قتل‌عام الجزایری‌ها در فرانسه؛ جنایتی فراموش نشدنی

10:54 - 26 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۹۲۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
17 اکتبر سال 1961 فرانسه با کشتار اتباع الجزایری در پاریس، یکی از روزهای سیاه در تاریخ استعماری خود را رقم زد.

خبرگزاری میزان - جبهه آزادی‌بخش ملی الجزایر به تازگی خواستار عذرخواهی فرانسه به دلیل قتل‌عام معترضان صلح‌آمیز الجزایری در پاریس در سال 1961 شد.

به گزارش «الجزیره»، در روز 17 اکتبر سال 1961 و پس از گذشت نزدیک به هفت سال از جنگ علیه حکومت فرانسه در شمال آفریقا و در حالی که الجزایر به روز‌های پایانی جنگ خود برای استقلال نزدیک می‌شد، پلیس فرانسه برگی دیگر از خشونت‌های استعماری این کشور را رقم زد.

پلیس فرانسه دست به سرکوب گسترده تظاهرات اتباع الجزایری اقدام کرده و کشتار جمعی به راه انداخت.

در این روز حدود 30 هزار الجزایری در اعتراضی مسالمت‌آمیز و خواهان استقلال در خیابان‌های پاریس تجمع کرده بودند.

پلیس فرانسه ده‌ها نفر از معترضان را به قتل رساند، که برخی از آنها به رودخانه «سن» پرتاب شدند و این جنایت به یکی از تاریک‌ترین صفحات تاریخ استعماری فرانسه تبدیل شد.

بایگانی‎ها برآورد می‌کنند که بین 100 تا 300 نفر کشته شده اند، اما آمار دقیقی وجود ندارد؛ مورخان تعداد قربانیان این کشتار جمعی را بین ۵۰ تا ۱۲۰ نفر می‌دانند، اما الجزایر تاکید کرده که در جریان این کشتار جمعی از سوی پلیس فرانسه ۳۰۰ نفر کشته شده‎اند.

پلیس، سیاستمداران و رسانه‌های فرانسه همواره بر این کشتار جمعی سرپوش گذاشتند؛ دولت وقت فرانسه این خبر را مخفی کرد، بسیاری از اسناد را از بین برد و خبرنگاران را از تحقیق درباره این ماجرا منع کرد؛ منابع خبری معاصر از مرگ سه نفر خبر می‌دهند که شامل یک تبعه فرانسوی بود و این امر در مطبوعات بین‌المللی پوشش داده نشد.

به مدت چند دهه آمار رسمی قربانیان این سرکوب ۳ نفر بود و در سال ۱۹۹۹ دادستانی فرانسه رسما اذعان کرد که در این تاریخ «کشتار جمعی» روی داد.

«امانوئل مکرون»، نخستین رئیس جمهور فرانسه که به نقش کشورش در این کشتار جمعی اذعان کرده، اما از عذرخواهی به دلیل این کشتار خودداری کرده است.

تاکنون این کشتار هرگز به طور رسمی مورد تحقیق قرار نگرفته و هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ حتی تعداد دقیق قربانیان آن مشخص نیست.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه الجزایر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *