آنتی‌بیوتیک‌ها وارد مدار توزیع در داروخانه‌ها شدند

12:43 - 21 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۳۵۳۵
دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی گفت: با تدبیر سازمان غذا و دارو و پیگیری‌های کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مشکل تولید آنتی‌بیوتیک حل شد و ظرف یک تا 2 روز آینده داروهای آنتی‌بیوتیک وارد چرخه توزیع در داروخانه‌ها می‌شوند.

خبرگزاری میزان - روزنامه ایران نوشت: این روزها کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک کودکان در داروخانه‌های کشور منجر به گلایه مردم و بیماران شده است. خبرهای رسیده از مسئولان فنی داروخانه‌ها بیانگر این واقعیت است که داروهای آنتی‌بیوتیک کودکان با توجه به فصل مصرف زیاد در بازار نایاب شده‌اند و کمبود انواع آنتی‌بیوتیک همچنان در بازار دارویی کشور دردسرساز شده است. در کنار این کمبودها، قیمت داروها نیز چند برابر شده به ‌طوری‌که بیماران می‌گویند؛ داروهای آنتی‌بیوتیک که برای سرماخوردگی کودکان تجویز می‌شود در داروخانه‌ها گیر نمی‌آیند و آنتی‌بیوتیک‌ها تک و توک در برخی داروخانه‌ها موجود هستند.

محسن عبدالله‌زاده، دبیرکل و عضو هیأت‌مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی، افزایش قیمت جهانی آنتی‌بیوتیک‌ها و گران شدن مواد اولیه برای تولید آنتی‌بیوتیک را دلیل کمبود این داروها در داروخانه‌ها عنوان می‌کند و در ادامه خبر می‌دهد که با تدبیر سازمان غذا و دارو و پیگیری‌های کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مشکل تولید آنتی‌بیوتیک حل شد و ظرف یک تا 2 روز آینده داروهای آنتی‌بیوتیک وارد چرخه توزیع در داروخانه‌ها می‌شوند.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه عمده قیمت داروهای آنتی‌بیوتیک را مواد مؤثر در دارو تشکیل می‌دهد، می‌گوید: در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها دو تا افزایش قیمت داریم؛ یکی مربوط به افزایش قیمت جهانی آنتی‌بیوتیک و دوم افزایش قیمت که به‌خاطر آزادسازی نرخ ارز اتفاق افتاده است.

عضو هیأت مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی در ادامه از اصلاح قیمت داروهای آنتی‌بیوتیک خبر داد و گفت: درباره اصلاح قیمت آنتی‌بیوتیک‌ها مباحثی مطرح بود که باید اصلاح قیمت انجام می‌شد و در حال حاضر اصلاح قیمتی که باید انجام می‌شد، اتفاق افتاد. بر این اساس ظرف یک تا دو روز آینده این کمبودها برطرف می‌شود.

او در ادامه می‌افزاید: مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها در بازار بحث قیمت این داروها است. تمام مواد تولیدی واحد تجاری است وقتی تولید توأم با ضرر باشد متوقف می‌شود. در طرح دارویار افزایش قیمت دارو برای همه داروها وجود داشت و بدین‌ترتیب با افزایش قیمت دارو کمبود عمده داروها نیز حل شد اما در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش قیمتی که در طرح دارویار برای این داروها پیش‌بینی نشده بود، متناسب با افزایش قیمت آنتی‌بیوتیک نبود چرا که ماده اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها متأثر از افزایش قیمت جهانی آن است به هر حال عمده فرایند تولیدشان حلال‌ها هستند وقتی قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کرد، قیمت حلال‌ها نیز افزایش یافت و بدین‌ترتیب قیمت آنتی‌بیوتیک‌ها 3 تا 4 برابر زیاد شد با این وجود، پس از اصلاح قیمت، کارخانه‌ها با خرید ماده اولیه تولیدشان را از سر گرفتند همچنین داروهای آنتی‌بیوتیک با دپوهای قبلی وارد چرخه توزیع شدند.


به گفته هیأت مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی، با اجرای طرح دارو قیمت خرید مواد اولیه تولید داروها افزایش یافته و سهم مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها به 60 تا 70 درصد رسیده که این عدد نشان می‌دهد داروهای آنتی‌بیوتیک بیش از سایر داروهای دیگر افزایش قیمت داشته‌اند.

عضو هیأت مدیره سندیکای توزیع‌کنندگان داروهای انسانی در پاسخ به اینکه آیا داروهای آنتی‌بیوتیک به دلیل افزایش قیمت‌شان، گران‌تر از قبل به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، می‌گوید: تولید داروهای آنتی‌بیوتیک با افزایش قیمت همراه خواهد بود اما در طرح دارویار باید با ادبیات صحیح با مردم صحبت کنیم یعنی افزایش قیمت تولید دارو و افزایش پرداخت از جیب مقوله دیگری است در طرح دارویار یعنی دارو مشمول افزایش قیمت می‌شود ولی افزایش پرداخت از جیب مردم نداریم چون چتر حمایتی بیمه‌ها بیشتر شده است و این اختلاف قیمت را بیمه‌ها پوشش می‌دهند.


با وجود آنکه گزارش وزارت بهداشت حاکی از این است که ایران دومین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک در جهان بوده و آموکسی سیلین پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک در سطح کشور است اما عبدالله‌زاده تأکید می‌کند که سرانه مصرف دارو در ایران بالا نیست به عبارتی سرانه مصرف دارو در ایران237 دلار و این عدد در امریکا هزار دلار است. از طرفی سهم بازار دارویی کشور در سال 1400، 30 هزار میلیارد تومان بود که امسال با افزایش قیمت دارو، توتال بازار دارویی 60 تا 70 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.


بنابر این گزارش، آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌های ناشی از میکروارگانیسم‌ها مؤثرند و برخی از آنها در برابر انواع مختلف بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که این داروها می‌توانند باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرند و به عنوان دارو برای مقابله با بیماری‌های مختلفی استفاده شوند که ناشی از میکروارگانیسم‌های مضر هستند.

گفتنی است بر اساس اظهارات عبدالله‌زاده، درباره این که آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در مقطعی دچار کمبود ماده اولیه‌اش شدیم، اما کمبود این داروها پس از واردات مواد اولیه و اصلاح قیمت در حال رفع است و شرکت‌های تولیدکننده در حال تولید این آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *