مساجد استان قزوین پایگاه اصلاح ذات البین می‌شود

13:05 - 24 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۵۵۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اجرای طرح اصلاح ذات البین در مساجد استان خبر داد و این طرح به صورت پایلوت در مسجد امام سجاد (ع) شهر محمود آباد نمونه معرفی و آغاز شد.

خبرگزاری میزان - حسین رجبی بیان کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی، نهضت صلح و سازش در مراجع قضایی و انتظامی با جدیت آغاز شده و علیرغم اقدامات و تلاش‌های دستگاه قضایی استان در این خصوص، شاهد مصالحه حدود 70 درصدی در کلانتری‌های قزوین هستیم و این جای تقدیر دارد.

وی افزود: همچنین با توجه به اقدامات صورت گرفته در مراجع قضایی و انتظامی، طی 5 ماهه نخست امسال بیش از پنج هزار پرونده با ایجاد صلح و سازش میان اصحاب دعوا مختومه شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تصریح کرد: مساجد از دیرباز در بسیاری از موضوعات پایگاه‌های مردمی بوده و هست و یکی از برنامه‌های دادستانی قزوین در راستای ایجاد صلح و سازش، استفاده از جایگاه معنوی و ظرفیت مساجد است و این طرح به صورت پایلوت در استان آغاز شده و قطعاً در تمامی استان اجرایی خواهد یافت.

حجت الاسلام سقراط کلینی، نماینده ویژه دادستان قزوین در پیگیری امور شهر محمود آباد و اقبالیه در تشریح این طرح که در مسجد امام سجاد (ع) شهر محمود آباد نمونه صورت گرفت، گفت: بدون شک اختلافی که با مصالحه پایان یابد اثرات روحی و روانی مثبتی را برای طرفین خواهد داشت، زیرا گاهاً صدور احکام قضایی موجب کینه توزی میان آن‌ها می‌شود و ممکن است تبعات بعدی در پی داشته باشد.

وی افزود: ما معتقدیم که بسیاری از دعاوی بخصوص کیفری که در مراجع قضایی مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، می‌تواند با وساطت ریش سفیدان و معتمدان حل و فصل شود و به دستگاه قضایی ختم نشود و مطمئناً مساجد یکی از محل‌هایی است که در این خصوص می تواند کمک کار دستگاه قضایی باشد.

بیشتربخوانید

ورود دادستانی کرج به موضوع خشکیدن درختان پارک تاجیکستان

نماینده ویژه دادستان قزوین در پیگیری امور شهر محمود آباد و اقبالیه، تصریح کرد: با ابتکار دادستان قزوین طرح اصلاح ذات البین در مساجد برنامه ریزی و به صورت پایلوت در این مسجد اجرایی می‌شود و انتظار داریم مومنان، معتمدان و ریش سفیدان در جهت کاهش منازعات و پرونده‌های قضایی این منطقه جدیت و اهتمام ویژه داشته باشند و یقیناً به صلاح مردم شریف محمودآباد خواهد بود.

حجت الاسلام کلینی در پایان خاطر نشان کرد: از این پس در صورت طرح دعوا از سوی مردم شریف محمود آباد، یک نسخه از شکواییه در اختیار واحد صلح و سازش کلانتری قرار می‌گیرد و با هماهنگی امام جماعت مسجد، اصحاب دعوا در یک زمان مشخص به مسجد دعوت شده و با حضور عوامل واحد صلح و سازش کلانتری، امام جماعت و معتمدین محلی در جهت مصالحه میان آن‌ها تلاش شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *