کارشناسان در رابطه با بیانیه سازمان پزشکی قانونی درباره علت فوت مهسا امینی چه گفتند؟

13:55 - 17 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۸۵۷۰
سازمان پزشکی قانونی در بیانیه‌ای علت فوت مرحومه مهسا امینی را اعلام کرد که این بیانیه با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

خبرگزاری میزان – سازمان پزشکی قانونی روز پانزدهم مهر در بیانیه‌ای به تشریح علت فوت مرحومه مهسا امینی پرداخت، این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد: ایشان در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۲ از ساعت ۱۹:۵۶ بطور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است، علی‎رغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده و با وجود انتقال ایشان به بیمارستان و زحمات کادر درمانی بیمارستان کسری، بیمار به علت نارسايی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۱۴۰۱/۶/۲۵ فوت می‌نماید.

سازمان پزشکی قانونی همچنین تاکید کرد که با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.

این بیانیه اما در روزهای اخیر با واکنش رسانه‌ها، کارشناسان و پزشکان فراوانی روبه رو شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را مرورخواهیم کرد.

«مستندات علمی» مبنای بررسی‌های پزشکی قانونی در تعیین علت فوت افراد است

حسن توفیقی، رئیس اسبق سازمان پزشکی قانونی در گفت‌‌وگو با تسنیم با بیان اینکه کار پزشکی قانونی، یک کار کارشناسی است، گفت: برای تعیین علت فوت افراد در سازمان پزشکی قانونی با انجام معاینات ظاهری، کالبدگشایی و در صورت لزوم، آزمایشات آسیب‌شناسی و سم‌شناسی، علت فوت مشخص و اعلام می‌شود.

بنیانگذار تخصص پزشکی قانونی در ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر روند بررسی پرونده خانم مهسا امینی ادامه داد: پزشکان متخصص پزشکی قانونی اصولاً این اقدام را بی‌طرفانه و بر مبنای اصول علمی و فنی و با استفاده از نتایج آزمایشات، انجام می‌دهند زیرا زمانی که پرونده به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود، پزشک باید بر مبنای قسمی که یاد کرده که از حقوق مردم دفاع کند و بر اساس اصول علمی نظر خود را ارائه کند.

پزشکی قانونی در همه‌جای جهان مرجع تعیین علت فوت افراد است

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این نکته که در خصوص تعیین علت فوت در کشورهای مختلف دنیا این کار توسط پزشکان قانونی و طبق موازین علمی صورت می‌پذیرد اظهار داشت: بررسی پرونده‌ها در پزشکی قانونی بر اساس موازین علمی و منطبق بر منابع علمی موجود در جهان است.

تنها مرجع اعلام علت فوت مهسا امینی سازمان پزشکی قانونی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تسنیم گفت: سالیان سال است که تنها مرجع اظهارنظر برای صدور رای درباره علت فوت افراد، سازمان پزشکی قانونی بوده و در همه ادوار و دولت‌های مختلف، نتایج بررسی‌های علمی این سازمان، فصل الخطاب بوده است.

میرمحمدی همچنین بر این نکته تاکید کرد که سازمان پزشکی قانونی، یک سازمان مستقل است که در سال‌های گذشته و در اتفاقات مختلف نیز ثابت کرده که بر اساس نظرات فنی و تخصصی و نه سیاسی، رای خود را اعلام می‌کند.

تنها کمیته حقیقت‌یاب قانونی و معتبر پزشکی قانونی است

ایسنا نیز در این خصوص به سراغ محمد سلیمانی، حقوقدان و مدرس دانشگاه رفت؛ وی با بیان این نکته که پزشکی قانونی یک نهاد مستقل و حرفه‌ای و ریشه‌دار است که با استانداردهای بین‌المللی و ابزارهای آزمایشگاهی و تجهیزات تخصصی مدرن به بررسی پرونده‌های پزشکی می پردازد، گفت: تنها کمیته حقیقت یاب قانونی و معتبر در زمینه مسائل پزشکی، آزمایشات بالینی و نتایج تحقیقات کالبدشکافی سازمان پزشکی قانونی است و هیچ نهاد یا سازمان دیگری در کشور برای اعلام نظریه تخصصی پزشکی به مرجع قضایی دارای صلاحیت نیست.

پرونده مهسا امینی در پزشکی قانونی به‌طور دقیق بررسی شده است

سلیمان حیدری سرپرست مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در تشریح علت فوت مرحومه مهسا امینی به تسنیم گفت: بررسی‌های سازمان پزشکی قانونی از سال‌ها پیش، یک روال مشخص و قانونی دارد و این‌طور نیست که روال بررسی‌های این سازمان بر اساس فرد یا موضوع، فرق کند؛ همچنین پزشکان از رشته‌های مختلفی در کمیسیون‌های سازمان پزشکی قانونی حضور دارند که علت فوت افراد را بررسی می‌کنند.

وی با بیان این‌که مسائل سیاسی در تعیین علت فوت افراد به هیچ عنوان مؤثر نبوده و نخواهد بود؛ افزود: درمورد پرونده خانم مهسا امینی نیز بررسی‌ها به‌طور بسیار دقیقی صورت گرفته است تا علت فوت او مشخص شود.

مهر ابطال بر «دروغ ‌بزرگ»

 روزنامه جام جم نیز روز گذشته در گزارشی نوشت: حالا با مشخص شدن بیانیه پزشکی قانونی درباره علت فوت مرحومه مهسا امینی کسانی که بدون اطلاع از جزئیات حادثه یکطرفه نیروی انتظامی را قضاوت و روایت کرده بودند، باید به صورت شفاف و واضح موضعگیری اولیه خود را اصلاح و با دشمنی که به این بهانه اصلی‌ترین مولفه کشور یعنی امنیت را به چالش کشیده، مرزبندی کنند. 

نوبت محاکمه تهییج‌کنندگان به اغتشاش است

روزنامه جوان اما با تیتر «تبرئه پلیس» با اشاره به این نکته که طبق گزارش رسمی سازمان پزشکی قانونی و پس از سه هفته بررسی‌های کارشناسی این سازمان مشخص شد که فوت مهسا امینی ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده‌ است، نوشت: همه افرادی که از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جوانان را به اغتشاش تحریک می‌کردند و در تلاش بودند با همان تکنیک پروژه کشته‌سازی از مرگ مهسا امینی برای اهداف براندازانه خود استفاده کنند، باید پاسخگوی مرگ، ناامنی و همچنین ضرر و زیان اقتصادی به کسب و کار مردم به‌واسطه سه هفته فتنه‌گری و ناآرامی باشند.

تخریب سازمان پزشکی قانونی توسط شبکه‌های معاند

شبکه اطلاع رسانی دانا نیز با افشای پروژه رسانه‌های ضد انقلاب برای تخریب پزشکی قانونی نوشت: بی تردید شبکه‌های معاند رأی پزشکان پزشکی قانونی را زیر سوال خواهند برد؛ در حالیکه این سازمان نه در ایران بلکه در تمام دنیا سازمانی مستقل است که وظیفه کشف حقیقت را بر عهده دارد.

بیانیه‌ سازمان پزشکی قانونی بر اساس بررسی‌های علمی و شواهد پزشکی است

بشیر نازپرور، متخصص پزشکی قانونی و عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور  در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به علت فوت مرحومه مهسا امینی و بیانیه سازمان پزشکی قانونی در این باره، اظهار کرد: بیانیه‌ای که سازمان پزشکی قانونی کشور برای فوت مرحومه مهسا امینی منتشر کرده است، بر اساس تمامی بررسی‌های علمی و شواهد پزشکی تنظیم شده و مورد تائید بنده که مختصص این کار هستم، است.

سازمان پزشكی قانونی جایگاه علمی بالایی دارد

مدیر كل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشكی قانونی در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به این نکته که تمامی پرونده‌هایی كه در سازمان پزشكی قانونی پیگیری می شود كارشناسی شده است و هیچگونه جهت گیری‌های سیاسی ندارد به رادیو ایران گفت: در پرونده مهسا امینی سازمان پزشكی قانونی با اتباع خارجی نیز طرف بوده است؛ رای صادره از سوی سازمان پزشكی قانونی مورد پذیرش آنها نیز بوده است.

20 متخصص در جلساتی که با حضور پدر خانم امینی و وکلای وی تشکیل شد حضور داشتند 

حسین قناعتی در گفت‌وگو با میزان در مورد بیانیه پزشکی قانونی در موضوع فوت خانم مهسا امینی گفت: در جلساتی که با حضور پدر خانم امینی و وکلای وی تشکیل شد در حدود ۲۰ متخصص حضور داشتند که تمام اطلاعات پرونده مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مجموعا یافته ای که بتواند نشان دهد که فوت ناشی از ضربه به سر بوده است که منجر به مرگ شده باشد را مشاهده نکردیم. چرا که این ضربات علامت‌های واضحی را در جمجمه ایجاد می‌کند.

احتمال تبانی یا خلاف واقع بودن گزارش پزشکی قانونی صفر است 

دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در گفت‌وگو با دانشجو با اشاره به شایعات پیرامون گزارش پزشکی قانون درباره فوت «مهسا امینی» گفت: احتمال تبانی یا خلاف واقع بودن گزارش پزشکی قانونی درباره فوت «مهسا امینی» صفر و مردود است.

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی همچنین گفت: با زیر سوال بردن گزارشات نهاد‌های قانونی، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، کسانی که شبهه‌ای در خصوص فوت «مهسا امینی» و گزارش پزشکی قانونی دارند، نهاد‌های کارشناسی آماده پاسخگویی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *