بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی؛ جنایتی که باید در دادگاه بین المللی ارزیابی شود

11:03 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۳۹۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا به عنوان نخستین و تنها کشور استفاده کننده از بمب اتم هرگز بابت بمباران اتمی دو شهر ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم عذرخواهی نکرد.

خبرگزاری میزان – اگرچه بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن و توسط آمریکا در ماه آگوست سال 1945 سابقه تاریخی خطرناکی ایجاد کرد اما این بمباران هنوز از نظر قانونی توسط نهادهای بین المللی مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

به گزارش «اسپوتنیک»، یک کارشناس سیاسی و دیپلمات روسیه در مورد بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» توسط آمریکا می‌گوید که اگرچه افراد تصمیم گیرنده برای انجام بمباران دیگر زنده نیستند، اما باید دادگاهی برای ارزیابی این جنایت انجام شود.

وی تاکید کرد: آمریکا مدعی است از طریق بمباران اتمی پایان جنگ را تسریع کرده و جان سربازان را نجات داد اما این ادعا بنا به دلایلی قابل قبول نیست:

نخست، نیاز نظامی برای بمباران اتمی ژاپن وجود نداشت؛ این موضوعی است که حتی پیش از بمباران اتمی ژاپن، بیش از شش مقام ارشد نظامی آمریکایی به آن تاکید کرده و گفته بودند که ضرورت نظامی برای این اقدام وجود ندارد.

دو، هیچ تاسیسات نظامی مهمی در «هیروشیما» و «ناکازاکی» وجود نداشت.

سه، بمباران اتمی این دو شهر ژاپن را وادار به تسلیم نکرد.

کارشناس مذکور تاکید می‌کند: علاوه بر این، آمریکا از بمب‌های اتمی علیه مردم غیرنظامی استفاده کرد ... شاید بتوان گفت که بمباران شهرهای ژاپن جنایتی بزرگ‌تر از استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط آلمان در طول جنگ جهانی اول بود؛ چراکه آلمانی‌ها از گاز کلر علیه سربازان دشمن استفاده کردند؛ با وجود این، حملات گازی به عنوان اقدامات غیرانسانی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اجتناب مقام‌های آمریکایی از بازدید از شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» تا همین اواخر گفت: آن‌ها می‌دانند چه جنایتی مرتکب شده اند اما نمی‌خواهند که ابراز پشیمانی کنند؛ به همین دلیل ماجراجویی‌های نظامی و استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف علیه غیرنظامیان از سوی واشنگتن ادامه یافت که نمونه‌های آن در جنگ آمریکا علیه ویتنام به ثبت رسیدند.

منتقدان و گروه‌های حقوق بشری متعددی تاکنون خواستار عذرخواهی آمریکا برای اقدام غیرانسانی و وحشیانه خود از ژاپن شده اند؛ زیرا قوانین بین المللی موجود در سال 1945 نیز بر الزام حفاظت از جمعیت غیرنظامی در برابر آسیب‌های ناشی از خصومت‌ها تاکید می‌کرد.

بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان دهنده بعید بودن اقدام شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر آغاز دادگاه درباره بمباران «هیروشیما» و «ناکازاکی» است؛ زیرا آمریکا به راحتی آن را وتو خواهد کرد.

تنها امکان رسیدگی به این جنایت، برگزاری یک دادگاه عمومی بین المللی است که در آن سیاستمداران، شخصیت‌های عمومی، دانشمندان، روزنامه‌نگاران شرکت کنند؛ آن‌ها باید تصمیم بگیرند که یک دادگاه بین المللی تشکیل دهند که تصمیمات آن از نظر قانونی لازم الاجرا باشد.

براساس گزارش «گاردین»، بیش از 60 کشور معاهده 2021 مبنی بر ممنوعیت داشتن و استفاده از تسلیحات هسته ای را تصویب کرده اند اما هیچ از کشورهای هسته ای به رسمیت شناخته شده و حتی ژاپن اصلی ترین قربانی بمباران اتمی در جهان این معاهده را امضا نکردند.

بیش از 330 هزار ژاپنی در پی بمباران اتمی «هیروشیما» و «ناکازاکی» جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر اتمی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *