کاهش ۸۸ درصدی میانگین زمان ارجاع پرونده‌های قضایی در دادگستری استان هرمزگان

10:06 - 22 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۴۱۵۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از کاهش ۸۸ درصدی میانگین زمان ارجاع پرونده های قضایی در دادگستری این استان خبر داد.

خبرگزاری میزان - جلسه کمیته نظارت، بازرسی و ارزیابی الکترونیک دادگستری استان هرمزگان به ریاست مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان برگزار شد. 

مجتبی قهرمانی در این نشست، اظهارکرد: در راستای مفاد سند تحول قضایی و با عنایت به تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از ارائه آمار صوری و نگهداشت دادخواست ها و شکوائیه ها، دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه ای و آنلاین پرونده ها در شعب دادسرا، محاکم قضایی و شوراهای حل اختلاف استان هرمزگان اجرا شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان کاهش ورودی و جلوگیری از انباشت پرونده ها، تسریع در فرآیند دادرسی و ارتقا کیفیت رسیدگی ها، افزایش اتقان آرا و تصمیمات قضایی و کاهش حجم کار کارکنان اداری و قضایی را از  مهمترین اهداف اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه ای و آنلاین پرونده ها در دادگستری استان هرمزگان برشمرد و از کاهش ۸۸ درصدی میانگین زمان ارجاع پرونده های قضایی در دادگستری این استان پس از اجرای این دستورالعمل خبر داد.

قهرمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام خبر کاهش میانگین زمان ارجاع پرونده‌های قضایی در دادسرای حاجی آباد به کمتر از 2 ساعت نیز از تلاش های دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در این رابطه تقدیر و تشکر کرد.

وی تأکید کرد: با اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه ای و آنلاین پرونده ها ضمن تلاش برای ارتقای رضایت مندی مراجعان و همکاران، از ارائه هرگونه آمارسازی صوری و کاذب و معطل کردن ارجاع و اقداماتی که موجبات نارضایتی یا تضییع حقوق مردم می گردد، به صورت جدی جلوگیری شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین گفت: پس از اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه ای و آنلاین پرونده ها، میانگین زمان ارجاع دعاوی حقوقی در شورای حل اختلاف استان هرمزگان نیز در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد کاهش یافته است.

قهرمانی از کاهش ۶۰ درصدی میانگین زمان صدور گواهی سوء پیشینه در دادسراهای استان هرمزگان در مقایسه با سال گذشته نیز خبر داد و یادآور شد: با اجرای دستورالعمل مدیریت ارجاع لحظه ای و آنلاین پرونده ها، قضات ویژه ارجاع در تمامی مراجع قضایی استان اعم از دادسرا، محاکم و شورای حل اختلاف تعیین شده اند و حتی الامکان از سپردن سایر امور به آنها خودداری شده تا فرصت کافی جهت مطالعه و تصمیم گیری در خصوص ارجاع پرونده ها، شکوائیه ها، دادخواست ها و سایر موارد را داشته باشند.

وی بیان کرد: میانگین ساعت ترتیب اثر لوایح در دادگستری کل استان هرمزگان نیز از ابتدای امسال در مقایسه با شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۵ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین بخش قابل توجهی از ارائه خدمات در دستگاه قضایی استان با استفاده از «فن‌آوری‌های نوین تسهیل شده است، نظارت روزانه بر خروجی و انشا آرا، مدیریت پرونده های مهم، جهت دهی درست و ارجاع دقیق» را از مهمترین عوامل تسریع دهنده در روند رسیدگی به پرونده های قضایی و افزایش رضایتمندی مردم طی ماه های اخیر ذکر کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *