اشتغال بیش از ۴۳۰ قاضی، کارمند و عضو شورای حل اختلاف اهل سنت در دستگاه قضایی استان هرمزگان

14:34 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۷۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری هرمزگان از اشتغال بیش از ۴۳۰ قاضی، کارمند و عضو شورای حل اختلاف اهل سنت در دستگاه قضایی استان هرمزگان خبر داد.

خبرگزاری میزان-شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس به همراه جمعی از علمای اهل سنت استان هرمزگان ضمن حضور در دفتر رئیس کل دادگستری استان با دکتر مجتبی قهرمانی دیدار و گفتگو کردند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در جریان این دیدار، ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت با سعادت نبی اکرم (ص) و امام صادق (ع) اظهار کرد: علما و بزرگان اهل سنت در استان ظرفیت خوبی هستند که ضرورت دارد از نقش ممتاز آنها در میان مردم در جهت موفقیت در اهداف و مأموریت های دستگاه قضایی از جمله پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی بهره مند شویم.

مجتبی قهرمانی با تأکید بر لزوم تعامل بیش از پیش با علما و فرهیختگان اهل سنت تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به بافت فرهنگی در مناطق مختلف خود از ظرفیت ویژه ای برای ایجاد مصالحه برخوردار است که هرچه بتوانیم با استفاده از آن برای ایجاد مصالحه اقدام کنیم، از مراجعات غیرضروری به محاکم و مراجع قضایی کاسته خواهد شد.

وی گفت: به هر میزان پرونده و مراجعه کننده دستگاه قضایی کمتر شود فرصت بیشتری را برای رسیدگی به امور مهمتر و صدور آرای دقیق‌تر و متقن تر خواهیم داشت.

قهرمانی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از شوراهای حل اختلاف استان را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل داده‌اند بیان داشت: شورای حل اختلاف استان هرمزگان طی سالهای اخیر موفقیت های بسیار خوبی به دست آورده است که بدون تردید مرهون تلاشهای مسئولین، قضات و اعضا و کارکنان این مجموعه است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه افزود: با توجه به تأکیدات ریاست قوه قضاییه برخی از مسائل از جمله موارد مرتبط با امور صنفی نیازی به تشکیل پرونده ندارند و بهتر است از طریق روش های جایگزین قانونی حل و فصل شوند که این حوزه یکی از مواردی است که می تواند از ظرفیت معتمدین و علمای اهل سنت در آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آثار و برکات مصالحه در برخی پرونده‌ها از جمله پرونده های قصاص در همان مراحل اول مشهود است تأکید کرد: با کنار هم گذاشتن مزایای این مسأله به خوبی در می یابیم که چقدر تفاوت میان قصاص و مصالحه وجود دارد و به چه میزان ایجاد مصالحه در پرونده های قصاص می تواند هم برای جامعه و هم برای طرفین پرونده سودمند باشد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ۴۳۲ نفر از قضات و کارمندان دستگاه قضایی و شوراهای حل اختلاف استان از برادران و خواهران اهل سنت هستند، این موضوع را نشان از عدالت و وحدت موجود در بخش های مختلف جامعه اسلامی و اقدامی عملی در جهت اثبات حقانیت و صداقت نظام و ناکامی توطئه های تفرقه برانگیز دشمن برشمرد.

قهرمانی با بیان اینکه دشمن در حوادث اخیر اصل دین را هدف قرار داده و طرح مسئله زن، قومیت ها و مذاهب تنها بهانه ای در این خصوص است، اظهار کرد: دعوت به وحدت در شرایط فعلی مهمترین وظیفه مسئولین، علما و خواص است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به وحدت شیعه و سنی خاطرنشان کرد: باید با جلوگیری از طرح مسائل تفرقه برانگیز راه را برای سوء استفاده دشمنان اسلام ببندیم.

وی همچنین با بیان این که دستگاه قضایی استان هرمزگان همواره موضوع وحدت را مدنظر خود قرار داده است گفت: همواره از نظرات علمای اهل سنت در خصوص مسائل مختلف استقبال می کنیم و به این موضوع توجه و اهتمام ویژه ای داریم.

گفتنی است در این دیدار؛ شیخ یوسف جمالی امام جمعه اهل سنت بندرعباس و دیگر علمای اهل سنت طی سخنانی، اقدامات و عملکرد دادگستری استان هرمزگان را قابل تحسین و در نوع خود کم نظیر عنوان کردند و از رویکرد جدید دستگاه قضایی استان در رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم به ویژه اهل سنت تشکر و قدردانی کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *