مداخله آمریکا و فرانسه در هائیتی و غارت این کشور

15:09 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۴۴۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا و کشورهای اروپایی به بهانه‌های مختلف در امور کشورهای دیگر مداخله کرده و ثروت آنها را به غارت برده‌اند.

خبرگزاری میزان - برخی می‌دانند که مردم هائیتی چگونه ارباب برده‌ای وحشی فرانسوی خود را سرنگون و در سال 1804 استقلال خود را اعلام کردند؛ اولین ملت جهان مدرن که از شورش بردگان متولد شد.

به گزارش نیویورک تایمز، اما تعداد کمی از ماجرای اتفاقی که دو دهه بعد در این کشور رخ داد، با خبر هستند؛ زمانی که کشتی‌های جنگی فرانسوی به این کشور بازگشتند و اولتیماتوم دادند که یا پول پرداخت کنید و یا برای جنگ آماده شوید.

نسل‌های متمادی، نوادگان مردم برده‌شده با پولی که می‌توانست برای ساختن مدارس، جاده‌ها، درمانگاه‌ها یا یک اقتصاد پرجنب‌وجوش استفاده شود، به فرزندان اربابان برده‌های سابق خود پرداختند.

نسل‌های متمادی، نوادگان مردم برده‌شده با پولی که می‌توانست برای ساختن مدارس، جاده‌ها، درمانگاه‌ها یا یک اقتصاد پرجنب‌وجوش استفاده شود، به فرزندان اربابان برده‌های سابق خود پرداختند.

از قرن پانزدهم تا قرن بیستم، قدرت‌های اروپایی بخش‌های عظیمی از هر قاره به جز قطب جنوب را مستعمره کردند؛ از سال 1776 در آمریکای شمالی، مردم ساکن در آن مستعمرات شروع به شورش علیه استعمارگران خود با هدف ایجاد کشورهای مستقل خود کردند. طی دو قرن بعد، بیش از صد کشور مستقل جدید در سرتاسر جهان ایجاد شدند و مستعمرات یکی پس از دیگری استقلال خود را اعلام کردند.

هائیتی تنها دومین کشور مستقل در قاره آمریکا بود اما وضعیتی بسیار متفاوت از آمریکا داشت، زیرا اکثر مبارزان هائیتی به بردگی گرفته شده و برده استعمارگران بودند.

یک شورش مردمی در هائیتی در طول سال 2022 رخ داده است؛ این اعتراضات ادامه چرخه مقاومتی است که در سال 2016 در پاسخ به بحران اجتماعی ایجاد شده توسط کودتاهای 1991 و 2004، زلزله در سال 2010 و طوفان «متیو» در سال 2016 آغاز شد.

برای بیش از یک قرن، هر گونه تلاش مردم هائیتی برای خروج از سیستم استعمار نو تحمیل شده توسط اشغال نظامی آمریکا (1915-1934) با مداخلات نظامی و اقتصادی برای حفظ آن مواجه شده است.

ساختارهای سلطه و استثمار ایجاد شده توسط آن سیستم، مردم هائیتی را فقیر کرده است و اکثر مردم به آب آشامیدنی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و پرورش یا مسکن مناسب دسترسی ندارند؛ از 11.4 میلیون نفر جمعیت هائیتی، 4.6 میلیون نفر با ناامنی غذایی مواجه و 70 درصد بیکار هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *