سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل: اعمال خشونت علیه دیپلمات‎ها و مراکز دیپلماتیک ایران در اروپا دارای ابعاد گسترده و بی سابقه ای است

8:45 - 27 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۸۰۳۷۲
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اعتراض جمهوری اسلامی ایران به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی ایران را ابراز کرد.

خبرگزاری میزان - «زهرا ارشادی»، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل، گفت: در جریان حوادث اخیر تعدادی از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی  ایران در اروپا مورد حمله و اعمال خشونت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دولت‌های خارجی و سفارتخانه‌های آنها در تهران در امور داخلی ایران دخالت نکنند، تاکید کرد: اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر، دارای ابعاد گسترده و بی سابقه‎ای بود که حکایت از سازماندهی شده بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می‎داد.

همچنین سفیر و معاون نمایندگی کشورمان که در کمیته ششم (کمیته حقوقی) مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‎گفت، گزارشی از تعرضات و اعمال خشونت علیه دیپلماتها و نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان ارائه داد. 

ارشادی تصریح کرد :جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را برای ایجاد محیطی  امن و آرام همراه با امکانات کامل برای انجام وظایف دیپلمات‎ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی خارجی در خاک خود به کار گرفته است اما متأسفانه در پی حوادث اخیر در ایران، تعدادی از اماکن دیپلماتیک و کنسولی ودیپلمات‎های  جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا و سوئد مورد تعرض وخشونت قرار گرفتند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران، افزود: اعمال خشونت علیه دیپلمات‎ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر، دارای ابعاد گسترده و بی سابقه ای بود که حاكی از سازماندهی شده بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می‎داد .

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه خشونت اعمال شده علیه نمایندگی‎های دیپلماتیک و کنسولی و دیپلمات‎های خود را به ویژه تأخیر قابل توجه در مداخله یا عدم انجام هر گونه اقدامی از سوی پلیس، محکوم می کند.

وی افزود: ما  همچنین اعتراض شدید خود را نسبت به ورود بدون مجوز و با توسل به زور  به ساختمان دیپلماتیک و کنسولی ایران در تیرانا در تاریخ 17 شهریور ماه سالجاری ( 8 سپتامبر 2022) توسط نیروهای پلیس آلبانی پس از قطع یکجانبه روابط دوجانبه از سوی دولت این کشور را اعلام می‎داریم.

زهرا ارشادی همچنین توجهات را به نگرانی ایران از  تلاش‌های غیرقانونی برخی کشورها برای سوء استفاده از مصونیت‌ها و امتیازات دیپلماتیک در داخل خاک کشورمان برای انجام عملیات‌های پنهان و خلاف وظایف خود که در نهایت وظایف نمایندگان دیپلماتیک را تضعیف می‌کند، جلب کرد.

وی اضافه کرد: دولت ایران  اعتراض شدید خود را به تعدادی از نمایندگی‎های خارجی مقیم ایران به دلیل همین رفتار نادرست در قلمرو خود اعلام کرده است.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان، ادامه داد: از کشورهای متبوع این نمایندگی‎ها می‎خواهیم به تعهدات خود وفق  کنوانسیون‎های 1961 و 1963 وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنسولی عمل کنند و در این راستا، ما بر تعهد کشورهای فرستنده طبق ماده 41 کنوانسیون 1961 وین مبنی بر اجتناب از سوء استفاده از اماکن دیپلماتیک و کنسولی خود و نیز موقعیت دیپلماتیک تاکید می کنیم.

ارشادی افزود: از اعضای نمایندگی‎های خارجی و کشورهای متبوع آنها انتظار می‎رود به قوانین و مقررات ایران به عنوان کشور پذیرنده احترام گذاشته و از جمله از مداخله در امور داخلی ایران خودداری کنند.

سفیر ومعاون نمایندگی كشورمان همچنین از کشورهای پذیرنده و همچنین کشورهای میزبان مقر و دفاتر  سازمان ملل متحد خواست که به اصل عدم تبعیض و عدم مداخله ملاحظات سیاسی دوجانبه در انجام تعهدات قانونی خود نسبت به نمایندگی‎های خارجی در قلمرو خود پایبند باشند.

سفیر و معاون نمایندگی کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش مهم هیأت‌ها و نمایندگان دیپلماتیک را در تقویت همکاری‌های بین‌المللی و همزیستی مسالمت‌آمیز مورد توجه قرار داده است؛ برای این منظور، ما اذعان داریم که انجام کارآمد وظایف نمایندگی‌های دیپلماتیک به‌ عنوان نماینده دولت‌ها باید از طریق پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دیپلماتیک و کنسولی تضمین شود؛ جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که این یک پیش نیاز اساسی برای انجام عادی روابط بین کشورها و برای تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد است.

انتهای پیام/


برچسب ها: سازمان ملل ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *