قیمت موز ترمز برید

11:29 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۲۱۱
قیمت موز در هفته‌های اخیر رو به افزایش گذاشته و در خرده‌فروشی‌ها از 38هزار تومان به 60هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: قیمت هر کیلوگرم موز در میوه‌فروشی‌های تهران از مرز 50 هزار تومان عبور کرده است. در بعضی خرده‌فروشی‌ها هر کیلو موز خوب و مرغوب 60 هزار تومان هم فروخته می‌شود. این چهارمین بار طی سال‌های اخیر است که قیمت هر کیلوگرم موز از 50 هزار تومان فراتر می‌رود.

پیش‌تر دوبار در سال99 و یک‌بار پیش از عید امسال موز 60 تا 70 هزار تومانی را در بازار داشتیم و تقریبا هربار اختلال در روند واردات یکی از دلایل اصلی گرانی بوده است. اگرچه قیمت بسیار بالای میوه‌های تابستانی چشم مصرف‌کنندگان را به نرخ‌های بالای 60 هزار تومان عادت داده و حالا موز 60 هزار تومانی، بحران محسوب نمی‌شود اما افزایش معمول تقاضا برای موز در نیمه دوم سال می‌تواند محرکی برای افزایش بیشتر قیمت این میوه پرتقاضا در ماه‌های آینده باشد.

علت گرانی موز

نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران درباره دلایل گرانی موز گفت: بخشی از گرانی موز به‌ دلیل افزایش نرخ دلار و بخشی دیگر به‌دلیل کمبود موز هندی است.

اکبر یاوری با بیان اینکه موز هندی به‌ دلیل قیمت پایین‌تر، برای ایجاد توازن در بازار توزیع می‌شود، افزود: با توجه به تقاضای بیشتر بازار برای موز اکوادوری، تجار برای واردات این نوع موز تمایل بیشتری دارند و کاهش موز اکوادوری در بازار قیمت را بالا برده است.

او با اشاره تلویحی به کاهش میزان واردات افزود: اگر واردکنندگان 50 تا 60 کانتینر موز هندی به حجم واردات اضافه کنند توازن در بازار ایجاد و قیمت موز اکوادوری نیز کم می‌شود.

اکبری، قیمت موز ممتاز اکوادوری را در میدان اصلی 42 تا 43هزار تومان و موز مرغوب هندی را 35 تا 37هزار تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه موز دیگر میوه‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد فروشنده‌ها سود اندکی روی آن می‌کشند و از این میوه بیشتر برای جذب مشتری استفاده می‌کنند.

به‌گفته او، تعرفه سود خرده‌فروشی از 20 تا 35 درصد است که فروشندگان، سود 35 درصدی را در محصولات حساس و دارای دورریز اعمال می‌کنند و موز نهایتا 25 درصد برای خرده فروشی‌ها سود دارد.

عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان، واردات تهاتری موز را نیز یکی از دلایل اختلال‌های موردی در روند واردات این میوه عنوان کرد و با اشاره به انحصار واردات موز، افزود: واردکنندگان موز زیاد نیستند و گذشته از این در ازای صادرات 2 کیلو سیب مجوز واردات یک کیلو موز صادر می‌شود، اما امسال سال کم‌آوردی در تولید سیب داشتیم و وضعیت صادرات این محصول مطلوب نیست؛ این عامل واردات موز را هم با مشکلاتی مواجه کرده است.

اکبری از مسئولان دولتی خواست با توجه به تولید بسیار خوب مرکبات، واردات موز را با صادرات مرکبات به جای موز تهاتر کنند تا مشکل واردکنندگان در این زمینه کاهش یابد.

کنترل بازار دست تجار است

میوه‌فروشی‌ها هم با مشکل نوسان قیمت در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار مواجهند. صاحب یک میوه‌فروشی که موز را کیلویی50 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده درباره اختلاف قیمت خرید از میدان اصلی و خرده‌فروشی‌ها گفت: میوه‌فروشی‌ها موز را با حداقل سود نرخ‌گذاری می‌کنند اما قیمت موز در میدان اصلی بسیار دیر و گاهی در ساعات 6 یا 7بعد از ظهر اعلام می‌شود و در مواردی فروشندگان با توجه به تغییرات لحظه‌ای قیمت، می‌بینند که این میوه را زیر قیمت خریدشان فروخته‌اند.

او با اشاره به‌وجود انحصار در واردات موز اضافه کرد: واردات موز انحصاری است و تجار با کم و زیاد کردن حجم واردات، قیمت‌های بازار را تحت کنترل دارند. ضمن اینکه قیمت موز تابع عرضه و تقاضاست و با تمام‌شدن فصل عرضه میوه‌های تابستانی و با توجه به محدودیت تنوع میوه‌های زمستانی تقاضا برای این میوه افزایش می‌یابد.

این فروشنده با اشاره به اینکه رشد تقاضا می‌تواند محرک افزایش قیمت باشد، اضافه کرد: در تابستان قیمت موز 40هزار تومان بود، حالا به 50 تا 60هزار تومان رسیده و اگر عرضه بیشتر نشود ممکن است قیمت از این هم بالاتر برود.

روی قیمت موز سود نمی‌کنیم

قیمت موز در میدان اصلی میوه‌وتره‌بار تهران تا هفته گذشته کیلویی 45هزار تومان بود. با احتساب سود مجاز 20 تا 35درصدی خرده‌فروشی‌ها، این میوه در مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر تهران حداقل 54 و حداکثر 60 هزار تومان قیمت خورد.

به‌گفته مسئولان صنفی. بیشتر میوه‌فروش‌ها موز را با حداقل سود یا حتی بدون سود، قیمت‌گذاری می‌کنند تا بتوانند فروش خود را حفظ کنند.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به‌تازگی از افزایش قیمت موز در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار از ۳۵ هزارتومان به ۴۵ هزارتومان خبر داد و گفت: در 5هفته اخیر به‌دلیل تنوع میوه‌های تابستانی و زمستانی افزایش قیمتی در بازار میوه رخ نداده اما موز با توجه به تغییر قیمت در میدان اصلی در مغازه‌ها هم گران شده که البته اعضای صنف فروشندگان، این کالا را بدون سود عرضه کرده‌اند.

نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان اما انحصار واردات را متهم اصلی گرانی موز می‌داند. اسماعیل مرادیان افزود: بازار موز در انحصار چند فرد خاص است و آنها تعیین می‌کنند که قیمت موز کیلویی چند شود.

او همچنین از احتمال افزایش بیشتر قیمت خبر داد و گفت: تجربه نشان داده است بعد از اتمام ماه‌های محرم و صفر و افزایش مهمانی‌ها و دورهمی‌ها میزان مصرف موز بالا می‌رود و این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آینده نرخ موز بالاتر از نرخ فعلی شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: میوه میوه موز موز

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *