رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وضعیت حقوق بشری عربستان در زمان قدرت‎گیری بن سلمان

9:47 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۶۹۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
منصوب شدن محمد بن سلمان به عنوان نخست وزیر عربستان مسیر را برای نقض گسترده‌تر حقوق بشر در این کشور فراهم می‌کند.

خبرگزاری میزان – روز 27 سپتامبر گذشته رسانه‌های عربستان گزارش دادند «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به عنوان نخست وزیر این کشور نیز منصوب شده است.

«سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان، با صدور حکمی، «بن سلمان» را با حفظ سمت به عنوان رئیس شورای وزیران عربستان، (نخست وزیر)، منصوب کردند.

این اقدام از سوی کارشناسان و فعالان حقوق بشری با نگرانی بسیاری در مورد وضعیت حقوق بشر عربستان نگریسته شده است.

به گزارش «میدل ایست آی»، در صحنه، ارتقای «محمد بن سلمان» واقعا تغییر چندانی نمی‌کند، زیرا او از سال 2017 مسئولیت امور داخلی عربستان را بر عهده داشت و پس از منصوب شدن به عنوان ولیعهد، به تدریج اقتدار شاهزادگان دیگر را از بین برد و کنترل تمام وظایف دولتی و بروکراسی، از اقتصاد تا امنیت را بر عهده گرفت.

در داخل عربستان، «محمد بن سلمان» همه مخالفان و منتقدان از جمله اعضای خانواده خود را ساکت کرد؛ او به عنوان «پادشاه آینده نگر جوان» ظاهر شد اما دوره جدیدی از ترور مرتبط با سبک حکومت «بن سلمان» در عربستان ایجاد شد که تبلیغات همگام با وی سعی در پنهان کردنش دارند.

او در حالی که ادعای مدرن‌‎سازی و به‌روز کردن عربستان را داشت، این کشور را به زندانی بزرگ تبدیل کرد.

بدنامی ولیعهد عربستان پس از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال 2018 به شدت بیشتر شد؛ در نتیجه دولت آمریکا و دیگر مقامات جهان و بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی از وی دوری کردند.

«بن سلمان» حتی زمانی که تلاش زیادی برای مقابله با وجهه بدنام خود به عنوان یک قاتل داشت، منزوی شد؛ او تلاش کرد تا انزوای خود را برگرداند.

در بحبوحه بحران جهانی انرژی، «بن سلمان» از منابع نفتی فراوان عربستان به عنوان سلاحی در نبرد برای بازیابی موقعیت خود در صحنه جهانی استفاده کرد.

این روند کنونی نگرانی بسیاری از نهادها و فعالان حقوق بشری را در عربستان به همراه داشته است؛ آنها بر این عقیده هستند که در شرایط کنونی نقض موارد متعدد حقوق بشر در این کشور افزایش خواهد یافت.

برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که سمت جدید این فرصت را در اختیار ولیعهد سعودی قرار می‌دهد تا از پاسخگویی در صحنه بین‌المللی در زمینه موارد متعدد نقض حقوق بشر فرار کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *