تجربه روزمره بومیان و سیاه‌پوستان کانادا از مواجهه با نژادپرستی

14:07 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۶۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان و سیاه‌پوستان در جامعه کانادا به طور روزمره با تبعیض و نژادپرستی در جامعه این کشور مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – سیاه‌پوستان و بومیان کانادا دو برابر بیشتر از دیگران گزارش می‌دهند که به پلیس این کشور اعتماد کمی دارند و یا اصلاً اعتماد ندارند.

به گزارش « statcan.gc.ca»، تجارب و ادراکات روزمره مردم بومی و سیاه‌پوست در کانادا از بسیاری جهات با افراد غیر بومی و اقلیت غیرقابل مشاهده، متفاوت است.

اخیرا، جنبش‌های اجتماعی که به دنبال برابری نژادی و اجتماعی در پاسخ به بی‌عدالتی هستند (اعم از فعلی و تاریخی) اهمیت اندازه‌گیری و نظارت بر ادراکات و تجربیات جمعیت‌های مختلف را نشان داده‌اند.

به طور خاص، نابرابری در میان مردم «ملل اول، متیس، اینوئیت» و گروه‌های نژادی در خصوص اقدامات ایمنی عمومی، قربانی شدن، و سیستم عدالت کیفری یک کانون اصلی بوده است.

سیاه‌پوستان انواع مختلفی از نژادپرستی، تبعیض و رفتار ناعادلانه را در کانادا تجربه کرده‌اند و همچنان تجربه می‌کنند که بسیاری از آنها مختص سیستم عدالت کیفری است.

در زندگی روزمره، سیاه‌پوستان به احتمال بسیار بیشتر در شرایط مختلف، از جمله در بانک‌ها، فروشگاه‌ها یا رستوران‌ها و هنگام برخورد با پلیس، تبعیض را گزارش کنند.

در مورد ایمنی کانادایی‌ها (قربانی شدن)، تقریبا نیمی (46 درصد) از سیاه‌پوستان گزارش کردند که در پنج سال گذشته تبعیض را تجربه کرده‌اند؛  نسبتی که سه برابر جمعیت اقلیت غیر بومی و غیر قابل مشاهده است.

افراد بومی به طور قابل توجهی در مقایسه با افراد غیربومی نسبت به پلیس اعتماد اندک دارند و یا بی اعتمادند.

آنها نیز همانند سیاه‌پوستان کانادا در مقایسه با دیگر گروه‌های جمعیتی تبعیض و نژادپرستی را در بخش‌های مختلف جامعه تجربه می‎کنند.

همانطور که در مورد جمعیت سیاه‌پوست نیز وجود داشت، تبعیض در میان مردم بومی در سال 2019 (33 درصد) بیشتر از سال 2014 (23 درصد) بود؛ در میان جمعیت اقلیت غیربومی و غیر قابل مشاهده نیز تبعیض افزایش یافته است، البته به میزان کمتر (از 12 درصد در سال 2014 به 16 درصد در سال 2019).

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *