اظهارات نژادپرستانه بورل؛ تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر تاریخ استعماری اروپا

15:07 - 01 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۵۷۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اظهارات نژادپرستانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جز تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر تاریخ استعماری و غارتگرانه اروپا نیست.

خبرگزاری میزان - «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اخیرا در اظهاراتی نژادپرستانه، اروپا را «باغ» و دیگر نقاط جهان را «جنگل» عنوان کرده بود.

به گزارش «میدل ایست آی»، این استعمار و برده‌داری است که «باغ» اروپا را ساخته است و نه هوشمندی یا حسن نیت اروپایی‌ها؛ از پرتغال تا فرانسه و تا بلژیک و هلند.

در قرن نوزدهم و بیشتر قرن بیستم، استعاره مورد علاقه نژادپرستان استعمارگر اروپایی علیه بقیه جهان این بود که اروپا نماینده «تمدن» است، در حالی که بقیه جهان نماینده «وحشیگری» و «بربریت» هستند.

«بورل» زمانی که نگرانی خود را ابراز کرد که «جنگل ظرفیت رشد قوی دارد و دیوار هرگز به اندازه کافی بلند نخواهد شد تا از باغ محافظت کند» از زبان «مالتوسی» کنترل جمعیت استفاده کرد.

«بورل» مدعی است؛ تفاوت بزرگی بین اروپا و بقیه جهان وجود دارد؛ تفاوت بزرگ بین توسعه یافته و غیر توسعه یافته است.

او می‌افزاید که نمی‌تواند «به کشورهای در حال ظهور برود و برای آنها نهادهایی بسازد- آنها باید توسط خودشان ساخته شوند؛ در غیر این صورت، این یک نوع استعمار نو خواهد بود.»

سرپوش گذاشتن بر استعمار نو

آنچه در مورد سخنان «بورل» گیج‌کننده‌تر است، ناآگاهی آن از استعمار و استعمار نو نیست چرا که او آشکارا از آن آگاه است، بلکه این است که او فکر می‌کند آنها فقط بر «جنگل» تأثیر می‌گذارند نه «باغ».

به نظر می‌رسد که نهادهای استعماری و نواستعماری خود اروپا چیزی نیستند که ساخت «باغ» اروپایی را - با نیروی کار مهاجران از «بقیه جهان» و با ثروت غارت شده «بقیه جهان» ممکن ساختند؛ در عوض، به گفته «بورل» و بقیه برتری طلبان سفیدپوست اروپا، با «نبوغ» خیالی خود اروپایی‌ها.

 این امر در مورد کشور خود، اسپانیا، که بر روی ویرانه‌های قاره آمریکا و نسل‌کشی بومیان آمریکا ساخته شده بود، صدق می‌کند؛ تا انگلیس، که دزدان دریایی آن بسیاری از طلا و نقره‌ای را که اسپانیایی‌ها از قاره آمریکا دزدیده بودند به سرقت بردند و آن را به انگلیس تغییر مسیر دادند.

این استعمار و برده‌داری است که «باغ» اروپا را -از پرتغال تا فرانسه، تا بلژیک و هلند- ساخت و نه هوشمندی یا حسن نیت اروپایی‌ها.

نگرانی مسئول ارشد اتحادیه اروپا در مورد استعمار نوین اروپایی بالقوه چیزی جز پرده‌ دودی برای سرپوش گذاشتن بر نواستعماری جاری و واقعی اروپا در آسیا و آفریقا نیست.

اروپایی‌ها به وضوح از یک بیماری مشابه رنج می‌برند؛ «جوزف بورل» ادعا می‌کند که: «جهان به اروپا نیاز دارد؛ تجربه من از سفر به دور دنیا این است که مردم به ما به عنوان یک فانوس دریایی نگاه می‌کنند؛ چرا این همه مردم به اروپا می‌آیند؟ آیا جریانی از مهاجران غیرقانونی وجود دارد که به روسیه می روند؟ نه زیاد. نه، آنها به اروپا می‌آیند اما دلایل خوبی دارد.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *