رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

درمان دیابت و چاقی با داروی بیماری رماتیسم

15:38 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۸۴۲
دانشمندانی که روی عملکرد یک داروی مورد استفاده برای درمان رماتیسم مفصلی مطالعه می‌کنند، دریافته‌اند که این دارو دارای عملکردهای شگفت‌انگیزی است و ممکن است برای مقابله با دیابت هم مفید باشد.

خبرگزاری میزان _ فارس به نقل از نیواطلس نوشت: در جریان یک تحقیق که بر روی مدل‌های موش انجام شد، مشخص گردید یک ترکیب دارویی خاص دارای پتانسیل دوگانه برای مقابله با التهاب مفاصل است و در عین حال با تقویت متابولیسم بدن می‌تواند به تنظیم اشتها و نیز تنظیم روند جذب چربی سالم در افراد چاق کمک کند.

این مطالعه که توسط محققان کالج پزشکی بیلور انجام شده، مبتنی بر بررسی نقش التهاب مفاصل در ایجاد مقاومت در برابر انسولین است. مقاومت در برابر انسولین منجر به ناتوانی سلول ها در واکنش به برخی هورمون ها و جذب گلوکز از خون می شود و ارتباط بین این پدیده و التهاب در بافت چربی سفید مشخص شده است.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان پایگاه داده ای از داروهای موجود را در جستجوی دارویی که ممکن است بر التهاب و دیابت تأثیر مثبت بگذارد، غربال کردند.

دکتر آرون آر. کاکس، در این مورد گفت: "ما به صورت محاسباتی یک مجموعه داده مولکولی کوچک را غربال کردیم و داروی اورانوفین را شناسایی کردیم. این دارو برای درمان التهاب رماتیسم مفصلی استفاده شده است." اورانوفین دارای خواص ضد التهابی است ولی برای درمان چاقی و دیابت هم مفید است. با این حال، اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر آن بر متابولیسم در دسترس نبود.

دانشمندان موش های مبتلا به دیابت را با اورانوفین درمان کردند و اثرات متابولیسم آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند و حیوانات را مجبور به مصرف رژیم غذایی پرچرب کردند. یکی از یافته‌های کلیدی مربوط به هورمونی به نام لپتین است که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود و به مغز علامت سیری ارسال می کند. در افراد چاق با سلول‌های چربی بیشتر، سطح لپتین به‌گونه‌ای افزایش می‌یابد که این ارتباطات با مغز از بین رفته و مقاومت به لپتین پرخوری را تشدید می‌کند.

اورانوفین سطح لپتین را در موش های چاق کاهش می دهد. این دارو همچنین ارسال پیام های متابولیک را در بافت چربی سفید بهبود می‌بخشد به نحوی که باعث افزایش میزان چربی سوزی، بهبود حساسیت به انسولین و مقابله با سایر اثرات مرتبط با چاقی می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *