برگزاری نشست اتحادیه عرب در میانه اختلاف کشورهای عضو

10:06 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۸۲۳۳
سی و یکمین نشست اتحادیه عرب در الجزایر، برای نخستین بار در سه سال گذشته برگزار شد.

خبرگزاری میزان - سران کشورهای عربی در سی و یکمین نشست اتحادیه عرب در الجزایر برای نخستین بار در سه سال گذشته با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش «دویچه وله»، این اتحادیه 22 عضوی آخرین نشست خود را در سال 2019، قبل از آغاز همه‌گیری کرونا، میزبانی کرده بود.

این نشست در پس زمینه افزایش تورم، کمبود مواد غذایی و انرژی، خشکسالی و افزایش هزینه‌های زندگی در سراسر خاورمیانه و آفریقا برگزار شد.

«عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر در این نشست، گفت: زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی با تنش‌ها و بحران‌های فزاینده مشخص شده است، به‌ ویژه در جهان عرب، که در دهه‌های گذشته دوره‌ای به سختی دوران کنونی را به خود ندیده است.

«تبون» همچنین اظهار کرد: موضوع اصلی و مورد توجه ما آرمان فلسطین باقی می‌ماند.

این گفته رئیس جمهور الجزایر به دنبال تنش در اتحادیه عرب است که سابقه حمایت از مقامات فلسطینی را دارد و در عین حال، چند عضو آن در سال‌های اخیر روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرده‌اند.

«تبون» خطاب به حضار از جمله «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه مجمع عمومی سازمان ملل برای تبدیل فلسطین به یک کشور عضو کامل شد.

«محمد ششم»، پادشاه مراکش و «بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی از جمله غایبان در این نشست بودند و مقامات دیگر را برای شرکت در این مراسم فرستادند.

دولت سوریه نیز در این نشست نماینده‌ای نداشت؛ سوریه در سال 2011 و در اوایل بروز بحران در این کشور از حضور در این اتحادیه تعلیق شد.

الجزایر و سایر اعضا تلاش کردند که سوریه را به اتحادیه عرب بازگردانند، اما این موضوع به ویژه با مخالفت شدید کشورهای حاشیه خلیج فارس روبرو شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *