رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«خدا حافظ سالار»؛ روایتی از شهید حسین همدانی موسس سه لشکر سپاه

17:22 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۷۸۹
یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «خدا حافظ سالار»بخشی به خاطرات و نقش شهید همدانی در تاسیس سه لشکر سپاه در سال‌های دفاع مقدس و ماموریت‌های متعدد از جمله حضور وی در آفریقا و در نهایت دفاع از حرم اهل بیت در سوریه پرداخته شده است. در این کتاب قصه‌های حرم و مقابله با تکفیری‌ها از بخش‌های جذاب و خواندنی کتاب محسوب می‌شود.

شیما ناصری پیرامون کتاب «خدا حافظ سالار» گفت: کتاب خداحافظ سالار روایت مردی است که در همه عرصه‌ها فعال بوده و در همه این عرصه‌ها همسرشان به عنوان تکیه‌گاه و همراه در کنار ایشان حضور داشته است. زندگی کاملا عاشقانه، عارفانه، زیبا و شاعرانه را در خط به خط این کتاب میتوان به وضوح نظاره کرد.

وی در همین راستا ادامه داد: در این کتاب بخشی به خاطرات و نقش شهید حسین همدانی در تاسیس سه لشکر سپاه در سال‌های دفاع مقدس و ماموریت‌های متعدد از جمله حضور وی در آفریقا و در نهایت دفاع از حرم «اهل بیت(ع)» در سوریه پرداخته شده است. در این کتاب قصه‌های حرم و مقابله با تکفیری‌ها از بخش‌های جذاب و خواندنی کتاب محسوب می‌شود.

 کتاب خدا حافظ سالار

ناصری در مورد نحوه نگارش شخصیت نخست کتاب «خدا حافظ سالار» ابراز کرد: شهید همدانی در سال 1329 در شهرستان آبادان دیده به جهان گشود. وی یکی از بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان بود و از سال 59 در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی حضور داشت. از فرماندهان منطقه عملیاتی بازی دراز کرمانشاه  بود و مدتی فرمانده لشکر انصارالحسین(ع) همدان گشت. شهید همدانی جانشین قرارگاه امام حسین و مشار فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) تهران بود. وی در سن 61 سالگی بعد از چهل سال مجاهدت و نبرد در راه اسلام در 16 مهر 1394 در حین انجام ماموریت مستشاری در سوریه به آرزوی دیرینه‌اش که شهادت بود رسید.

وی در مورد روایت کتاب «خدا حافظ سالار»  ابراز کرد: در بین کتاب‌های دفاع مقدس، کتاب‌هایی را مشاهده می‌کنی که از زبان همسران شهدا روایت شده است. همسران شهدایی که صبر و گذشت و وفاداری‌شان دست کمی از رشادت‌های همسران شهیدشان ندارد. یکی از این کتب روایت همسر یکی از سرداران به نام این مرز و بوم سردار شهید حاج حسین همدانی به نام کتاب خداحافظ سالار است. حمید حسام به روایت‌های پروانه چراغ نوروزی از سال 1390، همان سالی که شهید همدانی خانواده‌اش را در اوج بحران سوریه که دمشق در آستانه سقوط بوده، آگاهانه به دمشق می‌برد شروع کرده است و بعد در ادامه با روش تکنیک بازگشت به گذشته (دهه 40) به خاطرات کودکی پروانه چراغ نوروزی می‌پردازد.

روایت تلاقی دو اربعین

یک نویسنده کتاب در مورد نگارش کتاب بیان کرد: کتاب خداحافظ سالار حاصل 44 ساعت مصاحبه با همسر شهید همدانی است. همچنین مصاحبه با فرزندان و خواهران شهید نیز در این کتاب استفاده شده است.  این کتاب روایت تلاقی دو اربعین در زندگی شهید همدانی است: یکی مربوط به اربعین زندگی مشترک شهید همدانی و همسرشان و دیگری فرجام زندگی مشترک‌شان که در دفاع از حرم و مربوط به صاحب اربعین، حضرت زینب(س) است ختم می‌گردد.

ناصری ابعاد کتاب «خدا حافظ سالار» را مورد بررسی قرار دادو ابراز کرد: حمید حسام خداحافظ سالار را به صورت داستانی (رماننویسی) قلم زده است. حسام ضمن پایبندی به ساختار روایت، واقعی نویسی و مستند نویسی یک قصه را از روایت جدا کرده است. این کتاب یک داستان مهیج و شگفت‌انگیز است تا یک خاطره مثل مابقی کتب خاطرات آن هم از زبان همسر.

نقش همذات پنداری

این نویسنده کتاب به ویژگی های کتاب خدا حافظ سالار اشاره و افزود:  از ویژگی های کتاب «خدا حافظ سالار» شناختی که نویسنده کتاب یعنی حمید حسام از شهید همدانی و خانواده ایشان داشته است. همین امر باعث شده است حمید حسام نویسنده این کتاب در حین نگارش با راوی کتابش همذات پنداری و زندگی کند و به عنوان جزئی از خانواده شهید همدانی داستان و روایت همسر ایشان را به صورت شیوا و صمیمی به نگارش درآورد.

وی در مورد عنوان کتاب «خداحافظ سالار» تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که درباره این کتاب حائز اهمیت است عنوان کتاب «خداحافظ سالار» می‌باشد. این عنوان از آخرین پیامکی که حاج حسین همدانی به همسرشان زده و لقب سالار که از کودکی به همسر ایشان داده شده بود، گرفته شده است.

 کتاب «خدا حافظ سالار

نشانه بدرقه

ناصری در مورد طرح جلد کتاب «خداحافظ سالار» خاطر نشان کرد: طراح جلد کتاب خداحافظ سالار، مرتضی بیگدلی، پروانه‌ای که لب کاسه فیروزه سوغات همدان نشسته را از اسم کوچک همسر شهید همدانی الهام گرفته است. چهار شکوفه اطراف کاسه را نشانه‌ای از چهار فرزند شهید همدانی می‌داند. کاسه آب را نشانه بدرقه همسر شهید همدانی دانسته و عکس شهید همدانی در کاسه آب را تداعی آخرین نگاه شهید همدانی می‌داند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *