تبرئه یک زندانی سیاه‎پوست آمریکایی پس از 38 سال حبس

9:06 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۳۷۱۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آشکار شدن بیگناهی زندانیان سیاه‎پوست پس از دهه‌ها حبس در سیستم قضایی آمریکایی موضوع بی سابقه یا کم سابقه ای نیست و ریشه در نژادپرستی نهادینه در سیستم مذکور دارد.

خبرگزاری میزان – یک مرد سیاهپوست در آمریکا پس از گذراندن نزدیک به چهار دهه از عمر خود در پشت میله‌های زندان، تبرئه شد.

به گزارش «سی بی اس نیوز»، «موریس هستینگز»، زندانی سیاه‎پوستی که در سال 1983 به جرم قتل دستگیر شد، در 38 سال گذشته در زندان‌های «کالیفرنیا» در حال گذراندن دوره حبس بود.

آزمایش شواهد «دی ان اِی» مربوط به صحنه قتل که مدت‌ها مورد آزمایش قرار نگرفته بود، سبب شد تا بیگناهی «هستینگز» پس از حدود چهار دهه حبس تایید شود.

این زندانی در تمام مدتی که در حبس بود بر بیگناهی خود تاکید داشت و از سال 2000 خواستار آزمایش شواهد «دی ان اِی» شد، اما دادگاه از بررسی شکایت وی خودداری می‌کرد.

قاتل واقعی که نامش فاش نشد در سال 2020 درگذشت؛ وی در حال گذراندن دوره حبس خود برای یک پرونده جداگانه آدم ربایی و تجاوز جنسی بود.

بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط ثبت ملی تبرئه‌ها در آمریکا، تلاش مشترک دانشگاه کالیفرنیا-ایروین و دانشگاه میشیگان و دانشکده‌های حقوق دانشگاه ایالتی میشیگان، از بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفری که از سال ۱۹۸۹ تبرئه شده‌اند، بیش از نیمی (۵۳ درصد) سیاه‌پوست بودند.

محققان نوشتند سیاه‌پوستان آمریکایی که ۱۳.۶ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، هفت برابر بیشتر از سفیدپوستان آمریکایی در معرض محکومیت نادرست برای جنایات جدی هستند.

نویسندگان گزارش نوشتند: محکومیت متهمان بی‌گناه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ نژاد در هر جنبه‌ای از عدالت کیفری در آمریکا نقش اساسی دارد.  

این گزارش در بخش دیگری می‎گوید که هزاران تبرئه در ده‌ها سال نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان به مراتب بیشتر از سفیدپوستان به جرمی محکوم می‌شوند که مرتکب نشده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *