمعه می‌گذرد و ظهور رخ نمی‌دهد منتظران دلگیر هستند و غمی را بر دل خود احساس می‌کنند.

 مهدی

واعظ موسوی با اشاره به ابعاد انتظار ظهور «امام زمان (عج)» بیان کرد: انتظار «حضرت مهدی (عج)» یک فرهنگ است، انتظار برای ظهور «امام زمان (عج)» به دو شکل مطرح شده انتظار منفی که از آن به عنوان انتظار مخدر نیز یاد می‌شود و انتظار مثبت که به انتظاری محرک معرف است. 

وی در همین راستا ابراز کرد: انتظاری که افراد دست روی دست بگذارند تا «حضرت مهدی (عج)» برای ایجاد شرایط مناسب در جامعه بیایند یک انتظار مخدر و کشنده است، زیرا هیچ طرح و برنامه‌ای برای آن وجود ندارد و همه جهان را فساد در بر می‌گیرد که این انتظار بسیار نادرست است. 

واژه انتظار به معنای نگاه کردن ساده نیست

این کارشناس علوم قرآنی به واژه انتظار اشاره و تاکید کرد: واژه انتظار به معنای نگاه کردن ساده نیست بلکه نگاه با تامل و اندیشه است و با رویت تفاوت فراوان دارد، هرچند برخی از انتظار یک مفهوم انتزاعی و خشک را استخراج می‌کنند، اما همواره در اهداف شوم خود با شکست روبرو خواهند شد. نکته مهم اینکه مقوله انتظار و عاشورا دو بال شیعه هستند که دشمن تلاش کرده هر دو را از معنی مترقی خود منحرف کند و در نتیجه موفق نشده است.

مهدی

وی به ویژگی منتظران واقعی اشاره و خاطرنشان کرد: منتظران واقعی نباید آرام بنشینند، منتظران واقعی افرادی ظلم ستیز هستند و شرایط موجود را برای اصلاح جامعه آماده می‌کنند، با تقوا به این مهم تحقق می‌بخشند. 

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *