رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد نگران کننده جنایات نفرت محور و اسلام هراسی در کانادا

10:09 - 17 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۸۰۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک گزارش نشان می‎دهد جنایت‌های نفرت محور و اسلام هراسی در کانادا رو به افزایش است.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های نفرت محور و اسلام هراسی در حالی در کانادا در مسیر صعودی رخ می‌دهند که به همان اندازه تلاش‌های این کشور مدعی حمایت و پیشگامی در حقوق بشر بی فایده می‌شوند.

به گزارش «عرب نیوز»، جنایت‌های نفرت محور در کانادا از سال 2020 تا 2021 در کشوری که مدعی پذیرش مهاجران است، افزایش قابل توجهی یافته است.

دولت کانادا، تلاش می‌کند در پایگاه‌های رسمی از کانادایی‌ها تصویری خونگرم، سخاوتمند و مودب ارائه کند؛ «لگاتوم»، موسسه پژوهشی سیاستگذاری مستقر در «لندن»، نیز کانادا را به عنوان بردبارترین کشور جهان در 2015 معرفی کرد؛ در عین حال، عبارت «نژادپرستی در کانادا وجود ندارد»، عبارتی است که معمولا برای توصیف کانادا به عنوان کشوری با ویژگی مدارا و عدم خشونت به کار می‌رود؛ اما وقوع مجموعه ای از جنایت‌های نفرت محور، تیراندازی دسته جمعی و نژادپرستی علیه قومیت‌ها و نژادها این تصاویر ساختگی را از بین می‌برد.

در واقع، افزایش اقدامات تبعیض آمیز، اسلام هراسانه و نژادپرستانه پشت پرده تصویر طلایی مطلوب و غیرواقعی مورد نظر دولت کانادا را در معرض دید عموم قرار می‌دهد؛ حمله مرگبار به یک خانواده مسلمان در سال 2021، تعرض شش نوجوان کانادایی به یک پناهجوی نوجوان سوری، ... از جمله حوادثی هستند که واقعیت بردباری و مدارای کانادایی‌ها را نشان می‌دهند.

حمله به این نوجوان سوری، یک حادثه منفرد نیست؛ بلکه ادامه روند نابردباری کانادایی‌ها علیه مسلمانان به ویژه در یک دهه گذشته است.

در سپتامبر 2014، گروهی از دانشجویان دانشگاهی در «انتاریو» مورد حمله و توهین‌های نژادی قرار گرفتند؛ در مه 2016 یک دانشجوی مسلمان در دانشگاهی در «انتاریو» مورد تعرض قرار گرفت؛ در ژانویه 2017 یک مرد مسلح به مرکز فرهنگی اسلامی در «کِبِک» حمله کرده و شش نفر را کشته و 19 نفر دیگر را زخمی کرد؛ سه سال بعد یک داوطلب سازمان بین المللی مسلمانان در «تورنتو» بر اثر حمله با چاقو مجروح شد؛ شمار قابل توجهی از زنان مسلمان به دلیل داشتن حجاب مورد حملات کلامی و فیزیکی قرار گرفتند؛ در دسامبر 2020 دو زن مسلمان محجبه در «ادمونتون» توسط مردی مورد آزار کلامی و فیزیکی قرار گرفتند؛ ...

آن چه در ظاهر مشخص می‌شود این که کانادا سیاست استقبال از پذیرش پناهندگان را دارد؛ طبق گزارش UNCHR، حدود یک پنجم جمعیت این کشور متولدین خارجی هستند و کانادا از سال 1980 بیش از یک میلیون پناهنده را پذیرفته است.

اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ نظرسنجی موسسه «انگوس رید» در ماه مه 2022 نشان داد که فقط 35 درصد از کانادایی‌ها از پذیرش بیشتر پناهندگان افغانستانی و تنها 31 درصد از پذیرش پناهجویان سوری حمایت می‌کنند.

 حملات اسلام هراسانه در کانادا از 84 مورد در سال 2020 به 144 در سال 2021 افزایش یافت؛ از سال 2010، دولت‌های محلی و ملی تلاش کرده اند قوانینی را برای ممنوعیت حجاب اجرا کنند؛ در سال 2017، مجلس ملی «کِبِک» قانونی را تصویب کرد که زنان محجبه را از کار در ادارات دولتی یا حتی از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منع می‌کند.

بر اساس آمار کانادا، تعداد جرایم ناشی از نفرت به طور کلی از 2 هزار و 646 مورد در سال 2020 به 3 هزار و 360 مورد در سال 2021 افزایش یافته است؛ لفاظی‌های نفرت محور حتی فراتر از اقلیت‌های مذهبی و خارجی‌ها نیز گسترش یافته است؛ اگرچه اغلب آمریکا از نظر رفتار وحشتناک با بومیان آمریکایی  که در کانادا ملل نخست نامیده می شوند، مورد توجه قرار گرفته، سابقه کانادا خیلی بهتر نیست.

کشف گور دسته جمعی در محوطه مدارس شبانه روزی کودکان بومی که به آزار و اذیت جسمی و جنسی کودکان شناخته شده بودند، در تضاد آشکار با ادعاهای رسمی دولت کانادا در مورد بومیان قرار دارد.

دولت کانادا در وب سایت رسمی خود مدعی است: کانادا از حق مردم بومی برای تعیین سرنوشت، از جمله حق پیگیری آزادانه توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود، حمایت می‌کند.

واقعیت این است که در کانادا، یک کشور استعماری مهاجرپذیر، نژادپرستی سیستماتیک عمیقا در سیاست‌ها، فرآیندها و سیستم این کشور ریشه دارد؛ این بدان معناست که سیستم‌ها در کانادا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نفع مستعمره‌نشینان سفیدپوست و در عین حال به ضرر جمعیت‌های بومی که قبل از استعمار در آنجا زندگی می‌کرده‌اند، باشند.

طبق آمار کانادا، بیش از یک سوم افرادی که تحت مراقبت دولت، قربانی خشونت جنسی یا فیزیکی قرار گرفتند، بومی بودند؛ بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۱۳، صدها زن و دختر بومی در دهه‌های گذشته در سراسر کشور به قتل رسیده یا ناپدید شده‌اند.

گزارش مذکور همچنین دستکم 10 مورد را مستند کرده که در آن سیاست کانادا حقوق زنان و دختران بومی را نقض کرده است.

چهل و دومین پارلمان کانادا در سال 2017، طرح 103 را برای محکومیت اسلام‌هراسی و انجام مطالعات برای کاهش نژادپرستی و تبعیض تصویب کرد که با اعتراض‌های گسترده مواجه شده و ده‌ها هزار ایمیل با محتوای نفرت محور را به سمت پارلمان گسیل داشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *