ارائه آموزش‌های پیشگیری از گرمازدگی در اربعین توسط هلال احمر

11:51 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۲۴۳
مدیرکل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر گفت: آموزش پیشگیری از گرمازدگی در اربعین توسط هلال احمر در حال انجام است.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، نواب شمس‌پور به تشریح برنامه‌های آموزش همگانی جمعیت هلال احمر برای زائران اربعین حسینی سال جاری پرداخت و اظهار کرد: هلال احمر امسال کمپین آموزشی عمود 112 را راه‌اندازی کرده است که 112 شماره ملی امداد و نجات جمعیت هلال احمر است؛ همچنین عمود 112 در مسیر نجف اشرف به کربلای معلی از اولین عمودهای مسیر نجف به کربلاست، این طرح با عنوان عمود 112 نام‌گذاری شده است.

مدیرکل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر هدف از برپایی این کمپین را آموزش زائران برای پیشگیری از بروز مخاطرات دانست و افزود: امسال دمای هوا در عراق به شدت بالاست و تاکنون دمای 50 تا 52 درجه گزارش و پیش‌بینی شده است که در ایام اربعین نیز دمای هوا بالا باشد لذا اولین برنامه آموزشی برای اربعین در زمینه پیشگیری از گرمازدگی است.

شمس‌پور، ضمن هشدار نسبت به عوارض گرمازدگی بیان کرد: بخش قابل توجهی از آموزش‌های آمادگی برای حضور در مراسم اربعین برای پیشگیری از گرمازدگی و در صورت بروز این مشکل، مواجهه صحیح با آن است.  

وی نحوه حضور در تجمعات انبوه را از دیگر مباحث آموزشی مهم اربعین سال جاری اعلام کرد و ادامه داد: مسئله تجمعات انبوه همیشه در زیارت‌ها مطرح بوده است و فاجعه منا نیز در اثر همین تجمعات انبوه به وجود آمد. در ورودی‌ و خروجی مرزها و ورودی و خروجی حرم‌ها مسئله اجتماعات انبوه مهم است، به همین دلیل مسئله حضور و مدیریت تجمعات انبوه در آموزش‌ها و عملیات اربعین پیش‌بینی شده است.

شمس پور با اشاره به اینکه مسیر پیاده‌روی طولانی است و ممکن است زائران در این مسیر دچار بیماری‌ شوند، گفت: با توجه به شرایط خاص امسال، گرمای هوا و وجود بیماری کرونا پیشنهاد ما به مردم این است که تا حد ممکن افراد مسن و کودکان را همراه خود نبرند، دیگر توصیه ما این است که زائران در طول شب به پیاده‌روی بپردازند و روزها در موکب‌ها استراحت کنند که همه این امور در آموزش‌ها به مردم ارائه می‌شود.

مدیر کل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سؤال که این آموزش‌ها چگونه به عموم مردم ارائه خواهد شد، ادامه داد: آموزش‌ها در چند گروه مختلف شروع شده است. بخشی همگانی است و بخشی آموزش در سطح تخصصی و بخشی هم آموزش در سطح مهارتی است.

وی تصریح کرد: آموزش همگانی در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان که ورودی مرزهای ایران به عراق است و حجم قابل توجهی از زائران اربعین در این استان‌ها حضور خواهند داشت، در سطوح مختلف انجام می‌شود؛ از نصب بنرهای آموزشی در سطح شهرها و تبلیغات شهری گرفته تا ارسال پیامک آموزشی، توزیع بروشور در مسیر ورودی شهری، آموزش در اتوبوس‌های زائران و غیره است.  

شمس‌پور اضافه کرد: آموزش‌هایی نیز از صدا و سیما پخش خواهد شد و همچنین دوره اول آموزش در فضای مجازی برگزار و حدود پنج هزار نفر در این دوره شرکت کرده‌اند. در این دوره 20 دقیقه‌ای افراد مطالب آموزشی را مطالعه می‌کنند و در صورت تمایل آزمون داده و مدرک حضور در دوره را دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر در خصوص آموزش زائران خارجی که از ایران وارد عراق می‌شوند نیز بیان کرد: ما با زائرانی مواجه هستیم که از کشور پاکستان وارد ایران می‌شوند و لازم است آموزش‌هایی را دریافت کنند. آموزش این زائران از طریق بنر و پوستر که به زبان خودشان تهیه شده است در استان‌های مرزی و شهرهای زیارتی ایران (معمولاً زائران پاکستانی به شهرهای زیارتی ایران نیز می‌روند) ارائه می‌شود.

شمس‌پور از اجرای برنامه آموزشی موکب‌داران اربعین نیز خبر داد و ادامه داد: موکب‌داران آموزش می‌بیند که اگر گرمازدگی برای زائران اتفاق بیفتد بتوانند به زائران کمک کنند. همچنین با کمیته آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اورژانس و معاونت آموزشی بعثه مقام معظم رهبری نیز هماهنگی‌های لازم برای آموزش انجام شده است.

وی عنوان کرد: کنگره سلامت در اربعین نیز پنجم شهریورماه برگزار می‌شود و در آن آموزش‌های لازم در زمینه تهدیدات زیستی، بیماری‌های قلبی، گرمازدگی و غیره برای گروه‌های امدادی ارائه شده و در کارگاه‌های جانبی نیز خبرنگاران و سایر دست‌اندرکاران اربعین آموزش‌های لازم را دریافت خواهند کرد.

مدیر کل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال احمر تصریح کرد: بهترین و در دسترس‌ترین سایت آموزشی برای زائران اربعین به نشانی https://learn.khadem.ir/ است که دوره آموزش ویژه اربعین را در آن قرار داده‌ایم و وبینارهایی نیز در این سایت پخش می‌شود که اگرچه تاحدودی تخصصی هستند اما عموم مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *