نژادپرستی ضد سیاه‎پوستان میراث تاریخ کانادا

11:50 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۷۸۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاه‌‎پوستان و به‌خصوص کارگران سیاه‌پوست هدف تبعیض گسترده و نظام‌مند در کانادا قرار دارند.

خبرگزاری میزان – ماه سپتامبر سال جاری عفو بین‌الملل با ارسال نامه‌‎ای به سازمان ملل، تبعیض نظام‌مند علیه سیاه‎پوستان و به خصوص کارگران سیاه‎پوست را در کانادا محکوم کرد.

این نامه پس از آن ارسال شد که دبیرخانه اقدام طبقه سیاه‌پوست کانادا (BCAS) با ارسال شکایتی به سازمان ملل از نفرت و نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان و تبعیض سیستماتیکی که کارگران سیاه‌پوست در خدمات عمومی فدرال با آن مواجه هستند، انتقاد کرد؛ عفو بین‌الملل نیز در نامه خود از این شکایت حمایت کرده است.

این نهاد کانادایی شکایتی رسمی به گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط ارسال کرد.

به گزارش « thecanadianencyclopedia»، سیاه‌پوستان از اوایل قرن هفدهم در کانادا حضور داشتند و در طول تاریخ 400 ساله خود در کانادا با نژادپرستی، تبعیض و خصومت بر اساس رنگ پوست خود مواجه بوده‌اند؛ نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان به نگرش‌ها، باورها، کلیشه‌ها، تبعیض و تعصبی اشاره دارد که هدف آن افراد آفریقایی‌تبار است.

ریشه‌های نژادپرستی ضد سیاهپوستان در بردگی و میراث آن یافت می‌شود؛ نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان که عمیقا در نهادها، سیاست‌ها و رویه‌های کانادا ریشه‌دار است، یا عادی شده یا برای جامعه بزرگ‌تر سفیدپوست نامرئی می‌شود.

نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان در این‌که چگونه سیاه‌پوستان کانادایی در جامعه، اقتصاد و سیاست محروم یا به حاشیه رانده شده‌اند، خود را نشان می‌دهد و در نتیجه، سیاه‌پوستان کانادایی اغلب فرصت‌های نابرابر، بیکاری بالاتر و نرخ‌های فقر قابل توجهی دارند. آنها همچنین بیش از حد در سیستم عدالت کیفری حضور دارند.

نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان از طریق نمونه‌های تاریخی مختلف، از جمله بردگی (تجارت برده‌های فراآتلانتیک) و جداسازی، خود را آشکار کرده است؛ مسائل جاری نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان، مانند خشونت پلیس و تجاوزات خرد نژادی، همچنان در کانادا ادامه دارد.

بردگی سیاه‌پوستان در کانادا

ریشه های تاریخی نژادپرستی ضد سیاهپوستان با تجارت برده در اقیانوس اطلس آغاز شد. تجارت برده به خرید و فروش آفریقایی‌ها برای استفاده به عنوان کارگران برده بستگی داشت.

تاجران افراد برده از استثمار و کار آفریقایی‌ها سود می‌بردند. از قرن 16 تا 19، تجارت برده بین 10 تا 12 میلیون نفر را بین آفریقا، کارائیب، قاره آمریکا و اروپا جابجا کرد و در کانادای استعمارگر، بردگی مردم آفریقا ابزاری قانونی برای منافع اقتصادی بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: کانادا نژادپرستی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *