رئیس کل دادگستری هرمزگان: از فناوری‌ها باید در فرآیندهای مرتبط با کارشناسی استفاده شود

9:04 - 04 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۹۰۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم استفاده از فناوری در کلیه فرآیندهای مرتبط با کارشناسی تأکید کرد.

خبرگزاری میزان-مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در دیدار اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، لزوم استفاده از فناوری و نرم افزارها را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید کارشناسی به گونه ای باشد که از لحظه انتخاب کارشناس تا ارجاع امور در کانون و سایر موارد به صورت سیستمی و برنامه‌های نرم افزاری صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه کارشناسان رسمی تصریح کرد: کارشناس رسمی دادگستری یک منصب بسیار حساس است و یک کارشناس به عنوان فردی صاحب نظر و متخصص می تواند با نظرات مستدل، دقیق و کاربردی مقام قضایی را در شناسایی و صدور آرای عادلانه یاری کند.

قهرمانی با اشاره به اهمیت استفاده از کارشناسان متخصص و متبحر در پرونده ها، موضوع فناوری را در اتقان نظریات کارشناسی بسیار مؤثر ارزیابی کرد و افزود: یکی از مسائل مهم مطرح شده در سند تحول قضایی جلوگیری از اطاله دادرسی است که بر این اساس؛ تسریع در ارائه نظرات کارشناسی و دقت در این مورد، موجب احقاق حقوق مردم می شود.

وی همچنین بر لزوم خواستن متقاضی و طرفین پرونده در حین کارشناسی نیز تأکید کرد و گفت: موفقیت در صدور نظرات دقیق و مؤثق تنها با رعایت اصل بی طرفی، شنیدن سخنان طرفین، حضور به موقع در محل و بررسی دقیق و تطبیق اصولی تمامی دلایل و مستندات موجود محقق می شود.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان با اشاره به اهمیت در معرض دید عموم قراردادن تعداد کارشناسان دوره ای همراه با نام و تخصص شان از طریق سامانه و سایت اختصاصی، یادآور شد: لازم است هیئت مدیره کانون کارشناسان دادگستری استان با برنامه ریزی دقیق در این خصوص اقدام کند.

قهرمانی افزود: رعایت عدالت در ارجاع پرونده ها به کارشناسان و تقسیم بین تمامی آنها بسیار حائز اهمیت است و باید برای اصلاح نحوه ارجاع راهکار درستی طراحی شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با بیان ضرورت مراجعه کلیه کارشناسان اعم از اعضای هیئت ۳نفره و ۹ نفره به محل کارشناسی، گفت: باید به صورت جدی از حضور تنها یک نفر و صرف تأیید بقیه اعضا خودداری شود.

وی تأکید کرد: استفاده از برنامه و نرم افزارهای سیستمی می تواند در ارزیابی عملکرد کارشناسان و درجه بندی سطح اتقان نظریات آنها و میزان قبول نظرات کارشناسان در هیئت های بالاتر بسیار مؤثر و مفید باشد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه قضایی استان و کانون کارشناسان برای احصاء مشکلات مردم و دستگاه‌های حقوقی و قوانین و مقررات و ارائه راه حل‌های کوتاه مدت برای حل آسیب‌های موجود تأکید کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه برخی اعضای هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان هرمزگان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود برای بهبود عملکرد کارشناسان پرداختند.

انتهای پیام /


برچسب ها: کارشناسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *