روزهای پاییزی بازار کتاب؛ چرا کتاب گران است؟

11:43 - 12 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۲۹۴۷
فروشندگان کتاب می‌گویند این روزها با وجود آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل گرانی کتاب حال این بازار خوب نیست.

خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: کسب‌وکارهای فرهنگی عموما اقتصادهای لرزانی دارند و مستعدند از هر اتفاقی متأثر شوند. وقایع 2هفته گذشته تقریبا تأثیر بلاواسطه‌ای روی سالن‌های سینما و تئاتر، کنسرت‌ها و کتابفروشی‌ها داشته و باعث لغو و تعویق برنامه‌های آنها یا افت فروش‌شان شده است.

از میان این کسب‌وکارهای فرهنگی، کتابفروشی‌ها مشکلاتشان دوچندان است. معمولا هر سال پس از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، کار کتابفروشی‌ها تا اواسط شهریور و آماده شدن دانشجویان و دانش‌آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید کم‌رونق می‌شود.

کتابفروشی‌ها امیدوارند با شروع ماه مهر کارشان رونق بگیرد و روزهای بهتری را تجربه کنند. در 2سال گذشته که مدارس و دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا بسته بودند، کتابفروشی‌ها مهرماه سوت و کوری داشتند؛ البته قرنطینه خانگی و پرهیز از حضور در مکان‌های عمومی باعث شده بود که درصد بسیار ناچیزی از مردم رو به‌سوی مطالعه بیاورند و بخشی از وقتشان را صرف کتاب خواندن کنند، اما افزایش هزینه‌های مختلف زندگی به قشر محدود کتابخوان اجازه نمی‌داد که با فراغ‌بال و بدون ‌نگرانی از قیمت پشت جلد کتاب‌ها خرید کنند.

امسال هم وقایعی که در روزهای گذشته رخ داد باعث شده تا کتابفروشی‌ها، به‌رغم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، وضعیت چندان بهتری نسبت به 2سال گذشته نداشته باشند؛ البته جز این، گران شدن ملزومات انتشار کتاب در هفته اخیر به کاهش قدرت خرید کتابخوانان ضربه دیگری وارد آورده است.

گرانی 2تا 5درصدی طی هفته اخیر

در 3،2سال گذشته عادت کرده‌ایم چاپ جدید هر کتابی با افزایش قیمت منتشر شود. گاه برای خریداران کتاب این سؤال پیش می‌آید که چرا کتاب‌ها در هر چاپ گران‌تر می‌شوند؟ جواب این سؤال را باید در بالا رفتن قیمت کاغذ و سایر ملزومات انتشار کتاب جست‌وجو کرد.

مطابق گزارش خبرگزاری کتاب ایران، بازار مواداولیه حوزه چاپ و نشر طی هفته اخیر 2تا 5درصد افزایش قیمت داشته است. طبق رصد بازار، هر ورق زینک نیز با 5درصد افزایش نسبت به هفته گذشته با بهای 68هزار و 500تومان خرید و فروش می‌شود.

هرکیلو مرکب گلاسه خارجی در هفته جاری حدود 210تا 220هزار تومان قیمت‌گذاری شده که نشان‌دهنده 3تا 5درصد افزایش است؛ هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی نیز بدون تغییر قیمت در 2هفته اخیر، حدود 143هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 111هزار تومان، هر کیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی 124هزار تومان و هر کیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز 97هزار تومان است.

هر کیلو چسب صحافی، چسب سرد ایرانی نیز بدون افزایش یا کاهش 80هزار تومان و چسب گرم کیلویی 170تا 180هزار تومان و الکل ایزوپروپیل کیلویی 58تا 60هزار تومان عرضه می‌شود.

نگاهی به قیمت کاغذ نیز نشان‌دهنده 2درصد افزایش بهای این کالاست؛ به‌طوری که دوشنبه (11مهرماه) هر بند کاغذ چینی 70گرمی 70در 100به‌قیمت یک‌میلیون و 300هزار تومان و هر بند کاغذ چینی 70گرمی 60در 90به‌قیمت 770هزار تومان در بازار عرضه شده است که نسبت به هفته گذشته دوشنبه (4مهر) رشد قیمت دارد.

همچنین هر بند کاغذ چاپ و تحریر چینی در گراماژ 80گرمی 70در 100آن به قیمت یک‌میلیون و 330هزار تومان و هربند کاغذ چینی 80گرمی 60در 90به قیمت یک‌میلیون و 30هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بر این اساس، قیمت هرکیلو کاغذ گلاسه 90گرمی 70در 100نیز 36هزار تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 128گرمی 70در 100به قیمت 33هزار تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 250گرمی 70در 100به قیمت41هزار تومان، هر کیلو کاغذ گلاسه 300گرمی 70در 100به قیمت 49هزار تومان و هر کیلو کاغذ گلاسه 200گرمی 70در 100به‌قیمت 41هزار تومان است.

همه این قیمت‌ها می‌تواند توضیح‌دهنده علت افزایش قیمت پشت جلد کتاب‌ها و کم شدن امکان دسترسی قشر کتابخوان به کتاب باشد.

افت فروش کتابفروشی‌های فیزیکی و آنلاین‌

در 2سال گذشته، کتابفروشی‌های فیزیکی از فضای مجازی به‌عنوان راهکاری مؤثر برای حل مشکل کاهش تعداد مشتریان حضوری‌شان استفاده می‌کردند. از سوی دیگر، رونق فروش آنلاین کتاب در دوره کرونا باعث افزایش تعداد سایت‌های فروش آنلاین کتاب شد و هم‌اکنون میان کتابفروشان فیزیکی و آنلاین رقابتی جدی وجود دارد.

گران شدن کتاب باعث شده حتی کسانی که معمولا به رفتن به کتابفروشی و چرخیدن در میان قفسه‌های کتاب و ورق زدن کتاب‌های مختلف علاقه دارند، میان این علاقه‌شان و قیمت عموما پایین‌تر کتاب‌های آنلاین، دومی را انتخاب کنند و قید حضور در کتابفروشی‌های فیزیکی را بزنند و خرید آنلاین را تجربه کنند.

بعضی از کتابفروشی‌های آنلاین هم خوب بر قواعد بازی مسلط شده‌اند و با فروش‌های تخفیف‌دار، ارسال‌های رایگان و بسته‌بندی‌های شیک حسابی جای خود را در بازار کتاب باز کرده‌اند، اما مشکلی که در2هفته گذشته پیش آمده این است که مشکلات اینترنت باعث شده روند ثبت سفارش‌ها ـ به‌رغم شروع مهرماه ـ کاهش داشته باشد.

حتی برخی فروشندگان آنلاین کتاب سعی کرده‌اند با ارائه تخفیف‌های جذاب و زیاد مشتریانشان را به ثبت سفارش ترغیب کنند، اما در وضعیت فعلی گویا این ترفند چندان جوابگو نیست.

کتابفروشی‌های فیزیکی هم وضعیت چندان مساعدتری ندارند. فرشاد جوادی، یکی از پرسنل کتابفروشی ترنجستان بهشت واقع در خیابان شریعتی تهران، می‌گوید: «در روزهای گذشته پس از آمارگیری‌ای که انجام دادیم، متوجه شدیم حدود 20درصد کاهش فروش داشته‌ایم. این در حالی است که معمولا مهرماه، شب عید ما کتابفروشان است و انتظار داریم که از اواخر شهریور فروش ما بیشتر شود. البته فروش بخش لوازم‌تحریر فروشگاه خوب است، اما فروش بخش کتاب کند شده است.»

جوادی قیمت بالای کتاب‌ها را هم در افت فروش کتابفروشان بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: «کتابی که ظرف 2هفته به چاپ جدید رسیده، قیمتش 10تا 15درصد افزایش داشته است. درست است که قیمت مواداولیه چاپ کتاب مدام بالا می‌رود، اما به هر حال کتابی که به چاپ بعدی می‌رسد، دیگر هزینه‌هایی مثل فیلم و زینک، حق تالیف یا ترجمه، دستمزد ویراستار و... را ندارد و باید در چاپ‌های بعدی کمی ارزان‌تر شود، اما افزایش قیمت مواداولیه چنین اجازه‌ای به ناشران نمی‌دهد.»

جوادی معتقد است در این وضعیت کسی تمرکز برای کتاب خواندن ندارد و طبیعی است که بازار کتاب در این اوضاع وضع خوبی نداشته باشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: کتاب کتابخوانی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *