پایان جلسه شورای حکام درباره ایران/نماینده روسیه: هیچ قطعنامه یا تصمیمی اتخاذ نشد

15:04 - 23 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۴۵۱۶
موضوع ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی شد.

خبرگزاری میزان - بررسی موضوع ایران در نشست شورای حکام انجام شد.

شورای حکام در بیانیه‌ ادعایی خود پس از بررسی موضوع ایران، خواستار همکاری و تعامل بیشتر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام، ادعا کرد که ایران در گفت‌وگوهای غیرمستقیم بر سر احیای توافق هسته‌ای مشتاق نیست.

به ادعای وی، واشنگتن آماده توافقی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است.

همچنین «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی، گفت: روسیه از پایان موفقیت آمیز گفت‌وگوهای وین حمایت می‌کند؛ همه شرایط (برای پایان موفقیت آمیز گفت‌وگوهای وین) از قبل وجود دارد.

وی گفت: همه طرف‌ها به یک اندازه سخت کار کردند اما ما باید پیچیدگی و حساسیت سیاسی مسائلی را که باید در چارچوب احیای برجام حل شوند، در نظر بگیریم.

نماینده روسیه همچنین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: بحث راستی آزمایی و نظارت در ایران در جلسه جاری شورای حکام به پایان رسیده است؛ هیچ قطعنامه یا تصمیمی در این خصوص از سوی هیئت مدیره وجود ندارد؛ فقط تبادل نظر است.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‎وگوی تلفنی با همتای عمانی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به روند گفت‎وگو و تبادل پیام برای رفع تحریم‎ها و با اشاره به تلاش همه طرف‎ها طی چند ماه گذشته، رمز رسیدن به نقطه مطلوب توافق در شرایط حاضر را تمرکز آمریکا بر واقع بینی و نشان دادن داشتن اراده لازم دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نشست جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، اظهار کرد: صدور بیانیه غیرسازنده در نشست وین هیچ ثمری ندارد.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به برخی گفته‌های مدیرکل آژانس و درخواست پاسخ جمهوری اسلامی ایران به سوالات آژانس، گفت: بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف‌شده و همچنین برقراری مجدّد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملّت ایران، مستلزم رفع تحریمها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.

کمالوندی تاکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آن‌ها اعلام نظر کند؛ این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روز دوشنبه، ۲۱ شهریور آغاز و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

مسعود بیاتی


برچسب ها: ایران شورای حکام

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *