8 عامل عدم ورود نقدینگی به بازار بورس

8:01 - 23 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۳۴۵۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نسبت p.e بازار سرمایه بسیار ارزنده است، اما برای این سهام های ارزنده متاسفانه خریداری وجود ندارد، گفت: دلیل عدم ورود نقدینگی به بازار سرمایه بحران هایی است که بازار سرمایه با آن مواجه است و این مشکلات به دو دسته بین المللی و داخلی تقسیم می شود.

داریوش روزبهانه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان گفت: در حوزه بین الملل، بازار های مالی با ریسک زیادی مواجه هستند به خصوص آن که فدرال رزرو به طور متوالی در حال افزایش نرخ بهره است و با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت کامودیتی ها روند نزولی را طی خواهد کرد. بازارسرمایه ما کامودیتی محور است و ریزش کامودیتی ها شاخص کل بازار سرمایه را نزولی خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: دومین ریسک بین المللی بازار سرمایه، جنگ اوکراین است، که موجب شده است تا فضای بازارهای مالی جهان مبهم شود. ضمن این که با جنگ اوکراین شاهد افزایش شدید قیمت انرژی در جهان هستیم که موجب شده است تا هزینه تولید به شدت افزایش یابد و تا زمانی که این جنگ تمام نشود این بحران بر قرار خواهد بود.


وی افزود: سومین عامل تاثیر گذار بر ریزش بازار سرمایه مذاکرات هسته ای است و شاهد هستیم که مذاکرات هسته ای به کما فرو رفته است و تا زمانی که برجام به نتیجه نرسد نقدینگی به بازار سهام ورود نخواهد کرد. ابهام در برجام فضای اقتصادی کشور را به نااطمینانی سوق داده است و در این شرایط هرچه قدر که بازار سرمایه جذاب و ارزنده باشد، بازهم سرمایه جذب این بازار نخواهد شد.


این تحلیل گر بازارهای مالی بیان داشت: در داخل کشور بازار سرمایه ابهام های زیادی دارد که اولین و مهترین آن افزایش نرخ بهره است و سیاست های بانک مرکزی و دولت در خصوص نرخ بهره کاملا نامشخص است.


این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: دومین دلیل داخلی خروج سرمایه از بازار سرمایه این است که شوک سال 99 همچنان به قوت خود باقی مانده است. در این شرایط سرمایه گذاران می ترسند تا سرمایه های خود را وارد بازار سرمایه کنند، زیرا که از این واهمه دارند که شوک سال 99 تکرار شود و شاخص کل بازار سرمایه ریزش خود را تکرار کند.


روزبهانه گفت: سومین دلیل داخلی افت بازار سرمایه به کنترل قیمت ها بر می گردد. زیرا که در ابتدای سال جاری با حذف یارانه ها شاهد بودیم که قیمت برخی کالا ها چند برابر شد، اما دولت با قیمت گذاری دستوری اجازه نداد که قیمت تولیدی برخی از محصولات از یک حدی به بعد افزایش یابد. این موضوع موجب شد تا حاشیه سود شرکت های بورسی کاهش یابد، زیرا با سود کمتری دست به تولید می زدند.


این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: چهارمین دلیل داخلی قیمت گذاری انرژی است و مشخص نیست که دولت تا چه مقدار می خواهد قیمت انرژی را افزایش دهد.


این فعال بازار سرمایه بیان داشت: پنجمین دلیل داخلی کسری بودجه دولت است، زیرا در زمان هایی که دولت با کسری بودجه مواجه بوده است، بخشی از نیازهای مالی خود را از طریق بازار سرمایه تامین کرده است و این موضوع موجب شد تا بخش زیادی از نقدینگی بازار سرمایه جذب اوراق دولتی شود و یا این که دولت در سود شرکت های بورسی دست درازی کند.


این تحلیل گر بازار های مالی اضافه کرد: این عوامل داخلی و بین المللی موجب شده است که اگر به سرمایه گذار چوب هم بزنند سرمایه خود را وارد بازار سرمایه نخواهد کرد. بنابراین به هر مقدار که بازار سرمایه جذاب باشد تا زمانی که برخی از ریسک های داخلی و بین المللی رفع نشود، افراد سرمایه گذاری در بازار سهام نخواهند کرد.


داریوش روزبهانه در پایان تاکید کرد: گزارش سه ماهه اول سال 1401 شرکت های بورسی بسیار خوب بود، اما این گزارش های خوب موجب نشد تا سرمایه ها جذب بازار شود و پیش بینی می کنم که گزارش های شش ماه شرکت های بورسی با رشد اندکی مواجه خواهیم بود، زیرا که نرخ دلار تغییر خاصی نکرده است و برآورد های آینده نرخ دلار نیز در حد قیمت های فعلی است.


انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *