هشدار شیوع آنفلوآنزا در پایتخت

9:00 - 30 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۳۷۲۷
این روزها اگر سری به مراکز درمانی بزنید با سیل جمعیت بیماران تنفسی مواجه می‌شوید که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: از کرونا قسر در رفته اما حریف آنفلوانزا نشده، آن هم چه آنفلوانزایی، صد رحمت به کرونا، البته  این جمله که این روزها از زبان برخی مبتلایان به آنفلوانزا می‌شنویم کمی اغراق آمیز است و معلوم است کرونا حتی اگر علائمش خفیف‌تر باشد ترسش بیشتر است اما به هرحال این آنفلوانزا را هم نباید دست‌کم گرفت.

خانم زارع 60 ساله با سابقه بیماری ریوی و قلبی به خاطر مراقب‌های شدیدی که در دوره همه‌گیری کرونا انجام داده، خوشبختانه تاکنون به کرونا مبتلا نشده است. همه چیز تحت کنترل بود تا دو هفته پیش: «داشتم  با خودم کلنجار می‌رفتم که دیگر ماسک را بعضی جاها بردارم که ناگهان سر و کله‌اش پیدا شد. یک بعدازظهر توی خانه نشسته بودم که حس کردم خیلی  بی‌حالم. فکر کردم چون چند روز است در خانه مانده‌ام کسل شده‌ام. پا شدم لباس بپوشم و بروم بیرون قدمی بزنم که سرم گیج رفت، طوری که انگار فشارم افتاده باشد.

دو ساعت بعدش هم تب کردم، تب بالا. کاملاً مطمئن شدم که به اُمیکرون مبتلا شده‌ام. روز قبلش هم کمی آبریزش بینی داشتم البته که گذاشتم به حساب حساسیت فصلی اما وقتی تب کردم دیگر دیدم جای تأمل نیست. بلافاصله به پزشک مراجعه کردم و به دلیل حساسیت‌های ویژه به دلیل بیماری‌هایم تست کرونا گرفتند که فردایش آماده می‌شد. بچه‌هایم خیلی نگران بودند و مدام تماس می‌گرفتند که جواب تست چه شد. خودم هم استرس داشتم و نگران بودم چون فشار ریه‌ام همین طوری هم بالاست و اکسیژن خونم در حالت عادی پایین است. در نهایت جواب منفی بود و پزشک هم تشخیص آنفلوانزا داد.

با اینکه خیال‌مان از کرونا راحت شد اما از دو هفته گذشته روزهای سختی را سپری کرده‌ام. بدحالی‌ام 5 روز اول بود اما سرفه دیگر رهایم نمی‌کند و هیچ شبی به خاطر سرفه‌های پشت سر هم نتوانسته‌ام درست بخوابم. این را هم بگویم که هر سال حتی قبل از شیوع کرونا به دلیل اینکه جزو بیماران خاص هستم واکسن آنفلوانزا تزریق می‌کنم که امسال هنوز موفق به دریافت واکسن نشده‌ام.»

این زن، تنها یکی از مبتلایان آنفلوانزاست که به نظر می‌رسد این روزها بساطش را پهن کرده و می‌خواهد بگوید بله، ما هم هستیم.

در مدت همه‌گیری کرونا بیمار هر علائمی داشت ممکن بود اولش به آنفلوانزا ربطش دهد. مدت‌ها طول کشید که تقریباً همه بفهمند در دوران پاندمی اصل بر بیماری همه‌گیر است، مگر آن که خلافش ثابت شود. حالا قضیه یک جورهایی برعکس شده است. هرکس علائمی دارد اول خیال می‌کند کروناست و بعد که تستش منفی می‌شود یا پزشک تشخیص می‌دهد متوجه می‌شود که به آنفلوانزا مبتلا شده است.

«از مدرسه زنگ زدند که پسرم تب شدید دارد و باید بروم دنبالش. خیلی تعجب کردم، چون صبح که به مدرسه می‌رفت حالش کاملاً خوب بود و هیچ علائمی نداشت. وقتی دنبال پسرم رفتم، متوجه شدم که در کلاس‌شان چند نفر به همین شکل مبتلا شده‌اند. گفتند 7 نفر هستند و همه هم همین علائم را داشتند و بیماری‌شان با تب شروع شده بود. بچه را دکتر بردم و تشخیص آنفلوانزا داد. هر چه گفتم تست کرونا برایش بنویسد، دکتر گفت لازم نیست و مطمئن باش آنفلوانزاست. حالا آدم نمی‌داند نگران باشد یا نه ،چون خود آنفلوانزا هم دور از جان، مرگ و میر زیاد داشت و ما فراموش کرده بودیم که آن هم خطرناک است.»

مادر دانش آموز بیمار این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «یکی از بچه‌هایی که در مدرسه بیمار بوده با علائم به مدرسه آمده  و به نظر می‌رسد که بقیه بچه‌ها هم مبتلا شده‌اند. نمی‌خواهم کسی را قضاوت کنم اما وقتی والدین می‌بینند فرزندشان بیمار است باید او را در خانه نگه دارند. هم برای خودش خوب است و استراحت می‌کند و زودتر خوب می‌شود و هم با این کار مانع ابتلای بقیه دانش آموزان می‌شوند. الان مدرسه ها گفته‌اند هر دانش آموزی که آنفلوانزا دارد بین 5 تا 7 روز باید در خانه بماند تا خوب شود و ناقل نباشد. این بچه‌ها همین طوری هم در دوره کرونا از درس عقب ماندند و خیلی چیزی یاد نگرفتند، حالا هم اگر بخواهند اینقدر غیبت داشته باشند از درس جا می‌مانند. الان دیگر مثل زمان کرونا کلاس آنلاین هم وجود ندارد که بگوییم در خانه درس می‌خوانند. خلاصه که باید بیشتر مراقب بچه‌ها بود. این روزها من می‌بینم بیشتر بچه‌ها دیگر ماسک نمی‌زنند اما حالا که آنفلوانزا شیوع پیدا کرده بهتر است بیشتر مراقب باشند و حداقل در فضاهای سربسته ماسک بزنند.»

اما آیا همه‌گیری آنفلوانزا این جور که می‌‌گویند زیاد است و باید بیشتر به اخبار و اطلاعات در این باره توجه کرد یا نه؟ برای دانستن آن سراغ یکی از مراکز درمانی عمومی در مرکز تهران می‌روم.

پنج شش نفری ماسک زده در راهروی انتظار اورژانس نشسته‌اند. گاهی صدای سرفه یکی‌شان بلند می‌شود و توجه

دیگر حاضران را جلب می‌کند. خودشان را جمع و جور می‌کنند و ماسک را بالاتر می‌کشند. متصدی پذیرش هم ماسک زده ،چون آن طور که می‌گوید این روزها مراجعه افراد مبتلا به آنفلوانزا یا شبه کرونا زیاد شده و خیلی‌ها هم مبتلا شده‌اند. شبه کرونا اصطلاحی است که این روزها از زبان خیلی‌ها می‌شنویم و دلیل آن هم شباهت علائم سویه اُمیکرون کرونا و آنفلوانزاست. «همه معمولاً با علائمی مثل تب و آبریزش و گاهی بدن درد مراجعه می‌کنند. 

بیماران از گلودرد و سرفه هم شکایت دارند اما در مراحل اولیه همان تب و آبریزش شاخص است. خیلی‌ها فکر می‌‌کنند کرونا گرفته‌اند و کمی نگران می‌شوند. البته اگر واکسن زده باشند کرونا هم نگرانی ندارد. برخی هم می‌گویند هنوز واکسن آنفلوانزا نزده‌اند و به خاطر همین مریض شده‌اند ، البته باید توجه داشته باشند که دو هفته از بهبودشان باید گذشته باشد تا بتوانند واکسن آنفلوانزا بزنند. در هر صورت مراجعه بیماران آنفلوانزایی به نسبت زیاد شده است.»

بیماران یکی یکی داخل مطب می‌شوند و خیلی طول نمی‌کشد که برگردند. تجویزها کماکان مشابه است؛ دارو و توصیه به استراحت و نوشیدن مایعات گرم.

دکتر مجید فانی، متخصص داخلی ضمن تأیید اینکه تعداد مراجعان آنفلوانزایی زیاد شده است می‌گوید: «البته همیشه با تغییر فصل و شروع پاییز شاهد شیوع آنفلوانزا بوده‌ایم که در زمان پاندمی کرونا از آنجا که سویه غالب، کرونا بود، فرض بر این بود که تمام بیماران با علائم مشابه، به کرونا مبتلا هستند.

در ثانی به دلیل اینکه مردم ماسک می‌زدند و رعایت می‌کردند احتمال ابتلای آنها به سویه‌های آنفلوانزا هم قاعدتاً پایین می‌آمد. الان از پیک اُمیکرون گذشته‌ایم و در مورد آنفلوانزا هم هنوز نمی‌شود گفت در آستانه پیک هستیم یا نه، ولی به هرحال باید همچون گذشته دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و این مسأله خصوصاً در مورد کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر صدق می‌کند. در حال حاضر علائم آنفلوانزا بسیار شبیه سویه اُمیکرون است و تفاوت چندانی بین آنها حس نمی‌شود با این تفاوت که کرونا ممکن بود در افراد مختلف دارای شدت و ضعف‌های مختلف باشد اما در مورد آنفلوانزا معمولاً دو روز درگیری شدید وجود دارد و بعد از آن رفته رفته حال بیمار بهتر می‌شود. 

به‌هرحال توصیه همچنان (مثل کرونا) این است که افراد در صورت مشاهده علائم خیلی زود به پزشک مراجعه کنند تا بیماری تشخیص داده شود ،چون هنوز احتمال ابتلا به کرونا هست و لازم است در صورت لزوم از بیماران تست گرفته شود تا اقدامات لازم انجام گیرد. در ضمن تب بالا و مداوم را حتماً باید جدی گرفت و نباید به خیال اینکه بیماری خودش درمان می‌شود، از مراجعه به پزشک سر باز زد.»

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: کرونا آنفلوآنزا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *