امیرعبداللهیان: از مواضع و‌ مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم

15:09 - 13 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۴۵۷۱
وزیر امور خارجه طی یک تماس تلفنی با وزیر خارجه ایتالیا در مورد موضوعات مختلف رایزنی کرد.

خبرگزاری میزان - در تماس تلفنی «لوئیجی دی مایو»، وزیر خارجه ایتالیا و «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین تحولات مناسبات دوجانبه، مذاکره برای لغو تحریم‌ها، حوادث اخیر در کشورمان و سوء‌استفاده آشوبگران و اغتشاشگران و مداخلات خارجی در تحولات داخلی كشورمان مورد رايزنی قرار گرفت.

«امیرعبداللهیان» در این گفت‎وگوی تلفنی گفت: در توافقات اخیر صورت گرفته در سفر اینجانب به رم توانستیم نقشه راه جدید روابط بین تهران و رم را به خوبی تبیین کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این که اجرای توافقات بین دو کشور به خوبی در حال انجام است، اظهار کرد: ما نیز برای توسعه مناسبات تاریخی و دوستانه با ایتالیا اهمیت قائل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد عملی به دموکراسی، همواره به مطالبات مسالمت‌‎آمیز مردم توجه کرده است؛ در وقایع اخیر مداخله‌گران خارجی، عوامل سازماندهی شده و تروریست‌ها به ویژه در زاهدان و غرب ایران، مسیر اجتماعات مسالمت‌آمیز مردم را به سمت خشونت، آشوب و کشتار مردم بیگناه و پلیس و حافظان امنیت سوق دادند.

«امیرعبداللهیان» افزود: بار دیگر مردم بزرگ ایران با برخورداری از بصیرت سیاسی اجازه تعرض خارجی و خدشه سیاسی به استقلال سیاسی، تمامیت ارضی و حاکمیت کشور را ندادند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: ما بر اساس قوانین محکم خود نسبت به درگذشت یکی از فرزندانمان متعهدیم و رسیدگی دقیق و عادلانه به آن با جدیت ادامه دارد؛ در عین‌ حال از مواضع و‌ مداخلات برخی مقامات اروپا در وقایع اخیر ناخرسندیم و اگر اتحادیه اروپا بخواهد با رفتاری دوگانه، اقدامی شتابزده و نسنجیده انجام دهد، باید منتظر اقدام موثر و متقابل جمهوری اسلام ایران باشد.

«لوئیجی دی مایو»، وزير خارجه ايتاليا نیز در این گفت‎وگوی تلفنی به همتای ایرانی خود تاکید کرد: ما برای رابطه با جمهوری اسلامی اهمیت قائل هستیم و از تلاش‌‎های ایران در رسیدن به توافق پایدار در برجام قویا حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایتالیا تاکید کرد: معتقدیم این تلاش‌های جمعی باید به نتیجه‌ای مثبت منجر شود و همه طرف‌ها به تعهدات خود در برجام بازگردند.

«لوئیجی دی مایو»، افزود: ایتالیا به اقدامات خود برای رسیدن به توافق آن هم در کوتاه‌ترین زمان ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه ایتالیا حسن نیت تهران در اجازه خروج به باقر نمازی، تبعه ایرانی-آمریکایی و اعلام آمادگی مجدد تهران برای تبادل زندانیان ایرانی- آمریکایی را بخشی از پیشرفت در مذاکرات غیرمستقیم اخیر ایران در نیویورک و نشانه خوبی دانست.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین گفت: ما به حاکمیت و قوانین جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم و با شما هم عقیده‌ایم که حساب پاسخ به مطالبات مسالمت‌آمیز مردم، از آشوب و‌ تروریسم جداست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *