روند توقف ناپذیر جنایت؛ عادی شدن قتل به سبک مافیایی در آلبانی

10:52 - 17 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۶۰۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت تسلیحاتی در آلبانی در سال‌های گذشته در مسیر صعودی قرار داشته و چالش‌های مرگباری برای مردم این کشور ایجاد کرده است.

خبرگزاری میزان – تشدید موج گسترده قتل در آلبانی دو موضوع گستردگی و پراکندگی سلاح گرم غیرقانونی و ناکارآمدی پلیس در مقابله با خشونت‌های تسلیحاتی را پررنگ تر کرده است؛ آلبانی یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد سلاح گرم غیرقانونی در دست مردم دارد.

آلبانی در دو سال گذشته شاهد وقوع رشته قتل‌هایی بوده است که فقط در سال 2021 در قیاس با سال 2020 حدود 52 درصد و در قیاس با سال 2019 حدود 44 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس اعلام پلیس در دسامبر 2021، از سال 2014 تا زمان مورد اشاره حدود 120 پرونده قتل حل نشده باقی ماندند.

تحلیلگران و کارشناسان از گسترش سلاح‌های گرم، فقدان جمع آوری اطلاعات کافی توسط پلیس و تسویه حساب‌های داخل کشور میان باندهای جنایتکار قدرتمند آلبانی به عنوان دلایل اصلی این بحران یاد می‌کنند.

یک استاد جرم شناسی دانشگاه «تیرانا» بر این باور است که آلبانی به استراتژی خلع سلاح عمومی نیاز دارد؛ زیرا تهدیدها با سلاح‌های پیشرفته و خطرناک تر در مناطق مسکونی افزایش یافته است.

یک فعال حقوقی آلبانیایی، خواهان تعیین مجازات‌های سنگین برای حمل غیرقانونی اسلحه جهت مقابله با بحران قتل‌های مافیایی رو به رشد در این کشور شد.

مشکل نگهداری غیرقانونی سلاح در آلبانی به اواخر دهه 1990 باز می‌گردد؛ زمانی که فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث سه ماه هرج و مرج و غارت انبارهای اسلحه شد.

به گفته وزارت دفاع آلبانی، حدود 500 هزار قبضه سلاح از انواع مختلف در بازه زمانی مذکور به سرقت رفت؛ البته پلیس آلبانی رقم مذکور را نادرست و حدود 550 هزار قبضه سلاح اعلام کرد.

عفوهای عمومی متعدد تاکنون منجر به بازگشت برخی از این سلاح‌ها شده اند.

به گزارش « balkaninsight»، قتل‌های مافیایی در کمال خونسردی در آلبانی رخ می‌دهند و سبب گسترش ترس و وحشت در سراسر آلبانی می‌شوند.

قتل به سبک مافیایی، به یک اتفاق عادی در آلبانی تبدیل شده است و کارشناسان می‌گویند که عاملان هیچ ترسی از پلیس ندارند.

در عین حال « ina.media» در فوریه 2022، گزارش داد که در هر 10 مورد قتل در آلبانی، در 7 مورد از سلاح گرم غیرمجاز استفاده می‌شود.

 این آمار، آلبانی را در جمع کشورهای با خطر بالای استفاده از سلاح گرم قرار می‌دهد.

اگرچه تاکنون کلاشینک، عامل اصلی قتل‌های مسلحانه در این کشور اروپای شرقی بود، اما گروه‌های جنایتکار سلاح‌های جدید با دقت بالا را ترجیح می‌دهند.

بر اساس داده‌های دادستانی کل آلبانی، در بازه زمانی 2016-2020، 24 نفر به اتهام قاچاق اسلحه و مهمات در این کشور تحت تعقیب قرار گرفته اند؛ از این تعداد، سوابق دادگاه‌ها نشان می‌دهد که 7 نفر با رأی قطعی محکوم شده اند.

در حال حاضر تعداد سلاح‌های غیرقانونی در گردش 325 هزار و 254 قبضه اعلام شده است؛ وزارت کشور آلبانی تخمین می‌زند که اکثر دارندگان سلاح گرم در آلبانی مرد هستند (99.9 درصد).

مردان اکثریت قریب به اتفاق عاملان حوادث اسلحه گرم (98 درصد) را تشکیل می‌دهند؛ ضمن این که 89 درصد قربانیان نیز همین مردان هستند.

در آلبانی به طور متوسط ​​هر روز یک قتل یا جراحت اتفاق می‌افتد؛ تنها در 5 سال گذشته 284 نفر بر اثر سلاح گرم کشته و تعدادی دیگر زخمی شده اند.

البته باید توجه داشت که در سرقت‌ها نیز از سلاح گرم غیرمجاز استفاده می شود؛ در 5 سال گذشته 77 نفر به اتهام سرقت مسلحانه تحت تعقیب قرار گرفته اند.

قاچاق اسلحه در آلبانی که اکنون به یک تجارت معمولی تبدیل شده، همچنان یک واقعیت نگران کننده است.

کمیسیون اروپا تخمین می‌زند که در آلبانی نه تنها تعداد زیادی اسلحه گرم در گردش است، بلکه این هشدار را می‌دهد که این کشور به یک کشور ترانزیت برای قاچاق آن‌ها تبدیل شده است.

اسلحه گرم توسط گروه‌های جنایتکار آلبانیایی استفاده می‌شود و عمدتا به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود؛ آلبانی مقصد و کشور ترانزیت سلاح گرم است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *