چین مدیران بوئینگ و ریتون را تحریم کرد

14:46 - 25 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۶۲۵۵
دولت چین قرار است مدیرعامل و رئیس شرکت تسلیحاتی «ریتون»، و رئیس و مدیر عامل شرکت دفاعی، فضایی و امنیت «بوئینگ» را تحریم کند.

خبرگزاری میزان - وزارت خارجه چین گفت که دولت چین قرار است پس از فروش اخیر تسلیحات آمریکا به تایوان، «گریگوری هیز»، مدیرعامل و رئیس شرکت تسلیحاتی «ریتون»، و «تد کولبرت»، رئیس و مدیر عامل شرکت دفاعی، فضایی و امنیت «بوئینگ» را تحریم کند.

به گزارش «گلوبال تایمز»، «مائو نینگ»، سخنگوی این وزارتخانه، در نشستی خبری گفت که این تحریم‌ها به منظور حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی چین اعمال شده‌اند، زیرا این دو شرکت در آخرین فروش تسلیحات آمریکا به تایوان دست داشته‌اند.

وی گفت که فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان نقض آشکار اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به ویژه بیانیه 17 آگوست است.

مائو گفت: فروش تسلیحات به شدت حاکمیت و منافع امنیتی چین را به خطر می‌اندازد و به شدت به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب می‌رساند؛ مائو گفت که چین قاطعانه با این اقدامات مخالف است و به شدت آنها را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که چین از آمریکا و طرف‌های مربوطه می‌خواهد معاملات تسلیحاتی با تایوان یا ایجاد تنش در سراسر منطقه را متوقف کنند و خاطرنشان کرد که چین به اتخاذ همه اقدامات لازم برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود با توجه به تحولات موقعیتی ادامه خواهد داد.

پیش‌تر «واشنگتن پست» گزارش داده بود که دولت بایدن در دوم سپتامبر به طور رسمی کنگره را از قصد خود برای فروش 1.1 میلیارد دلار تسلیحات به تایوان مطلع کرد.  

فروش تسلیحات شامل 60 موشک ضد کشتی «هارپون»، 100 موشک هوا به هوا «سایدویندر» و پشتیبانی از یک سیستم رادار نظارتی است.

به گزارش «رویترز»، پیمانکار اصلی موشک‌های هارپون، شرکت بوئینگ است. شرکت ریتون هم پیمانکار اصلی هر دو برنامه سایدویندر و رادار است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا چین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *