شرکت‌های تسلیحاتی فرانسه شریک جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن

15:53 - 23 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۵۵۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شرکت‌های تسلیحاتی فرانسه طی سال‌های اخیر از همدستان جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن بوده‌اند.

خبرگزاری میزان – گروهی از سازمان‌های غیردولتی فرانسه شکایت جنایی علیه سه تولیدکننده بزرگ سلاح فرانسوی به اتهام «همدستی احتمالی در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در یمن» ارائه کردند.

به گزارش «آناتولی»، گروه حقوق بشری «یمن مواطنا»، مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر (ECCHR) و سازمان فرانسوی «شرپا» با حمایت عفو بین‌الملل، پرونده‌ای را در دادگاه قضایی پاریس تشکیل داده‌اند.

این دعوی حقوقی می‌گوید که جت‌های جنگنده، موشک‌ها و سیستم‌های هدایت ساخت  سه شرکت تسلیحاتی فرانسه در یمن استفاده می‌شوند؛ جایی که «شواهد زیادی از حملات بی‌رویه به غیرنظامیان یمنی وجود دارد.»

از سال 2015 تا 2020، فرانسه بیش از 8 میلیارد یورو (8.6 میلیارد دلار) تجهیزات نظامی، مهمات و خدمات تعمیر و نگهداری به عربستان و امارات تحویل داده است؛ این دو کشور در راس ائتلافی نظامی در یمن طی 7 سال اخیر بوده‌اند.

پس از آمریکا، فرانسه دومین تامین کننده تسلیحات ائتلاف سعودی-اماراتی درگیر در یمن از سال 2015 است, چه کسی هواپیماهای جنگنده مورد استفاده ائتلاف را تجهیز و تعمیر می‌کند؟ خلبانان آنها کجا آموزش می‌بینند؟ بمب‌هایی که بر بازارها و خانه‌های یمن می‌ریزند کجا ساخته می‌شوند؟

در طول هفت سال، حملات ائتلاف سعودی به یمن هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند؛ طبق آمار ارائه شده توسط پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED) در میان آنها نزدیک به 13 هزار غیرنظامی وجود دارد.

دولت فرانسه تاکنون از افشای فهرست تفصیلی تسلیحات ارائه شده به هر کشور خارجی خودداری کرده اما گزارش‌های منتشر شده نشانه‌هایی از حجم تجارت با عربستان و امارات را نشان می‌دهد.

علاوه بر این فرانسه در آموزش نیروهای عربستانی برای استفاده از این تجهیزات نیز نقش مداومی دارد و انتظار می‎رود که این ماموریت آموزشی ادامه یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *