رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جابجایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر

14:03 - 28 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۲۴۳۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای مسائلی همچون جابجایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر و رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت کشور ایران مطرح شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با "امبرتو دی پرتو" دبیرکل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده‌ای ( ایرو ) دیدار و در خصوص دستاوردها و برنامه‌های این سازمان در بخش حمل و نقل بین المللی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار امانی ضمن خیر مقدم به دبیر کل ایرو گزارشی از استعداد بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور را ارائه کرد و گفت: در کشور ما بیش از ۹۰ درصد حمل داخلی از طریق جاده صورت می‌گیرد و حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات نظام لجستیک کشور است. از سوی دیگر، قریب به ۵۰۰ میلیون تن جابه‌جایی کالا و ۳۰۰ میلیون نفر از طریق حدود ۹۰ هزار کیلومتر شبکه راه‌های بین شهری و حدود ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق ۲۵ پایانه مرزی و ۱۰ بندر مهم در شمال و جنوب و حدود ۲۵ هزار کیلومتر راه‌های ترانزیتی در کشور ما صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به سیاست دولت ج.ا. ایران در جهت فعالسازی راهگذرهای منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین توسعه همکاری‌های تجاری و حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه و منطقه و علیرغم تحریم‌های ظالمانه تحمیل شده به کشور ما، حجم ترانزیت از قلمرو ایران نسبت به سنوات قبل از کرونا بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و هدفگذاری ما برای سال آتی ۲۰ میلیون تن است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که این سازمان به عنوان متولی حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، دارای دو معاونت اصلی«راهداری» و «حمل‌ونقل» است، تصریح کرد: این سازمان در طول دو دهه گذشته با وجود تمام مشکلات، سرمایه‌گذاری وسیعی را برای ارتقاء سطح خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر به کارگیری فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند کرده است و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت فنی بسیار با ارزشی را برای کشور خلق کرده است.

امانی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته اجلاس مهم بین وزرای حمل‌ونقل ایران با کشورهای آسیای مرکزی، آذربایجان و روسیه به میزبانی سازمان و وزارت متبوع را با هدف هم‌اندیشی، مرور پیشنهادها و ارائه راهکارها جهت تبدیل قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کانون ترانزیتی منطقه با موفقیت برگزار کردیم.

وی با تاکید براینکه این سازمان به عنوان یکی از معاونت‌های مهم و تخصصی وزارت راه و شهرسازی، همواره بر توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در کلیه فعالیت‌های حمل‌ونقلی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه ایرو تاکید دارد، گفت: همیشه به صورت شفاف هدفگذاری خود برای تبدیل‌شدن به هاب فعالیت‌های ایرو در منطقه آسیای غربی را اعلام کرده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تشکر از پیگیری‌ و رایزنی‌های موثر اتحادیه ایرو بابت بازگشایی مرزهای کشور ترکمنستان و آغاز ترانزیت یکسره از آن کشور در دوره پساکرونا، گفت: معتقدیم با توجه به سطح همکاری‌های ج.ا. ایران با ایرو، ایجاد یک دفتر منطقه‌ای در غرب آسیا با توجه به استقبال خوب کشورهای این منطقه برای ورود به حوزه تیر، در جهت حل و فصل موضوعات بسیار راهگشا بوده و با توجه به میزبانی دبیرخانه اکو در ایران، ایجاد دفتر نمایندگی ایرو در منطقه غرب آسیا در تهران از سوی طرف ایرانی پیشنهاد شد.

امانی با اشاره به اینکه در فوریه ۲۰۱۶ (برابر با بهمن ۱۳۹۴) برای نخسیتن بار یادداشت تفاهم سه جانبه بین این سازمان، اتحادیه ایرو و اتاق بازرگانی ایران، در ژنو منعقد شد، اعلام کرد: یادداشت تفاهم مذکور که با مشورت سه نهاد یادشده تنظیم شد، دارای جامعیت مناسبی است و ضمن تاکید بر ضرورت عملیاتی کردن کلیه موضوعات مورد توافق مندرج در این یادداشت تفاهم فی‌مابین، مقرر شد یک یادداشت‌ تفاهم جدید به ‌منظور پوشش دادن الزامات و تحولات روز به ویژه شرایط مربوط به پساکرونا که دارای چارچوبی کارآمد برای ایجاد بستر همکاری موثر مشترک برای اجرای آن باشد، در نشست آتی تهیه و امضاء شود.

وی افزود: حوزه آموزش و پژوهش به‌طور ویژه در بخش حمل‌ونقل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و شاید از معدود سازمان‌های متولی حمل‌ونقل جاده‌ای در منطقه و چه بسا جهان هستیم که جایگاه مستقلی در ساختار تشکیلاتی سازمانی خود تحت عنوان مرکز آموزش داریم.

رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت کشور ایران

بر اساس این گزارش آقای امبرتو دی‌پرتو، دبیر کل اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو ) در این جلسه، از دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش حمل و نقل بین المللی جاده‌ای به ویژه در بخش آموزش و پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی و توسعه کریدورهای ترانزیتی تقدیر کرد و گفت: در ایام همه گیری بیماری کرونا علیرغم مشکلات و محدودیت‌های مرزها در جابه‌جایی کالاها و حوزه ترانزیت در کشور ایران، اقدامات متوقف نشد و حتی در سال گذشته هم شاهد رشد ۶۸ درصدی در شقوق مختلف ترانزیت بودیم که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: علیرغم مشکلات موجود از جمله جنگ و ناآرامی در اوکراین می‌بایست به دنبال فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید بوده و کریدور ترانزیتی ازجمله مسیر ترکمنستان، ایران، ترکیه به سمت اروپا فعال سازی شود.

دبیرکل ایرو خاطرنشان کرد: برنامه آینده اتحادیه ایرو، توسعه حمل و نقل چندوجهی، حمل و نقل تیر و سی ام آر برخط و کامیون‌های خودران است.

در ادامه این گزارش، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات و اقتصاد حمل و نقل و سرپرست مرکز آموزش، گزارشی از توانمندی‌های بخش آموزش و برنامه‌های آتی و توسعه‌ای در بخش مذکور ارائه و راهکارهای انتقال دانش با آن اتحادیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین نمایندگان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی حمل و نقل بین المللی نیز با بیان موضوعات و چالش‌های فرارو جهت تردد به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خواستار حمایت و رایزنی بیشتر و موثرتر اتحادیه ایرو به منظور رفع موانع پیش رو شدند.

مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی

به گزارش سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت حمل و نقل بین المللی در این جلسه طی سخنانی ضمن ارائه سامانه پایش ناوگان حمل و نقل بین المللی که با مشارکت سازمان و اتاق بازرگانی ایران راه‌اندازی شده است، بر ضرورت رفع موانع پیش روی ناوگان ایرانی ازجمله دشواری دریافت روادید کشورهای اروپایی، تامین مجوزهای تردد و نقل و انتقالات مالی و تهیه کارت‌های اعتباری تاکید کرد و گفت: همکاری‌های مشترک منطقه‌ای از طریق توسعه مسیرهای عراق به کشورهای ماورا مانند اردن، سوریه، ‌لبنان و عربستان سعودی و همچنین ارتباط حمل و نقل ترکیبی تحت صحابت تیر با کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند در راستای سیاست‌های ترانزیتی دولت ج.ا.ایران جهت تنوع‌بخشی مسیرهای جایگزین بین آبراه‌های اصلی بین‌المللی مد نظر است.

وی افزود: مساعدت اتحادیه ایرو در جهت رفع مشکلات و ساماندهی گذرگاه‌های مرزی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی و ارائه الگوهای منطقه ای بسیار مهم و مفید فایده خواهد بود.

براساس این گزارش در جمع بندی جلسه، درخواست‌ها از اتحادیه ایرو و بهره‌برداری مناسب از تعاملات فی‌مابین مطرح شد که عبارت است از ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت سازنده آن اتحادیه در انتقال تجارب و دانش روز در خصوص کنوانسیون‌های حمل و نقل بین المللی مانند کنوانسیون حمل و نقل کالاهای فساد پذیر (ATP) که مراحل الحاق آن به پایان رسیده است، کنوانسیون حمل کالاهای خطرناک از طریق جاده (ADR) و کار خدمه کامیون‌ها (AETR) و معاینه فنی که مراحل الحاق آن در دست پیگیری است. حمایت از اقدامات جدی سازمان و وزارت متبوع درخصوص فعالسازی راهگذرهای حمل‌ونقل بین‌المللی از جمله شمال _ جنوب، خلیج‌فارس _ دریای سیاه، چابهار و راهگذر عشق‌آباد و نهایتاً مساعدت آن اتحادیه به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت و اثربخشی آموزش شاغلان بخش حمل و نقل به ویژه در بخش بین الملل به طوریکه امکان اشتغال رانندگان کارآزموده در اروپا میسر شود.

به گزارش سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای، گفتنی است در پایان این جلسه، دبیر کل ایرو از مرکز مدیریت راه‌ها و سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای و سامانه‌های حوزه راهداری و نگهداری راه‌ها بازدید کرد.

انتای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *