رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رفع تصرف 817 هکتار از اراضی ملی استان فارس در سال 1401

7:54 - 02 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۰۹۲۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: از ابتدای امسال 817 هکتار از اراضی ملی در اقصی نقاط استان از دست متصرفان آزاد سازی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: اجرای تدابیر پیشگیرانه در زمینه جرایم اقتصادی و پیشگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی، اقدامات مراقبتی در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، تهیه و تدوین دستورالعمل جامع پیشگیری از سرقت مهمترین اقدامات دادگستری فارس در حوزه پیشگیری از وقوع جرم است.

رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن تشریح اقدامات مجموعه قضایی استان فارس در حوزه پیشگیری از جرم به طرح پیشگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی اشاره کرد و گفت: این طرح با تأکید بر 104 وظیفه قانونی به سازمان‌های ذیربط ابلاغ شده است.

نقش تأثیرگذار پیشگیری و مقابله با تخلفات و جرایم مالیاتی در پویایی اقتصادی کشور

وی با بیان اینکه طرح های تدوین شده در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در راستای تحقق اولویت های پانزده گانه ابلاغی رئیس قوه قضاییه است، گفت: در این بین با توجه به نقش تأثیرگذار پیشگیری و مقابله با تخلفات و جرایم مالیاتی در پویایی اقتصادی کشور این موضوع به صورت ویژه در دستورکار دادگستری فارس و معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان قرار گرفته است.

اقدامات مشترک با نهادها و سازمان‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم بهترین بازدهی را داشته است

رئیس کل دادگستری استان فارس موضوعات سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی، شرکت‌های صوری، حساب‌های اجاره‌ای، عدم شفافیت عملکرد مالی برخی از مشاغل، جلوگیری از صدور فاکتورهای صوری و جلوگیری اعلام ورشکستگی های خلاف واقع را از جمله برنامه های مشترک پیشگیری از تخلفات و جرایم با مجموعه اقتصادی و امور مالیاتی استان خواند و تصریح کرد: تجربه علمی و پژوهشی پیشگیری از وقوع جرم در استان فارس نشان داده است که اقدامات مشترک با نهادها و سازمان ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم بهترین بازدهی را داشته است.

آخرین اصلاحات قانونی با هدف هماهنگی بین نهادهای مسئول در مبارزه با قاچاق کالا انجام شده است

وی همچنین به اقدامات پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز نیز اشاره کرد و بیان کرد: تشریح آخرین اصلاحات قانونی با هدف انسجام و هماهنگی بین نهادهای مسئول انجام شده است و جلسات متعددی با تیم های بازرسی جهت توجیهات و آموزش های قانونی به منظور پیشگیری از عرضه محصولات قاچاق با اولویت کالاهای سلامت محور در دستور کار قرار گرفته است.

817 هکتار از اراضی ملی از دست متصرفان آزاد سازی شده است

رئیس کل دادگستری استان فارس به اقدامات پیشگیرانه در حوزه تجاوز به اراضی و عرصه های ملی نیز اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال 817 هکتار از اراضی ملی در اقصی نقاط استان از دست متصرفان آزاد سازی شده است که بیش از 40 هکتار از این میزان را رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه های استان تشکیل می‌دهد.

رشد 30 درصدی رفع تصرفات در استان

حجت الاسلام و المسلمین موسوی خاطر نشان کرد: دادگستری فارس به نهادها و سازمان‌های متولی امر زمین در جهت اجرای تکالیف قانونی و حفظ و جلوگیری از تصرفات همواره تأکید داشته است و در راستای این سیاست از رفع تصرف اراضی بر مبنای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری باغات و اراضی زراعی حمایت ویژه ای داشته به نحوی که در این زمینه شاهد رشد 30 درصدی رفع تصرفات بوده ایم.

تدوین دستورالعمل جامع در زمینه پیشگیری از سرقت

رئیس کل دادگستری استان فارس به تدوین دستورالعمل جامع در زمینه پیشگیری از سرقت شامل اقدامات تأمینی و تربیتی و اجرایی خبر داد و گفت: این دستور العمل به کلیه حوزه‌های قضایی استان ابلاغ شده است و در همین راستا جلساتی با محوریت توجیه نمایندگان دستگاه‌های اجرایی با محوریت استانداری فارس برگزار شده است.

افزایش 10 درصدی مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیر مجاز

وی در تشریح سایر اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: افزایش 10 درصدی مسلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز در جهت حفظ منابع آب استان از جمله این موارد است که با توجه به خشکسالی در سالهای اخیر و همچنین برداشت‌های غیر مجاز از منابع زیر زمینی تمرکز بر این موضوع از سوی دستگاه قضایی در زمره اولویت‌ها بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی به موضوع محور قرار گرفتن برنامه مشارکتی دادگستری با نهادها و سازمان‌های اجرایی، نظارتی و امنیتی استان در جهت پیشبرد هر چه بهتر اهداف و برنامه های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی استان اشاره و تصریح کرد: با توجه به فراقوه‌ای بودن سیاست‌های پیشگیری از جرم، اهمیت موضوع برای کلیه دستگاه های تشریح شده است و اخذ برنامه‌های پیشگیری قبل از انتصاب مدیران توسط دستگاه قضایی و نظارتی پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری فارس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *