کتاب «همه خبرها اینجاست» روایت یکی از نخبه های پزشکی

15:36 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۳۲۳
کتاب همه خبرها اینجاست به قلم نجمه جوادی پنجمین اثر از آثار واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران است که با همکاری ستاد ملی کنگره شهدای استان قم چاپ و روانه بازار نشر شده است.

خبرگزاری میزان –کتاب «همه خبرها اینجاست» به قلم نجمه جوادی پنجمین اثر از آثار واحد ادبیات پایداری انتشارات کتاب جمکران است که با همکاری ستاد ملی کنگره شهدای استان قم چاپ و روانه بازار نشر شده است. 

آغاز جنگ تحمیلی در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مجال شناخت نخبه‎ها و دانشمندان جوان ایرانی را نداد و حالا که سال ها از جنگ تحمیلی می گذرد، این افراد به مرور زمان با همت و تلاش نویسندگان و مراکز مختلف انقلابی و فرهنگی معرفی و شناخته می شوند.

اولین بانوی جراح ایرانی

«همه خبرها اینجاست» به معرفی یکی از نخبه های پزشکی کشور می‌پردازد. این کتاب زندگی نامه داستانی اولین بانوی جراح ایرانی، «شهیده پروین ناصحی» است. 

بانویی که با اراده قوی و مدیریت احساسات در شرایط بحرانی، توجه اساتید پزشکی را در جلسه مصاحبه پذیرش جراحی جلب کرد و توانست به عنوان اولین بانوی جراح ایرانی تخصص بگیرد و مشغول به کار شود. تا پیش از پذیرش پروین ناصحی در این رشته، قانون نانوشته‌ای در کشور وجود داشت که هیچ بانوی ایرانی به عنوان جراح به دوره تخصص پزشکی راه پیدا نمی‎کرد این ها مضامینی است که در کتاب «همه خبرها اینجاست» بیان شده است.

رکورد عمل جراحی عمومی

پروین در روستایی به اسم کیلان در دامنه دماوند متولد شد. پدرش ناصر ناصحی افسر ژاندارمری شیفته اهل بیت مخصوصا امام رضا (ع) بود.  این شهیده عزیز، زمانی که می‌توانست ایران را ترک کند و در بهترین بیمارستان های آمریکا و اروپا مشغول به کار شود، بین رفتن و ماندن از ایران، ماندن را انتخاب کرد و با تلاش بی وقفه رکورد عمل جراحی عمومی در زمان جنگ را به نام خودش به ثبت رساند.

کتاب

این کتاب حاصل ساعتها مصاحبه و تلاش نویسنده، سرکار خانم «نجمه جوادی» برای گردآوری خاطرات و نگارش زندگینامه شهیده دکتر پروین ناصحی است.



او بعد از اتمام دوره تخصص، برای گذراندن دوره رزیدنتی خود به خاطر علاقه زیادش به حضرت معصومه(ع) شهر مقدس قم را انتخاب و مشغول خدمت شد. این سال ها مصادف شد با جنگ تحمیلی و او علاوه بر خدمت به مردم قم، از خدمت و مداوای مجروحین جنگی نیز دریغ نکرد و در بیمارستان‎ها تمام تلاش و همتش را صرف جراحی و مداوای رزمندگان دفاع مقدس نمود. اما پایان رزیدنتی او در شهرقم به شکلی متفاوت رقم خورد. 

برشی از کتاب:

پروین نگاهی به اطراف انداخت. چقدر برای راه‌اندازی بیمارستان با همکارانش تلاش  کرد. بیمارستانی که تا قبل از انقلاب شده بود محل رفت و آمد آمریکایی‌ها و به هزار تخت خوابی معروف شده بود. بعد از انقلاب هم تا چند سال بلااستفاده ماند، که با همت او و چند همکار دیگرش راه اندازی شد.

نگاهی به عکس شهید بهشتی انداخت که درست بالای میز خدمت نصب شده بود. با خودش فکر کرد چقد تجهیز اینجا کار سختی بود، اما ارزشش را داشت، لبخندی از روی رضایت زد و به اتاقی که در آن استراحت می کرد، رفت. دلش می خواست به جای سه روز در هفته، زمان بیشتری را در قم می ماند؛ هرچند این امکان نداشت، ولی یکی از آرزوهایش بود…

کتاب «همه خبرها اینجاست» زندگی نامه داستانی شهیده دکتر پروین ناصحی، به قلم «نجمه جوادی» توسط انتشارات کتاب جمکران در ۱۸۲ صفحه و با قیمت ۷۰ هزارتومان وارد بازار نشر شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *