امیرعبداللهیان: اروپا مسیر غیرسازنده و شکست خورده را تکرار نکند/ از مقام‎های اوکراین برای بررسی ادعای مربوط به پهپادها دعوت می‌کنیم

13:19 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۶۹۴
وزرای خارجه ایران و بلاروس در نشست خبری به تشریح رایزنی‌های خود پرداختند.

خبرگزاری میزان – «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه در نشست خبری پس از دیدار و رایزنی با «ولادیمیر ماکی»، وزیر خارجه بلاروس گفت: ما در آستانه سی اُمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس هستیم.

وی اظهار کرد: سفر رسمی وزیر بلاروس به دعوت اینجانب انجام شد.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر افزود: ما آخرین وضعیت تجاری صورت گرفته بین دو کشور را به ویژه کمیسیون مشترک اقتصادی که در مرداد ماه گذشته در مینسک تشکیل شد، مورد ارزیابی قرار دادیم؛ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور رشد خوبی داشته است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته نسبت به افزایش حجم مراودات تجاری شاهد پیشرفت‌های فزاینده باشیم؛ ظرفیت‌های دو کشور زیاد است و بخش‌های خصوصی و اداری دو کشور این زمینه‌ها را شناسایی کردند و به سرعت در مسیر توافقات در بخش دولتی و خصوصی حرکت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین بیان کرد: آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های دو کشور را در دستور کار روابط دو کشور مورد توجه جدی قرار دادیم؛ در زمینه تسهیل همکاری‌های کنسولی برای روان سازی تردد اتباع به ویژه در حوزه فعالان اقتصادی، رانندگان ترانزیت و گردشگران اقدام می‎کنیم.

«امیرعبداللهیان» در بخشی دیگر گفت: مقابله با تحریم‌های غیرقانونی از دیگر محورهای مذاکرات ما بود و ما مصمم به همکاری در زمینه‌های بین المللی هستیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما در پاسخ به اقدام غیرسازنده اتحادیه اروپا فهرست تحریم جدیدی را علیه ۸ نهاد و ۱۲ شخص در چارچوب اتحادیه اروپا منتشر کردیم؛ این ۸ نهاد و ۱۲ شخص در وقایع اخیر اقدام به حمایت و تشویق ترور و افراط گرایی و خشونت کرده بودند؛ ار نظر ما اقدام این افراد مصادیق تعریف تروریسم قلمداد می‌شوند؛ ما به آن‌ها هشدار می‌دهیم که مسیر غیرسازنده و شکست خورده و تکراری سال‌های گذشته را تکرار نکنند؛ چند کشور معدود در اتحادیه اروپا نگاه‌های افراطی و شتاب زده نسبت به تحولات منطقه و بین الملل دارند و بخش بزرگی در مسیر عقلانیت عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: تاکید می‌کنم که اتهامات بی اساس کشورها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم؛ ما از مقامات اوکراین دعوت می‌کنیم در نشست دو جانبه هرگونه سندی درباره این ادعا دارند، ارائه کنند؛ ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم.

وزیر امور خارجه گفت: برخی مقامات آمریکا در حالی که در ارسال پیام‌های محرمانه دیپلماتیک برای رسیدن به توافق شتاب دارند و در میز مذاکرات غیرمستقیم و تبادل پیام غیرمستقیم این علاقمندی را ابراز می‌کنند، همزمان از ترور و آشوب در ایران حمایت می‌کنند؛ آن‌ها هدفشان وادار کردن ایران به عقب نشینی است؛ ما از خطوط قرمز خودمان کوتاه نمی‌آییم.

«امیرعبداللهیان» اظهار کرد: در روزهای اخیر پیامی را از آمریکا دریافت کردیم؛ مسیر دیپلماسی جریان دارد، اما برخی مقامات آمریکایی با اظهاراتی ریاکارانه در تعارض با پیام‌های دیپلماتیک صحبت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در آینده نزدیک رئیس جمهور بلاروس به تهران سفر می‌کند و در این سفر همکاری‌های جامع تهران و مینسک در کنار سایر اسناد به امضا می‌رسد.

در ادامه «ولادیمیر ماکی»، وزیر خارجه بلاروس، گفت: در جریان مذاکراتی که با وزیر امور خارجه ایران داشتم، طیف گسترده ای از موضوعات را مورد بحث قرار دادیم؛ رویکرد ایران و بلاروس در اغلب موضوعات یکسان است؛ ما در مذاکرات امروز همکاری در زمینه‌های بین المللی را بررسی کردیم.

وی افزود: ما تعامل با کشورهای منطقه و تعامل دوجانبه را مورد بررسی قرار دادیم و مجموعه ای از این موضوعات را بررسی کردیم.

«ماکی» اظهار کرد: در حال حاضر در حال اجرایی سازی توافقاتی هستیم که در کمیسیون مشترک به دست آمد؛ ما باید همه تلاش‌ها را به کار بگیریم تا توافقات اجرایی شوند و سطح روابط ارتقا یابد.

وزیر خارجه بلاروس گفت: بلاروس هم مخالف تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی است؛ آسیب رساندن به کشورها مورد توافق نیست و یک تروریسم اقتصادی علیه کشورهای ما در جریان است؛ با این وجود توافقات به افزایش روابط دو کشور کمک می‌کند.

در این نشست همچنین سند برنامه جامع همکاری‌های وزارت خانه‌های خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس امضا شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *