افشای کمک‌های عربستان به دانشگاه‌های آمریکایی پس از قتل خاشقجی

11:06 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۴۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دانشگاه‌های آمریکا همزمان با طرح ادعای اعتراض به عربستان در پی قتل منتقد سعودی از این کشور کمک مالی دریافت کردند.

خبرگزاری میزان – دستکم 144 دانشگاه آمریکایی در سال 2019 با وجود اعتراض به قتل «جمال خاشقجی»، کمک 270 میلیون دلاری عربستان را پذیرفتند.

به گزارش «میدل ایست آی»، عربستان در سال 2019 حدود 270 میلیون دلار به 144 دانشگاه آمریکایی و در مجموع 440 میلیون دلار از زمان مرگ «جمال خاشقجی» کمک ارائه کرده است؛ این رقم شامل وجوه برنامه ریزی شده اما هنوز پرداخت نشده نمی‌شود.

براساس اعلام مقام‌های مسئول آمریکایی در این زمینه، رقم کمک‌های مالی عربستان به دانشگاه‌های آمریکایی در مجموع 700 میلیون دلار است.

ارقام مذکور نشان می‌دهند که در میانه اعتراض‌های جهانی به قتل «خاشقجی» دانشگاه‌های آمریکا در سکوت در حال نقد کردن چک‌های عربستان بودند.

از 144 دانشگاه دریافت کننده این کمک‌ها، 20 دانشگاه از جمله دانشگاه «جورج واشنگتن» در میان برترین دانشگاه‌های آمریکایی قرار دارند.

مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری آمریکایی « Freedom Forward»، گفت: دلیل ندارد که دانشگاه‌های آمریکا از عربستان پول دریافت کنند؛ این دانشگاه‌ها در حال دریافت پول از رژیم‌های ناقض حقوق بشر در حاشیه خلیج فارس هستند و باید دریافت کمک‌ها را اعلام کنند.

شماری از دانشگاه‌های آمریکا که مدعی اعتراض به نقض حقوق بشر در عربستان بودند، پس از قتل «خاشقجی» اعلام کرده بودند که در رابطه خود با عربستان تجدیدنظر می‌کنند؛ اقدامی که به رغم گذشت دو سال همچنان رخ نداده است.

پیشتر «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشته بود که منافع عربستان از شراکت با این دانشگاه‌ها مشخص است؛ عربستان با تلاش برای اجرای برنامه مدرن کردن اقتصاد خود به استعدادهای دانشگاهی آمریکا دسترسی پیدا می‌کند؛ ضمن این که زاویه دیگر برای نگریستن به رابطه عربستان با دانشگاه‌های آمریکایی وجود دارد و آن هم نوعی برندسازی است؛ اقدامات اخیر عربستان برای حمایت از رویدادهای ورزشی برجسته نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *