دستورات رئیس قوه قضاییه درخصوص نظارت بر حُسن اجرای «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان»

14:38 - 27 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۱۴۷۶
رئیس قوه قضاییه گفت:دستورالعملی در خصوص «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است.

خبرگزاری میزان_به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز چهارشنبه (27 مهر) در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور، ضمن خیر مقدم به همه این بزرگواران، اظهار کرد: طی یک سال اخیر این دومین مرتبه‌ای است که با اعضای جامعه نابینا و ناشنوا جلسه برگزار می‌کنیم؛ در این قبیل جلسات هدف ما آن است که بیشتر شنونده مسائل و مشکلات مدعوین باشیم و در حد توان درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها برآییم.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصمیمات اخذ شده در جلسه پیشین با اعضای جامعه ناشنوا و نابینا، گفت: در جلسه قبلی با نمایندگان و منتخبین جامعه نابینا و ناشنوای کشور مقرر شد سازمان بازرسی اجرای دقیق و همه‌جانبه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را مورد پیگیری و نظارت قرار دهد؛ در این راستا اقداماتی از جانب سازمان بازرسی صورت گرفته و جلساتی با مسئولان سازمان بهزیستی ترتیب داده شده است؛ بدون تردید در راستای حفظ و ارتقاء حقوق معلولان، با افراد و بخش‌هایی که از اجرای قانون مزبور تخطی کنند، برخوردهای قانونی به عمل خواهد آمد.

وی در همین راستا افزود: دستورالعملی در خصوص «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است؛ بر همین اساس از شما منتخبین و نخبگان جامعه نابینا و ناشنوای کشور دعوت می‌کنیم نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را برای گنجاندن در این دستورالعمل به دستگاه قضایی ارائه دهید. 

رئیس دستگاه قضا همچنین به تصمیم دیگری که در جلسه پیشین با اعضای جامعه ناشنوا و نابینا ناظر بر«برگزاری آزمون مترجم رسمی زبان اشاره ایرانی» اتخاذ شده بود، گریزی زد و گفت: به همت معاونت حقوقی قوه قضاییه، تیرماه سال جاری برای نخستین بار در کشور«آزمون جذب مترجم رسمی زبان اشاره» برگزار شد که این مهم نیز نتیجه جلسه پیشین ما با نمایندگان و منتخبین جامعه گرانقدر ناشنوا و نابینا بود.

رئیس عدلیه همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان «معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه» و «سازمان بهزیستی» برای احصاء و رفع مسائل و مشکلات معلولان و نابینایان و ناشنوایان کشور، بر استمرار این جلسات و تشکیل کارویژه‌ها و پیشبرد پروژه‌های مشترک میان دو نهاد مزبور تاکید کرد.   

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر ضرورت هرچه بیشتر و وثیق‌تر شدن ارتباط میان قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و جامعه نابینا و ناشنوای کشور، پیشنهاد داد کارگروهی با عضویت نمایندگانی از قوه قضاییه و سازمان بهزیستی و جامعه نابینا و ناشنوا به منظور احصاء ، بررسی و رفع مسائل و مشکلات این قشر گرانقدر تشکیل گردد؛ وی در همین راستا تاکید کرد: دستگاه قضایی برای تحقق این مهم آمادگی کامل دارد.

تاکید رئیس قوه قضاییه بر تلاش برای رفع مسائل «شاغلین نابینا و ناشنوا در همه سازمان‌ها از جمله دستگاه قضایی»

رئیس قوه قضاییه در ادامه این جلسه با طرح سؤالاتی پیرامون موضوعاتی نظیر«وضعیت شاغلین نابینا و ناشنوا در همه سازمان‌ها از جمله دستگاه قضایی»؛«وضعیت زندانیان نابینا و ناشنوا» و «نحوه ارتباط ‌گیری اعضای جامعه نابینا و ناشنوا با دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور برای پیشبرد امورشان»، از اعضاء و منتخبین جامعه نابینا و ناشنوای کشور خواست پیشنهادات و راهکارهای خود را به منظور بهبود وضعیت و شرایط در قبال موضوعات فوق‌الذکر ارائه دهند؛ رئیس عدلیه در همین راستا گفت: درصدد هستیم در جهت رفع مسائل مزبور اقداماتی را ترتیب دهیم لذا پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از سوی شما منتخبین جامعه نابینا و ناشنوا، منشاء اثر خواهد بود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه این دیدار ضمن اشاره به این نکته که انسان با پیمودن مراحل لازم می‌تواند به کمال نائل شود، اظهار کرد: انسان به ماهوی انسان بودن می‌تواند به کمال و سعادت و قرب الهی نائل شود و طی مسیر کمال و سعادت توسط آدمی ارتباطی با اعضاء و جوراح و حواس او ندارد؛ البته بدیهی است انسانی که از حواس و جوارح بیشتری برخوردار است طبیعتاً مسئولیت بیشتری نیز دارد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به استعدادها و قدرت تمرکز و تجزیه وتحلیل بالای افراد نابینا و ناشنوا اشاره کرد و بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های قابل توجه اعضای جامعه نابینا و ناشنوا در بخش‌های مختلف کشور تاکید کرد. 

سازمان بازرسی ترک فعل دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را احصاء کرده است

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه،  خداییان رئیس سازمان بازرسی اظهار کرد: پس از تاکیدات سال گذشته رئیس دستگاه قضا در زمینه نظارت بر نحوه اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، سازمان بازرسی سازوکار مشخصی را در زمینه نظارت بر نحوه اجرای این قانون تعریف کرد.

وی با اشاره به امتیازات خوب و مناسبی که برای معلولان در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در نظر گرفته شده است، گفت: تامین زمین مناسب برای ساخت مسکن، متناسب سازی اماکن عمومی و وسایل حمل و نقل، رایگان کردن حمل و نقل درون شهری و نیم بها کردن حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی، در نظر گرفتن سهمیه‌های اختصاصی و همچنین تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفتن معلولان، از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای این عزیزان در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عدم راه اندازی صندوق حمایت از معلولان گفت: با وجود آنکه چند سالی از اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان می‌گذرد اما هنوز صندوق حمایت از معلولان به خوبی فعال نشده و مجوزهای لازم را نگرفته و تامین اعتبار نشده است.

رئیس سازمان بازرسی با بیان اینکه در حال حاضر بازرسی‌ها در زمینه نظارت بر روند اجرای کامل قانون جامع حمایت از حقوق معلولان رو به اتمام است، عنوان کرد: در جریان این بازرسی‌ها مشخص شد بسیاری از دستگاه‌هایی که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان برای آنها تکالیفی را در نظر گرفته بود، به تکالیف خود عمل نکردند و بودجه‌هایی که ذیل این قانون پیشبینی شده بود نیز اختصاص داده نشده است.

خداییان با بیان اینکه سازمان بازرسی ترک فعل دستگاه‌های مختلف در اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را احصاء کرده است، گفت: این دستگاه‌ها به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

معاون حقوقی قوه قضاییه: پس از برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره در سال جاری، در صدد هستیم این آزمون را در سال آینده نیز برگزار کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی معاون حقوقی قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره در سال جاری که 18 نفر در آن پذیرفته شدند، اظهار کرد: پس از برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره در سال جاری، در صدد هستیم این آزمون را در سال آینده نیز برگزار کنیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: در نتیجه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته، سازمان سنجش و دانشگاه آزاد اسلامی، رشته مترجمی زبان اشاره ایرانی را در دفترچه‌های آزمون خود گنجاندند.

وی افزود: پیرو رهنمودهای رئیس قوه قضاییه و بر اساس پیشنهادات شبکه ملی نابینایان، دستورالعمل نحوه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت یا سالمند در فرآیند دادرسی، در 15 فصل و 35 ماده تنظیم شده و امیدواریم این دستورالعمل به زودی و پس از طی فرآیندهای قانونی ابلاغ شود.

جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از سال‌های گذشته تا کنون، اظهار کرد: دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوه قضاییه با همکاری سازمان بهزیستی، اقدامات پیشگیرانه خود را در سه سطح ستادی، استانی و شهرستانی و در حوزه‌هایی نظیر سلب حضانت اطفالی که در وضعیت مخاطره‌آمیز قرار دارند، فرزندخواندگی، کودک‌همسری،  اصلاح  و بازاجتماعی کردن اطفال و خانواده‌هایی که سرپرستان آنها خانم هستند و همچنین افراد نابینا و ناشنوا، انجام می‌دهد.

رئیس سازمان بهزیستی: از رئیس قوه قضاییه درخواست داریم که سازوکاری را مشخص کند تا این سازمان دارای نقش مستشاری و مشورتی برای دستگاه قضایی باشد

«قادری» رئیس سازمان بهزیستی نیز در این جلسه طی سخنانی اظهار کرد: برگزاری جلسات مشترک میان منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوای سراسر کشور با رئیس دستگاه قضا، قطعا در حضور موثرتر افراد دارای معلولیت در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه جامعه مخاطب سازمان بهزیستی بیش از 7 میلیون نفر است، گفت: ساختار فعلی سازمان بهزیستی تکافوی وضعیت کنونی را نمی‌دهد و ضرورت دارد که ساختار و منابع سازمان بهزیستی نسبت به جمعیت مخاطب آن بروزرسانی شود و ارتقاء یابد.

رئیس سازمان بهزیستی همچنین از رئیس قوه قضاییه درخواست کرد که سازوکاری را مشخص کند تا این سازمان دارای نقش مستشاری و مشورتی برای دستگاه قضایی باشد.

«جعفری» یکی از مخترعین کم‌بینای حاضر در این جلسه، ضمن قدردانی از رویکرد رئیس قوه قضاییه در برگزاری جلسات سالانه با افراد معلول، نابینا و ناشنوای کشور، عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته، ما موفق نشدیم که در جریان روند اجرای مصوبات دیدار سال گذشته نابینایان با رئیس قوه قضاییه قرار بگیریم و به همین دلیل درخواست داریم تا رئیس دستگاه قضا، نماینده‌ای را برای گزارش اجرای این مصوبات معین کند.

در ادامه جلسه، زمانی که نوبت به بیان نقطه‌نظرات «حامد عابدین‌زاده» رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ناشنوایان رسید، وی برای آنکه در زاویه دید کلیه ناشنوایان گرانقدر حاضر در جلسه قرار گیرد، به صورت ایستاده به بیان مطالب خود پرداخت که در این اثناء حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به منظور تکریم و توقیر کلیه حضار بالاخص ناشنوایان ارجمند و نماینده آنها، از جای خود برخاست و به صورت ایستاده به استماع مطالب و نقطه نظرات رئیس هیئت مدیره شبکه ملی ناشنوایان پرداخت.

عابدین‌زاده ضمن قدردانی از قوه قضاییه به دلیل برگزاری نخستین دوره آزمون مترجمی زبان اشاره اظهار کرد: امیدواریم روند برگزاری این آزمون در دوره‌های بعدی نیز ادامه داشته باشد چرا که افزایش تعداد مترجمان زبان اشاره در استان‌های مختلف، سبب کاهش مشکلات ناشنوایان در دادگاه‌ها و ارتباط آنها با وکلایشان خواهد شد.

وی همچنین به برخی مشکلات زندانیان ناشنوا و کم‌شنوا اشاره کرد و در ادامه سخنان خود از تبعیضی که میان ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی با ورزشکاران نابینا و ناشنوا روا داشته می‌شود انتقاد کرد.

خانم «نوری» دارای مدرک دکترای حقوق جزا و جرم شناسی و از جامعه نابینایان و کم‌بینایان کشور نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از رویکرد رئیس قوه قضاییه در زمینه برگزاری جلسه مشترک با نابینایان و ناشنوایان کشور برای استماع مشکلات و دغدغه‌های آنها گفت: امیدواریم که سایر مسئولان در قوای دیگر نیز این امکان را برای نابینایان و ناشنوایان فراهم کنند.

وی در ادامه از برخوردهای ناپسند برخی از قضات با جامعه وکلای نابینا و کم‌بینای کشور انتقاد کرد.

خانم نوری همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر نحوه اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان شد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که این قانون در کشور به شکل سلیقه‌ای از سوی دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

«رحیمی» مدیرمسئول نشریه خاموشان طی سخنانی خواستار پیشبینی سازوکاری از سوی مسئولان جهت تسهیل استفاده جامعه ناشنوایان از فضای مجازی شد.

وی همچنین از رئیس دستگاه قضا درخواست کرد که با اتخاذ تدابیر لازم، شرایط جذب و بکارگیری ناشنوایان در قوه قضاییه را تسهیل کند.

«تهرانی» نماینده جهادگران ناشنوا نیز طی سخنانی اظهار کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اولین شخصیت بلندپایه کشور هستند که در جلسه‌ای صمیمی با جامعه نابینان و ناشنوایان کشور، سخنان و دغدغه‌های آنها را می‌شنوند.

وی همچنین از آمادگی جامعه جهادگران ناشنوا برای ایجاد مراکز مشاوره قضایی و حقوقی خبر داد و گفت: گروه جهادی ناشنوایان طی چند سال گذشته توانسته ظرفیت‌های عظیم خود را در جامعه به نمایش بگذارد.

«محمدی» از جامعه هنرمندان ناشنوا نیز در این جلسه، از کم‌توجهی برخی مدیران در زمینه بکارگیری ناشنوایان مستعد و توانمند در پست‌ها و مشاغل مختلف انتقاد کرد و خواستار اصلاح این رویه شد.

اعتراض در حضور رئیس قوه قضاییه

در ادامه جلسه، یکی از اعضای جامعه ناشنوایان کشور علی‌رغم اینکه نامش برای بیان نقطه‌نظرات در فهرست سخنرانان برنامه قرار نداشت، از میان جمعیت قاضی‌القضات را مورد خطاب قرار داد و با بیان اینکه «من اعتراض دارم و شما که قاضی کارکشته‌ای هستید و اخیرا اعلام کرده‌اید هر کس اعتراض دارد بیان کند، بنا بر این من می‌خواهم اعتراضم را به گوش شما برسانم».

این نخبه جامعه ناشنوایان کشور در ادامه، با برشمردن برخی مشکلات ناشنوایان کشور، به موضوع «بی‌مهری نسبت به امر آموزش ناشنوایان» اشاره کرد و مشخصا در این زمینه از تعطیلی یکی از مدارس شبانه‌روزی استان اصفهان که جمعی از ناشنوایان روستاهای این استان در این مدرسه تحصیل می‌کردند گلایه کرد.

وی همچنین ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر رسانه ملی در زمینه تولید برنامه‌های مناسب برای جامعه ناشنوایان کشور، خواستار توجه بیشتر مدیران و مسئولان به امر تسهیل ازدواج نابینایان و ناشنوایان شد.

وی همچنین خواستار توجه و اولویت کاری سران قوا در سفرهای استانی به موضوع معلولان و دیدار با آنها در خلال سفرها شد.

«امیدوار» مدرس زبان و از جامعه نابینایان کشور نیز در این جلسه، ضمن انتقاد از دفاتر خدمات قضایی الکترونیک به سبب عدم پیشبینی و تمهید شرایط لازم جهت ارائه خدمات به ناشنوایان، خواستار اتخاذ تدابیری برای بهبود این وضعیت شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *