ورود قوه قضاییه به کشف و آزادسازی انبارهای کاغذ بسیار ارزنده است/مشکلات کاغذ را رها نکنیم

9:00 - 31 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۹۱۶۳
یک نویسنده کتاب گفت: نکته مهم برای ناشران این است که قیمت واقعی کاغذ در بازار عرضه و ارائه شود و در عین حال دست مافیای کاغذ و احتکار کنندگان از این حوزه کوتاه گردد و این مهم نظارت مستقیم قوه قضاییه را می‌طلبد.

محمد حقی در گفت‌و‌گو با میزان پیرامون چالش‌های پیش روی ناشران در حوزه کاغذ گفت: کاغذ از جمله مهمترین متغیرها در بین سایر مواد اولیه در تولید کتاب است و این کالا هزینه های بسیار گزافی را بر عهده ناشران می گذارد.

وی در همین راستا ادامه داد: در شش ماه گذشته روند افزایش قیمت کاغذ به اندازه ای سریع بوده که برای فعالان عرصه کاغذ نیز این رویدادی عجیب به نظر می رسد به صورتی که اسفند ماه ۱۴۰۰ قیمت هر بند کاغذ 550 تا ۵۷۰ بود و هم اکنون قیمت این کالا در بازار ۸۳۰,۰۰۰ تومان برای هر بند است.

قوه قضاییه

حقی به ورود قوه قضاییه به انبارهای دپو شده کاغذ اشاره و بیان کرد: ایجاد مافیا که مانند یک اختاپوس بازار کاغذ را در بر گرفته و تلاش دارد تا کنترل آن را در دست بگیرد بسیار بد و برای مصرف کننده زیان‌بار خواهد بود آنان تلاش دارند تا با هر بهانه‌ای قیمت کاغذ را بالا ببرند، ورود قوه قضاییه به این موضوع مهم و ضروری بوده و کشف و آزادسازی انبارهایی که طی این مدت از نظرها پنهان مانده بود رویکردی ارزشمند از سوی قوه قضاییه است و چقدر خوب می‌شود که این رویکرد ادامه دار باشد.

لزوم نظارت قوه قضاییه

وی از قوه قضاییه درخواست کرد:  نظارت ویژه بر کاغذ از زمان ترخیص تا ورود آن به بازار بسیار مهم است در عین حال ورود نظارتی بر تنظیم بازار کاغذ جهت مبارزه بامفسدان اقتصادی که اکنون کاغذ را هدف قرار داده اند بسیار مهم و قابل نظارت است.

این نویسنده کتاب به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ اشاره و بیان کرد: اگرچه توزیع کاغذ دولتی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است اما میزان کاغذی که در اختیار ناشران قرار می گیرد جوابگوی نیاز آنها نیست در عین حال من معتقد هستم که باید برای بازار کاغذ تدبیری اثرگذار اندیشیده شود.

درمان اساسی بدون مسکن

حقی تلاش‌هایی که هم اکنون برای تنظیم بازار کاغذ می‌شود را نا کافی دانست و تصریح کرد: حرکت هایی برای تنظیم بازار کاغذ شکل گرفته که تنها نقش مسکن را برای این حوزه بازی می کند اما باید در نظر داشته باشیم که برطرف کردن مشکل در کوتاه مدت درمانی مناسب برای مصرف کنندگان کاغذ نخواهد بود.

قوه قضاییه

وی  چاره اندیش را مهم خواند و بیان کرد: برای اینکه در سال های آینده با مشکل برخورد افزایش قیمت کاغذ و یا کمبود این کالا در بازار روبرو نباشیم باید رویکردی تاثیر گذار و عملی در پیش گرفته شود و در این میان نهادهای ذی‌ربط یا سازمان هایی همانند حمایت از مصرف کننده و یا قوه قضاییه به این مهم ورود کنند.

برخورد با مافیای کاغذ

حقی لزوم وجود قیمت واقعی کاغذ در بازار را امری مهم و قابل توجه دانست و خاطرنشان کرد: نکته مهم برای ناشران این است که قیمت واقعی کاغذ در بازار عرضه و ارائه شود و در عین حال دست مافیای کاغذ و احتکار کنندگان از این حوزه کوتاه شود.

مصاحبه از اعظم میرزایی

انتهای پیام/  


برچسب ها: قوه قضاییه کاغذ

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *