رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نقش فرانتکس در ناپدید شدن هزاران پناهجو در مرزهای اتحادیه اروپا

9:03 - 24 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۶۰۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسناد طبقه بندی شده جدید نشان می‌دهند که آژانس مرزی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا دست به نقض جدی حقوق بشر زده است.

خبرگزاری میزان – اسناد طبقه بندی شده حاکی از دخالت آژانس مرزی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا، فرانتکس، در پنهان کاری و عقب راندن غیرقانونی پناهجویان از کشورهای اروپایی است.

به گزارش «گاردین»، یک گزارش طبقه بندی شده در مورد «فرانتکس» به جزئیات اتهام‌های جدی این آژانس و کارکنانش مبنی بر سرپوس گذاشتن بر نقض حقوق بشر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخته است.

یافته‌های گزارش بیش از 120 صفحه ای مذکور که توسط «اولاف»، آژانس مبارزه با تقلب اتحادیه طی چند ماه تحقیق تهیه شده، منجر به استعفای مدیر اجرایی «فرانتکس» در آوریل سال جاری شد.

این گزارش که تاکنون با شرایط سختگیرانه ای در اختیار اعضای پارلمان اروپا بود، در نهایت منتشر شد.

این گزارش مجموعه‌ای از نگرانی‌ها را در مورد این‌که چگونه کارکنان و دارایی‌های «فرانتکس» (مانند وسایل جاسوسی هوایی) اطلاعات مربوط به عقب راندن غیرقانونی پناهجویان از قلمرو یونان و مالت را شاهد بوده یا پنهان کردند، نشان می‌دهد.

در واقع این گزارش مهر تاییدی بر اتهام‌های وارد شده به «فرانتکس» است و نقایص داخلی این سازمان را آشکار می‌کند.

«فرانتکس» در واکنش به گزارش آژانس ضد تقلب اتحادیه اروپا اعلام کرد که به شدت معتقد است که حضور این سازمان باید در یونان به عنوان یک محیط ژئوپلیتیکی بسیار پیچیده افزایش یابد.

در عین حال ارائه کنندگان شکایت علیه «فرانتکس» به دادگاه تاکید کردند: ما در حال بررسی وضعیت 43 هزار زن و مرد و کودک نوپایی هستیم که توسط ماموران امنیتی اروپا در قلمرو اتحادیه اروپا ربوده شده یا طی 2.5 سال گذشته توسط «فرانتکس» و یونان در دریا رها شدند.

آن‌ها تاکید کردند که از دادگاه می‌خواهند تا «فرانتکس» را به تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا و خاتمه دادن به عملیات عقب راندن پناهجویان وادار سازد.

اگرچه «آتن» شدیدا انجام اقدام‌های مذکور را رد می‌‎کند اما رئیس موقت «فرانتکس»، خواهان افزایش حضور این آژانس در یونان برای حل و فصل نگرانی‌های حقوق بشری شده است.

یکی از مقام‌های سابق «فرانتکس» می‌گوید که این آژانس چشم خود را بر نقض حقوق بشر بسته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *