پرونده‌های بودجه‌ای مهمترین و بیشترین پرونده‌های مورد رسیدگی دیوان محاسبات است

13:43 - 10 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۷۳۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: مهمترین و بیشترین پرونده های که دیوان محاسبات کشور رسیدگی می کند، پرونده های مربوط به قانون بودجه است. بنابراین کارشناسان دیوان محاسبات کشور توان اظهارنظر درباره تدوین و اجرای قوانین به طور جامع و کامل را دارند.

خبرگزاری میزان - بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، بذرپاش در جمع شورای سیاستگذاری «همایش ملی بهبود بودجه ریزی در ایران، حکمرانی بودجه از تفریغ تا تدوین» با رئیس کل دیوان محاسبات کشور ضمن تاکید بر اینکه اداره بهتر کشور مستلزم تطابق و همپوشانی برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است، گفت: در کشور سه نوع برنامه بلندمدت (چشم انداز)، میان مدت (برنامه های توسعه ای پنج ساله ) و کوتاه مدت (بودجه سالانه) تدوین می شود که طبق منطق نظام بودجه ریزی، باید همه این برنامه ها هم راستا باشند و حداکثر همپوشانی را داشته باشند.

بذرپاش افزود: اگر مجلس قانونی را وضع می کند، دیوان محاسبات کشور در تمام مراحل تدوین تا اجراء و رسیدگی همراه آن است و از سوی دیگر مهمترین و بیشترین پرونده های که دیوان محاسبات کشور رسیدگی می کند، پرونده های مربوط به قانون بودجه است. بنابراین کارشناسان دیوان محاسبات کشور توان اظهارنظر درباره تدوین و اجرای قوانین به طور جامع و کامل را دارند.

وی با اشاره به همزمانی تهیه لایحه بودجه سال 1402 و برنامه هفتم توسعه، برگزاری چنین رویدادی را کاملا بهنگام دانست و بیان کرد که یکی از محورهای این همایش می تواند کمک به تدوین کارآمدتر این قوانین راهبردی باشد و دیوان محاسبات کشور نیز برای اولین بار با بررسی و حسابرسی عملکرد برنامه ششم توسعه و ارائه گزارش تفریغ بودجه سال 1400 شش ماه زودتر از موعد و همچنین ارائه گزارش های مستمر بر اجرای بودجه 1401 رسالت خود را در این خصوص به انجام رسانده است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور افزود: اجتماعی سازی سیاست ها و همراه بودن دانشگاه ها و جامعه نخبگانی با فرآیند تدوین و تصویب بودجه می تواند نقش موثری در اصلاح آن داشته باشد و این همایش مسیر را برای اجتماعی سازی سیاست های بودجه ای کشور باز می کند. وی در ادامه افزود: در بخش نظارت نیز توجه داشته باشیم که ارائه زودهنگام تفریغ بودجه و یا نظارت حین اجرای بودجه و سایر اقدامات نهادهای نظارتی چه کمکی به اثربخشی بودجه می کند و نمایندگان مجلس و سایر ذینفعان چه بهره ای از این گزارش ها می برند.

رئیس کل دیوان محاسبات گفت: تعارض قوانین عمومی با قوانین بودجه ای یکی دیگر از مشکلات اساسی بودجه ریزی است. تعارض قوانین عادی با برخی احکام بودجه ای مجریان را دچار سردرگمی و نظارت بر اجرا را سخت خواهد کرد، این هم سوالی است که خوب است این کنفرانس به آن بپردازد.

در ادامه این مراسم، سید مهدی پاک ذات دبیر«همایش ملی بهبود بودجه ریزی در ایران» گزارشی از عملکرد این همایش بیان کرد و افزود: ایده اصلی همایش از منویات مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی شکل گرفت و از اردیبهشت ماه سال 1401 با فعالیت مشترک دیوان محاسبات کشور، مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، پژوهشکده اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی شروع به فعالیت کرده و از اول آبان ماه 1401 اعلام موجودیت نموده است.

وی خاطر نشان کرد: با ارائه زودهنگام تفریغ بودجه کشور امکان بهره مندی از آن برای اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی فراهم شده است.

همچنین، پورعزت رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: سخت گیری ها و نظارت ها آینده بودجه ای کشور را بهتر می کند و اگر فعالیت ها با هوشمندی همراه باشد می تواند منجر به اصلاح شود. می توان گفت که تاکنون این هوشمندی وجود داشته اما با بدنه هماهنگ نبوده است. خوشبختانه اقدامات هوشمندانه دیوان محاسبات کشور در حال حاضر با بدنه کشور هماهنگ است و می تواند به اصلاح ساختارها منجر شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *