شرایط صدور کارت بهداشت

9:34 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۱۳۰۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
کارت بهداشت، مدرکی قانونی بوده که به معنای تایید سلامت دارنده آن، از جهت مبتلا نبودن به برخی بیماری‌های خاص و واگیر دار است.

خبرگزاری میزان – راه اندازی یک کسب و کار، گرفتن مجوز و پروانه کسب برای آن و همچنین، اشتغال در یک شغل، نیازمند داشتن مدارک بخصوصی می‌باشد که بدون داشتن آن‌ها، فرد، با مشکل مواجه خواهد شد.

در برخی مشاغل، به دلیل حساسیت بالایی که دارند، همچنین، به جهت ارتباط مستقیم و تاثیری که بر سلامت افراد جامعه می‌گذارند، شاغلین، باید، علاوه بر مدارک عمومی، دارای مدارک ویژه‌ای نیز باشند.

از جمله مدارکی که افراد متصدی و شاغل در مراکز غذایی، آشپزخانه‌ها، بیمارستان‌ها، آرایشگاه‌ها و سایر اماکن مورد نظر قانونگذار، در قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، باید داشته باشند، کارت بهداشت است. اهمیت این کارت، به اندازه‌ای بوده که نبود فیزیکی آن در محل کار، به منزله نداشتن آن، تلقی شده و سبب تعلق جریمه و گاهی پلمپ مکان متخلف می‌گردد.

کارت بهداشت چیست؟

کارت بهداشت، مدرکی قانونی بوده که پس از طی شدن مراحل و نحوه دریافت آن، از سوی مراجع ذی صلاح، صادر می‌گردد و به معنای تائید سلامت دارنده آن، از جهت مبتلا نبودن به بیماری‌های خاص و واگیردار، نظیر HIV، هپاتیت نوع اول و دوم، عفونت‌های انگلی، باکتریایی و قارچی می‌باشد.

به موجب آیین نامه اجرایی اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و آنچه در مواد ۳۹ و ۴۰ آن، آمده است، رعایت بهداشت محیط، ابزار و تجهیزات و بهداشت فردی، از جمله مهمترین مواردی بوده که باید، در کلیه اماکن و مراکز مورد نظر قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی رعایت گردد و تخلف از این امر، سبب جریمه و در مواردی، پلمپ مکان متخلف می‌گردد.

تایید بهداشت فردی و سلامت افراد، با داشتن کارت بهداشت صادره از مراجع ذی صلاح، ممکن و میسر است. با توجه به اهمیت رعایت بهداشت و داشتن سلامت فردی، کارت‌های بهداشت صادر شده، بسته به نوع شغل، دارای مدت اعتبار بین ۶ ماه تا یک سال بوده و پس از آن، فرد باید، نسبت به تمدید آن، اقدام کند. شایان ذکر است که نگهداری و داشتن کارت بهداشت، در محل کار، الزامی می‌باشد و در صورتی که هنگام مراجعه بازرس، کارت بهداشت، در محل، وجود نداشته باشد، به منزله عدم داشتن آن، لحاظ خواهد شد.

شرایط صدور و دریافت کارت بهداشت

نداشتن بیماری‌های خاص، نظیر HIV، هپاتیت نوع یک و نوع دو، همچنین، برخی عفونت‌های باکتریایی و قارچی

داشتن مدارک لازم، برای دریافت و ثبت نام کارت بهداشت، از قرار کارت ملی و عکس پرسنلی (یک قطعه)

پرداخت هزینه انجام آزمایشات و صدور کارت بهداشت

نحوه و مراحل دریافت کارت بهداشت

در مرحله اول، فرد متقاضی دریافت کارت بهداشت، باید، با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، از قرار کارت ملی و یک قطعه عکس سه در چهار پرسنلی، به دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کند و اقدام به ثبت نام نماید. سپس، هزینه اولیه دریافت کارت بهداشت را از طریق یکی از کارت‌های بانکی، در دفتر پیشخوان، بپردازد.

بیشتر بخوانید:

مستثنیات دین شامل چه اموالی است؟

پس از انجام مراحل اولیه ثبت نام در دفتر پیشخوان دولت، متقاضی باید، با در دست داشتن برگه ثبت نام، به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، جهت انجام آزمایش‌های لازم، مراجعه کند.

بعد از دریافت پاسخ آزمایش‌ها، متقاضی دریافت کارت بهداشت باید، به مرکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کند تا پزشک، نتایج آزمایش او را تایید کرده و برای او، معاینه سلامت انجام دهد.

در مرحله آخر از مراحل و نحوه دریافت کارت بهداشت، متقاضی باید، به همان دفتر پیشخوان زمان ثبت نام، رجوع کرده و کارت بهداشت خود را دریافت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *