کتاب «سینمای مستند ایران»رسید

11:21 - 26 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۶۱۴
کتاب «سینمای مستند ایران؛ عرصۀ تفاوتها» تألیف محمد تهامی‌نژاد از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری میزان - کتاب سینمای مستند ایران برای علاقه‌مندان به هنر سینمای مستند منتشر شده و در این کتاب ضمن مروری بر تاریخچه سینمای مستند در ایران؛ فراز و نشیب‌های سینمای مذکور، (نیز گزارش‌هایی از برگزاری انواع جشنواره‌های سینمای مستند مطالعه می‌کنند.

کتاب سینمای مستند ایران با تعریفی از سینمای مستند و محدوده هنری آن آغاز می‌گردد، سپس تحولات این سینما در پیش از انقلاب و پس از آن بررسی می‌شود. افزون بر آن، بسیاری از فیلم‌های مستند ساخته شده در هر دو دوره به گونه مصور و به اجمال معرفی می‌شود.

سینمای مستند ایران

تاریخ سینمای مستند

آوردن بحث‌های نظری در کنار اشاره به مصادیق عینی تاریخ سینمای مستند از خصائص این کتاب است و بر جذابیت‌های آن می‌افزاید. اشاره به فیلم‌های مستند ابراهیم گلستان، پرویز کیمیاوی، تقوایی و... از آن جمله‌اند. تعریف و محدوده هنری و نظری تحقیق، دوره نمایش بر پرده، انقلاب اسلامی و تصویر و دهۀ هفتاد دهۀ ویدئو، عناوین فصول این کتاب است. وی درسال 1381 در پی انتشار همین کتاب، برندۀ جایزۀ حافظ به خاطر یک عمر فعالیت در عرصۀ ادبیات نوشتاری سینما شد و نیز به‌عنوان سینماگر و پژوهشگر نمونۀ سینمای مستند کشور معرفی شد.

محمد تهامی‌نژاد (زادۀ آذر ۱۳۲۱ در تهران) پژوهشگر در تاریخ، منتقد، مترجم و مستندساز معاصر ایرانی، و از پیشتازان سینمای مستند در ایران است. تهامی‌نژاد نه‌تنها در زمینۀ ساختن فیلم مستند پیشینه‌ای طولانی دارد، بلکه در زمینۀ آموزش، ترجمه، تألیف، پژوهش و نقد فیلم‌های مستند نیز از مطرح‌ترین سینماگران معاصر ایران به‌شمار می‌رود. وی در این کتاب در پنج فصل، و با استفاده همزمان از دو رویکرد تاریخی عمومی و تخصصی، فرازونشیب‌های سینمای مستند را به‌خوبی بیان کرده است. نظریات مطرح شده در این کتاب تا حدودی قابل تعمیم به سینمای داستانی نیز هست.

کتاب «سینمای مستند ایران؛ عرصۀ تفاوتها»

کتاب سینمای مستند ایران در 268 صفحۀ مصور وزیری، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 90.000 تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.

کتاب «سینمای مستند ایران

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی با شمارۀ 66415401 تماس حاصل نمایند. همچنین از طریق پیام‌رسان واتس‌اپ انتشارات سروش به شماره 09921605119 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام نمایند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *