رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش کنعانی به ادعای استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین

16:49 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۲۲۲۹
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و آن را تایید نمی‌کند

خبرگزاری میزان - «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و نیز موضع برخی مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و آن را تایید نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.

«کنعانی»، تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‎های گذشته وزیر امور خارجه کشورما در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفتگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

«کنعانی»، در ادامه به سوال خبرنگاران در خصوص موضع ایران در زمینه برگزاری همه‌پرسی در مناطق «لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا» در اوکراین و الحاق این مناطق به روسیه پاسخ داد.

وی تاکید کرد:  جمهوری اسلامی ایران همچون همیشه و بر مبنای مواضع اصولی خود، بر ضرورت رعایت کامل اصل تمامیت سرزمینی کشورها به عنوان یک قاعده بنیادین حقوق بین‌الملل و احترام به اصول و اهداف منشور سازمان ملل تاکید می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که بایستی از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز که می‌تواند مسیر رسیدن به صلح و ثبات و آرامش را بهم بزند، پرهیز شود.

وی افزود: متاسفانه آتش جنگ خانمان‌سوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا، به‌ وجود آمد، همچنان شعله‌ور است و تلاش‌های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف‌های ذینفع که منافع خود را در تداوم بحران و تنش دنبال می کنند، به نتیجه‌ای نرسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، از هرگونه تلاشی که برای حل و فصل صلح آمیز منازعه اوکراین صورت می‌گیرد، حمایت و همواره آمادگی خود را برای کمک و مساعدت به این روند اعلام کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *