رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مردم به شایعات توجه نکنند؛ خرید مرغ و تخم مرغ به نرخ مصوب در بازار

12:18 - 20 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۲۲۹۰
بازدیدهای میدانی از بازار نشان می‌دهد قیمت مرغ و تخم مرغ به نرخ مصوب تعیین شده رسیده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: طی یک هفته گذشته قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار با افزایش روبه‌رو شد ولی با این حال مشاهدات دیروز بازار نشان می‌‌دهد قیمت این دو کالای اساسی کاهش یافته و به میزان مصوب تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار رسیده است.

ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را از 20 اردیبهشت ماه سال جاری 59 هزار و 800 تومان و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را 39 هزار و 800 تومان تعیین کرد. پس از اصلاح ارز ترجیحی با توجه به جلوگیری از قاچاق مرغ به کشورهای همسایه و منطقی تر شدن مصرف این کالای اساسی میزان مصرف مرغ در کشورمان طبق گفته دماوندی نژاد، معاون دامی وزارت جهاد کشاورزی با کاهش 30 درصدی روبه‌رو شود، همین امر زمینه کاهش تولید مرغ در کشور را فراهم کرد.

بر اساس آمارهای منتشره میزان جوجه‌ریزی بر اساس مقدار جوجه‌ریزی که به‌صورت قطعی انجام و در سامانه دامپزشکی ثبت‌شده است در اردیبهشت‌ماه ۱۲۳ میلیون قطعه، در خرداد ۱۰۸ میلیون قطعه در تیرماه ۹۱ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه و در مردادماه ۹۰ میلیون و ۷۲۰ هزار قطعه بوده است.

حال اما آن طور که صنوف تولیدکننده مرغ در کشورمان می‌‌گویند، این کاهش جوجه‌ریزی صرفاً مربوط به فصل تابستان و گرما بوده و دوباره میزان جوجه‌ریزی توسط مرغداران به بیش از 100 میلیون قطعه رسیده. این در حالی است که برخی از دلالان مرغ با راه انداختن شایعه کاهش جوجه‌ریزی به دنبال افزایش قیمت این محصول در بازار بودند.

از طرف دیگر طی چند روز اخیر 34 کشتی نهاده دامی روانه کشورمان شده، به همین دلیل انتظار می‌‌رود نهاده دامی‌های مورد نیاز مرغداران از جمله ذرت دامی و کنجاله سویا برای ماه‌های آینده نیز تأمین شود و مرغداران بدون هیچ مشکلی به تولید بپردازند.

به همین دلیل مشاهدات بازار نشان می‌‌دهد که قیمت مرغ و تخم مرغ در میادین میوه و تره بار به میزان کافی مورد نیاز مردم و با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار به دست مردم می‌‌رسد، این در حالی است که در خرده فروشی‌ها قیمت مرغ و تخم مرغ با قیمتی بیشتر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده می‌‌رسد که سازمان‌های نظارتی باید با هرگونه گرانفروشی برخورد کنند.

مردم به شایعات توجه نکنند، جوجه‌ریزی بیش از 100 میلیون قطعه است

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور درخصوص آخرین وضعیت بازار مرغ در کشور گفت: بازار مرغ آرام است و التهاب زیادی در آن مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: بعد از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان میزان مصرف مرغ در کشورمان کاهش یافت که این امر سبب کاهش جوجه‌ریزی در فصل تابستان شد ولی این مسأله مربوط به فصل گرما بوده و ادامه‌دار نخواهد بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور اظهار کرد: انتظار داریم از امروز تا 5 روز دیگر بازار مرغ به صورت کلی در سراسر کشور آرام شود به طوری که شاهد هیچ‌گونه التهابی در بازار نخواهیم بود.

مبصری تصریح کرد: میزان جوجه‌ریزی هم اکنون به بیش از 100 میلیون قطعه رسیده است که این امر خود گواه آن است که مرغداران به دنبال افزایش تولید در کشور هستند بنابراین مردم نباید به شایعات توجه کنند.

وی در پایان با بیان اینکه ایران در زمینه تولید گوشت مرغ جزو 10 کشور برتر دنیاست، افزود: سالانه حدود 2 و نیم میلیون تن گوشت مرغ و یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌‌شود.

ثبات نسبی در بازار تخم مرغ

در سال جاری تولید تخم مرغ به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده و مشاهدات بازار نشان می‌‌دهد قیمت این محصول در میادین میوه و تره بار با قیمت 39 هزار و 800 تومان به ازای هر کیلو گرم به فروش می‌‌رسد.

از طرف دیگر به نظر می‌‌رسد با توجه به کاهش دمای هوا در کشور مصرف این محصول افزایش یابد به همین دلیل با مازاد تولید در کشورمان مواجه نخواهیم بود و مرغداران برای فروش محصول خود با مشکلی روبه‌رو نخواهند بود.

حمیدرضا کاشانی، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نیز اظهار کرد: قیمت تخم مرغ در بازار دچار هیچ گونه التهابی نیست و طی روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی در بازار این کالای اساسی هستیم.

کاشانی گفت: در حال حاضر روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که به‌سبب مازاد مصرف برآورد می‌شود که میزان مازاد تا پایان ماه به بالای ۸ هزار تن برسد، از طرف دیگر از ابتدای سال تا نیمه نخست سال جاری بیش از 8 هزار تن تخم مرغ به دیگر کشورها صادر شده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن تصریح کرد: قول‌هایی از طرف وزارت جهاد کشاورزی داده شده که قیمت تخم مرغ خریداری شده از مرغداری‌ها افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه زمزمه واردات تخم مرغ مطرح شد که با توجه به مازاد تولید تخم مرغ در کشورمان وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران این وعده را داد که تخم مرغی از کشور ترکیه وارد نشود و بازار داخل توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: تخم مرغ مرغ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *