تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی؛ مرحله جدید کارزار سرکوب رژیم صهیونیستی

11:14 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۰۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی کارزار سرکوب و بازداشت خود را گسترده تر کرده و سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی را تعطیل کرد.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی به تازگی با یورش به دفتر هفت سازمان حقوق بشری فعال در فلسطین، فعالیت آن‌ها را متوقف کرد.

نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی پنجشنبه گذشته به دفاتر 7 سازمان حقوق بشری یورش برده و اموال شش سازمان مدنی فلسطینی را مصادره و فعالیت آنان را متوقف کردند.

سازمان‌های «الحق»، انجمن حمایت از زندانیان و حقوق بشر «آدامیر»، مرکز تحقیقات و توسعه «بیسان»، سازمان بین المللی دفاع از کودکان فلسطین، اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی (UAWC) و اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین (UPWC) تعطیل شده و دفتر کمیته‌های کار بهداشت (HWC) نیز به همین بهانه مورد یورش قرار گرفتند.

یورش رژیم صهیونیستی به این دفاتر در ادامه تلاش کابینه رژیم صهیونیستی برای غیرقانونی خواندن سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی از سال گذشته رخ داد.

رژیم صهیونیستی در اکتبر 2021 براساس قانون ادعایی مبارزه با تروریسم 2016، شش سازمان حقوق بشری برجسته فلسطینی را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کرد.

یورش به هفت سازمان حقوق بشری فلسطینی و تعطیلی شش سازمان پس از بیانیه حمایتی مشترک 10 کشور اروپایی انجام شد.

کدام سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی هدف قرار گرفتند؟

آدامیر: این سازمان حقوق بشری در سال 1991 تاسیس شد و وکالت حقوقی رایگان به زندانیان سیاسی فلسطینی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی  نگهداری می‌شوند، ارائه می‌کند.

الحق: سازمان مذکور در سال 1979 تاسیس شد و از سازمان‌های پیشرو حقوق بشر فلسطینی در اراضی فلسطین است که در سال 1967 توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده، فعالیت می‌کند.

«الحق» با گروه‌های حقوقی محلی و بین المللی در فلسطین همکاری می‌کند و بر پاسخگویی رژیم صهیونیستی در دادگاه کیفری بین المللی (ICC) فشار می‌آورد.

سازمان بین المللی دفاع از کودکان فلسطین: بخش فلسطین این سازمان مستقر در ژنو یک گروه حقوق کودکان است که به کودکان فلسطینی که در سیستم دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی بازداشت و تحت پیگرد قرار می‌گیرند، کمک حقوقی رایگان می‌کند.

این گروه به خاطر موفقیت در محدود کردن مدت زمان بازداشت کودکان در زندان‌های رژیم صهیونیستی شهرت پیدا کرده است و گزارش‌ها و اطلاعات کلیدی را در مورد موضوع کودکان فلسطینی زندانی منتشر می‌کند.

اتحادیه کمیته‌های کار کشاورزی: سازمان مذکور در سال 1986 در واکنش به شرایط دشوار اجتماعی – سیاسی پیش روی کشاورزان فلسطینی به دلیل محدودیت‌های رژیم صهیونیستی در دسترسی آنان به منابع طبیعی تاسیس شد.

سازمان مذکور تلاش می‌کند تا زمین‌های در معرض خطر مصادره توسط رژیم صهیونیستی در منطقه «C» کرانه باختری را که تحت اشغال مستقیم ارتش رژیم صهیونیستی است، احیا کند.

نکته قابل توجه آن که تمامی شهرک‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در این منطقه مستقر هستند.

کمیته‌های کار سلامت: سازمان مذکور در سال 1985 تاسیس شد و دو بیمارستان و ده‌ها کلینیک را در کرانه باختری اشغالی اداره می‌کند.

این سازمان در تلاش است تا زیرساخت‌های پایدار بهداشتی برای همه اقشار فقیر و حاشیه نشین فلسطینی ایجاد کند.

اتحادیه کمیته‌های زنان فلسطین: این سازمان در سال 1980 برای توانمند سازی زنان فلسطینی در همه سطوح تاسیس شد و به مبارزه ملی فلسطینیان علیه اشغال غیرقانونی اراضی فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی کمک می‌کند.

مرکز تحقیق و توسعه بیسان: سازمان حقوقی «بیسان» در سال 1989 تشکیل شد و با جوانان، کارگران، جوامع فقیر و زنان برای دستیابی به حقوق اقتصادی – اجتماعیشان همکاری می‌کند.

فعالیت صلح آمیز سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی تعطیل شده

همان طور که دیده شد، سازمان‌های حقوق بشری هدف قرار گرفته، فعالیت‌هایشان کاملا قانونی و به شکلی صلح آمیز در جریان بود؛ه است در واقع فعالیت این سازمان‌ها با هیچ استدلال و مدرکی به عنوان فعالیت تروریستی قابل تعریف نیست.

آن چه مشخص است سازمان‌های هدف قرار گرفته، فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم صهیونیستی داشته و موارد سوء استفاده در سرزمین‌های اشغالی را مستند می‌کردند.

به عنوان مثال، سازمان «الحق» یکی از شناخته شده ترین سازمان‌های غیردولتی فعال در کرانه باختری، نقض حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی را از دهه 1970 مستند کرده بود.

مانع تراشی رژیم صهیونیستی در مسیر فعالیت سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی

از سال 1967 تاکنون رژیم صهیونیستی بیش از 400 سازمان محلی و بین المللی از جمله تمامی احزاب سیاسی اصلی فلسطینی را ممنوع کرده است.

براساس تحقیق فنی سازمان «فرانت لاین دیفندرز» در اکتبر 2021 شش سازمان مدافع حقوق بشری فلسطینی با جاسوس افزار «پگاسوس» شرکت «ان اس او» هک شدند.

در عین حال، معرفی سازمان‌های حقوق بشری فلسطین به عنوان سازمان‌های تروریستی سبب شد تا شماری ازکشورهای اروپایی کمک‌های مالی خود به آن‌ها را قطع کنند.

دلیل حمله رژیم صهیونیستی به سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی

حمله رژیم صهیونیستی به دفاتر سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی را باید جدیدترین الگوی حملات سرکوبگرانه این رژیم دانست که سازمان‌های مدنی فلسطینی را هدف قرار می‌دهد؛ سازمان‌هایی که مدافع حقوق بشر و حاکمیت قانون بین‌المللی و خواستار پایان دادن به رژیم تهاجمی 74 ساله استعماری و آپارتاید صهیونیستیِ منکر حق جمعی برای تعیین سرنوشت مردم فلسطین و حقوق پناهندگان برای بازگشت، هستند.

رژیم صهیونیستی که در حال انجام یک کارزار گسترده سرکوب نظامی در کرانه باختری اشغالی است، قصد دارد فضای سیاسی در اراضی اشغالی را بیش از پیش مسدود و خفه کند.

این رژیم پس حمله اخیر به نوار غزه اکنون با یورش به سازمان‌های حقوق بشری تلاش دارد تا از آشکار شدن جنایت‌های خود ممانعت به عمل بیاورد.

رئیس هیئت مدیره کمیته‌های کار بهداشت که بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های فلسطین را اداره می‌کند، اعلام کرد که هدف از تعطیلی سازمان‌های حقوق بشری، ویران کردن جامعه فلسطین است.

واکنش‌ها به یورش رژیم صهیونیستی به دفاتر سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی

سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری مختلفی یورش رژیم صهیونیستی به سازمان‌های حقوق بشری فلسطینی را محکوم کردند.

آن‌ها تاکید کردند فعالیت سازمان‌های هدف قرار گرفته، کاملا صلح آمیز بوده و یورش رژیم صهیونیستی به آن‌ها نشان دهنده سیاست و عملکرد سیستماتیک رژیم صهیونیستی برای ساکت کردن مدافعان حقوق بشری فلسطین است که به دنبال عدالت و پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها هستند.

ضمن این که این یورش آینده حمایت از حقوق کودکان، زنان، زندانیان و توانایی و ظرفیت مستندسازی نقض حقوق بشری توسط رژیم صهیونیستی را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز اقدام رژیم صهیونیستی در یورش به دفاتر سازمان‌های حقوق بشری را محکوم کرد.

سازمان عفو بین المللی نیز اعلام کرد که مقام‌های صهیونیست باید به کارزار سرکوب خود علیه جامعه فلسطین پایان داده و به سازمان‌ها اجازه دهند که کار خود را بدون آزار و اذیت انجام دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *