چرایی تروریستی بودن اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی؛ از تلاش برای لیدری اغتشاش‌ها تا دعوت به اقدامات تروریستی

9:05 - 02 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۴۴۷۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسانه‌های معاند اینترنشنال و بی بی سی فارسی در هفته‌های اخیر پا را از مداخله صرف در تحولات داخلی ایران فراتر گذاشته و دستور آتش را به عوامل اغتشاشگر خود در ایران داده اند.

خبرگزاری میزان – تحولات اخیر در ایران سبب رسوایی بیش از پیش رسانه‌های معاند شد که به ویژه در یک ماه گذشته تلاش می‌کردند از طریق برنامه‌ها، گزارش‌ها و گفت‌و‌گوهای خود بر آتش اغتشاشات بدمند.

البته دود این آتش در نهایت در چشمان خودشان رفت و ذات واقعی این به اصطلاح رسانه‌ها را که در مسیری کاملا در تضاد با وظیفه اصلی و ذاتی خود به ابزاری برای اغتشاش و آشوب آفرینی تبدیل شده‌اند، بیش از گذشته برای مردم ایران آشکار کرد.

رویکرد شبکه‌های «اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» با هر نگاه و از هر منظری خشونت آمیز، مداخله جویانه و تشویق تروریسم بوده که «آفکام» (سازمان تنظیم مقررات رسانه ای انگلیس) مدعی التزام به آن‌هاست.

رویکردهای ضد ایرانی معمول اینترنشنال و بی بی سی فارسی

قبل از پرداختن به موضوع چرایی رویکرد ضد ایرانی این شبکه‌ها، باید به اهداف راه اندازی این شبکه‌ها و منابع مالی آنان اشاره کرد.

به عنوان مثال، در بررسی چرایی تاسیس «اینترنشنال» باید گفت که این شبکه همزمان با انتخابات سال 1396 ایران با حضور شماری از کارکنان جدا شده «بی بی سی» تاسیس شد.

«گاردین» چهار سال پیش، در گزارشی ضمن بررسی منابع مالی «اینترنشنال» به عنوان شبکه ای نوپا دریافت کرد که عربستان بودجه هنگفت 250 میلیون دلاری این شبکه را تامین می‌کند.

در عین حال، «اینترنشنال» در سال‌های کوتاه فعالیت خود بر انتشار اخبار ضد ایرانی متمرکز بوده و تریبون خود را در اختیار سلطنت طلبان، تجزیه طلبان، تروریست‌ها، ... قرار داده است.

کنار هم قرار دادن تکه‌های مذکور، پازل ماهیت و اهداف «اینترنشنال» را کامل کرده و این تصویر واقعی را از پس نقاب‌های متعددش آشکار می‌کند؛ رسانه ای ایران ستیز با هدف تجزیه ایران که به وسیله دشمنان مردم و کشور ایران تامین بودجه می‌شود.

در مورد «بی بی سی فارسی» هم ناگفته پیداست که چه اهدافی دارد و مستقیما از سوی دولت انگلیس تامین مالی می‌شود.

به نظر می‌رسد ارائه توضیحات مذکور کافی باشد تا به این نتیجه برسیم که شبکه‌های مذکور در پاسخ به تامین بودجه ای که قابل توجه است، ناچار به خوش خدمتی و خوش رقصی برای اربابان خود هستند.

همین امر سبب می‌شود تا آن‌ها به تریبونی برای ویرانی‌طلبان تبدیل شده و تلاش کنند آنان را از فضای ایزوله شان خارج کنند.

«اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» در این مسیر اقدام به مصاحبه با افراد معلوم الحال مذکور در پوشش کارشناس کردند؛ نشست‌ها و برنامه‌های گروهک تروریستی منافقین را به صورت مستقیم پخش کردند؛ تجزیه طلبی و جدایی طلبی را با عناوین موهومی مانند هویت طلبی در برخی از استان‌ها تشویق کردند؛ فراخوان به شورش و اغتشاش را از طریق تریبون خود منتشر کردند؛ ...

موج سواری اینترنشنال و بی بی سی فارسی بر موضوع مهسا امینی

حادثه مرگ «مهسا امینی»، دختر جوان در مقر پلیس، موج مرتفعی برای سواری «اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» فراهم کرد.

این شبکه‌ها که پیشتر با مصاحبه با سرکردگان گروهک‌های تروریستی و منافقین، تجزیه طلبی و جدایی طلبی را تشویق می‌کردند، به شکلی عمده تریبون خود را در اختیار آن‌ها از «کومله» گرفته تا «حزب دموکرات کردستان»، از حزب تجزیه طلب «مردم بلوچستان» تا «پاک»، ... قرار دادند؛ اقدامی که نمی‌توان آن را بی ارتباط به تحرکات تجزیه طلبانه اخیر در استان‌های مرزی دانست.

در یک نمونه، براساس گزارش های منتشر شده، «اینترنشنال» طی 20 روز به 20 چهره جدایی طلب تریبون داد و عملا تلاش کرد از طریق برنامه‌های مختلف تجزیه یک کشور را امری معمولی جلوه بدهد!

اما آن چه در روزهای اخیر در فعالیت شبکه‌های «اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» بیشتر خود را نمایان کرد، تشویق به خشونت، اغتشاش، تحرکات پارتیزانی، درگیری‌های محله به محله و ترور بود که انطباق کاملی با نحوه فعالیت تروریست‌های همکار این شبکه‌ها داشت.

در یک مورد، یکی از کارشناسان!! دعوت شده به «اینترنشنال» به صراحت و علنی دستور قتل کُردهای ایران را صادر کرد.

نگاهی دقیق تر به رویکرد و مواضع مخرب و آشوب آفرین شبکه‌های «اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی»، به خوبی تلاش آن‌ها برای هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدام‌های تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسایل مربوطه است؛ تلاشی که در ادامه خصومت و ایران ستیزی آن‌ها طراحی، برنامه ریزی و اجرا شد.

لازم به ذکر است که رویکردها و مواضع دو شبکه تلویزیونی مذکور در جریانات اخیر بی سابقه و دور از انتظار نبود و پیشتر در نیز در قالب‌های تجزیه طلبی، حمایت از تحریم، ... و در مجموع ایران ستیزی نمایان شده بود.

اما تحولات اخیر نشان داد که آن‌ها در راستای تحقق خواسته‌های اربابان سعودی و غربی خود به چیزی ورای ویرانی ایران نمی‌اندیشند و در این مسیر حتی باکی از دست زدن یا تشویق به اقدامات تروریستی ندارند.

اخیرا ویدئویی از یک مصاحبه انجام شده در شبکه «اینترنشنال» در فضای آنلاین دست به دست می‌شود که در آن یک به اصطلاح کارشناس مدعی دلسوزی برای جوانان ایرانی، تلاش می‌کند به زعم خود اغتشاشگران را به راه انداختن آشوب و دست زدن به اقدام‌های تروریستی تشویق کند.

او عملا اغتشاشگران را به استفاده از کوکتل مولوتف دعوت کرده و حتی برای معرفی فروشندگان اسلحه به این افراد اعلام آمادگی می‌کند.

اینترنشنال و بی بی سی از لیدری اغتشاش تا ترغیب به انتحار

اگرچه تحولات اخیر در ایران براساس مقیاس و معیارهای بین المللی موضوعی داخلی محسوب می‌شود، اما به شکل قابل توجهی تحت مداخلات بی پایانی از سوی کشورها، سازمان‌ها و رسانه‌های معاند و متخاصم بود.

شاید بدون تردید بتوان مهم ترین ویژگی اغتشاش‌های اخیر را رسانه ای بودن آن است؛ به این معنا که بازنمایی ناآرامی‌های اخیر در شبکه‌های معاندی مانند «بی بی سی فارسی» و «اینترنشنال» سبب شد اغتشاشگران فرصت بروز و ظهور یابند و جان و مال مردم را به مخاطره بیندازند.

آن‌ها با برنامه و آمادگی قبلی، از طریق به راه انداختن کارزاری گسترده تلاش کردند لیدری این اغتشاش‌ها را در دست بگیرند و به هر نحو ممکن از طریق ادامه دار کردن اغتشاش ها و خشونت بار کردن آن‌ها، جنگ رسانه ای خود را به جنگی واقعی در ایران مبدل کنند.

البته این تلاش بر بستر همراهی غرب برای فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز استوار بود؛ کما این که حتی فرصت حضور عوامل این رسانه‌ها در شماری از نهادهای اروپایی و دیدار با مقام‌های آمریکایی برای رسیدن به هدف نیز فراهم شد.

انتشار اخبار کذب و ضد و نقیض، کشته سازی، صدور بیانیه و فراخوان برای شرکت در اغتشاشات، انتشار ویدئوها و تصاویر آرشیوی، درخواست تهیه تصاویر و ویدئو از درگیری از اغتشاشگران، ... مبنایی شد تا آن‌ها به بهانه‌های واهی آموزش ساخت تجهیزات آتش زا و انفجاری و فروش تسلیحات را در دستور کار قرار دهند.

اگرچه دستور ساخت تجهیزات آتش زا و انفجاری به راحتی در فضای آنلاین قابل دسترسی است اما آموزش این موضوع در رسانه‌ها خلاف قواعد و قوانین موجود در این حوزه محسوب می‌شود.

قوانین رسانه ای در این باره چه می‌گویند؟

گذشته از قوانین متعدد بین المللی در زمینه التزام رسانه‌ها به اجتناب از تولید و پخش محتواهای تشویق کننده خشن، اقدامات تروریستی، ...، قوانین «آفکام» یا همان سازمان تنظیم کننده مقررات رسانه ای انگلیس که بر فعالیت ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، موبایل، ... نظارت دارد، مدعیست برای حفاظت از مخاطبان در برابر محتواهای رسانه ای قوانین مبسوطی در این زمینه دارد.

قوانین «آفکام» بر ممنوعیت محتواهایی که مستقیم یا غیرمستقیم منجر به کنش مجرمانه یا بی نظمی شود و نیز شکل‌هایی از خبر که به تشویق و تبلیغ به حضور در فعالیت‌های تروریستی یا انواع دیگر اعمال مجرمانه و هنجارشکن بینجامد، تاکید دارد.

این سازمان حتی در مواردی به استناد همین قوانین، شماری از رسانه‌های انگیسی زبان و غیرانگلیسی زبان را با مجازات‌هایی مواجه کرده است؛ اعمال فشار بر «پرس تی وی»، به بهانه آن چه که عدم بی طرفی در پوشش تحولات غزه خوانده شد، پیگرد قانونی «راشاتودی» در پی مسمومیت یک جاسوس دو جانبه روس، ...

حال پرسش اینست که چرا این سازمان مدعی در برابر روند دو شبکه «اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» مبنی بر تشویق به اغتشاشگری و دست زدن به اقدامات تروریستی سکوت کرده است.

«محمد مرندی»، تحلیلگر سیاسی تاکید دارد که دلیل چنین سکوتی به ماهیت دو شبکه مذکور بازمی‌گردد که ابزار رسانه ای غرب در جنگ علیه ایران هستند.

وی می‌گوید: اگر مخاطبان این دو رسانه انگلیسی زبان بودند، قطعا علیه شان اعلام جرم شده و به فوریت تعطیل می‌شدند.

واکنش ایران به اغتشاش آفرینی رسانه‌های معاند در ایران

درخواست‌های مکرر مبنی بر طرح شکایت از رسانه‌های مذکور و پاسخگو کردن آن‌ها در موضوع اغتشاشگری و آشوب آفرینی از سوی نهادها، سازمان‌ها، شخصیت‌ها، حقوقدانان، کارشناسان رسانه ای و قربانیان و آسیب دیدگان از اغتشاگری در ایران به طرح شکایت علیه «اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» منجر شد.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به نقش مخرب شبکه‌های تلویزیونی «اینترنشنال» و «بی بی سی فارسی» در هدایت و تحریک به اغتشاش، تخریب اموال و تجهیزات عمومی و خصوصی، اقدامات تروریستی و ارائه آموزش‌های چگونگی ایجاد درگیری و ساخت وسائل مربوطه، گفت: این دو شبکه و عوامل آن باید به فهرست گروه‌ها و افراد تروریستی اضافه شوند؛ از سوی دیگر، پرونده‌های مستندی درخصوص این شبکه‌ها در حال تدوین است و اقدامات قضایی در محاکم داخلی و خارجی علیه آن‌ها به زودی پیگیری خواهد شد.

وی افزود: در این میان، نقش کشورهای میزبان و حامی این شبکه‌ها، یعنی انگلیس و عربستان سعودی، نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط حاکمیت مغفول نخواهد ماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *