مسیر حمایت از صنعت تولید ماشین‌آلات از تعرفه‌گذاری صحیح بر واردات می‌گذرد

8:20 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۱۱۹۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید در مسیر داخلی سازی ماشین آلات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و مسئله تعرفه ‌گذاری صحیح برای واردات نیز مطرح است که در قانون جهش تولید دانش‌ بنیان به آن اشاره شده است تا تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت و داخلی‌سازی ماشین‌آلات وارداتی را پیدا کنند.

خبرگزاری میزان - یکی از موضوعات مهم در زمینه استراتژی توسعه صنعتی کشور، بحث توسعه صنعت ماشین‌سازی و ساخت ماشین‌آلات و ابزارآلات است که ابتدای راه توسعه صنعتی کشور از استراتژی جلوگیری از واردات تا توسعه صادرات است. در این زمینه باید به این نکته توجه کرد که استراتژی توسعه صنعتی مبتنی بر توسعه صنعت ماشین‌آلات و ابزارآلات بسیار سیاست مهمی است که پس از جلوگیری از واردات، امکان شکل‌گیری صنعت به معنای واقعی و نه مونتاژ آن و همچنین امکان صادرات ماشین‌آلات را فراهم خواهد کرد. بر همین اساس نیز ضرورت دارد که واردات صنعت ماشین‌سازی در کشور مدیریت گردد تا شاهد شکل‌گیری این صنعت و درنهایت رسیدن به توسعه صنعتی پایدار باشیم.

موضوع بسیار مهم در این بخش این است که نوآوری و رسیدن به تکنولوژی و توسعه صنعتی، بدون ساخت ماشین‌آلات معنایی ندارد و به معنای مونتاژ صرف است، اتفاقی که در صنعت خودروسازی فعلی رخ داده است و با رویکرد واردات ماشین‌آلات به جای تولید آن، عملا صنعت مادر نداریم و اصلا توسعه صنعتی رخ نداده است. بنابراین در قانون جهش تولید دانش‌بنیان در رابطه با مدیریت هوشمند واردات و تعرفه‌گذاری موثر بر واردات و حذف معافیت‌های بیجا تاکید شده است تا شاهد رشد غیر انحصاری صنعت تولید ماشین‌آلات باشیم. در همین رابطه با آقای روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس به گفت‌وگو پرداختیم.

روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با میزان در مورد لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان داخلی در حوزه تولید ماشین آلات صنعتی، گفت:  همانگونه که مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخل و شرکت های دانش بنیان تاکید کردند مجلس نیز اقداماتی را در راستای حمایت از این توصیه های معظم له داشته است. موضوع ماشین‌آلات صنعتی و معدنی از این جهت مهم است که مسیر توسعه صنعتی کشور را مشخص خواهد کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانون جهش تولید دانش بنیان و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای توسعه صنعت تولید ماشین‌آلات داخلی از طریق تعرفه‌گذاری صحیح بر واردات، اظهار کرد: امسال مجلس در حمایت از شرکت های دانش بنیان قانونی مصوب کرد که طبق قانون جهش تولید دانش بنیان، واردات هر نوع ماشینی آلاتی که در داخل کشور امکان تولید دارد ممنوع است و‌ باید این امکان به شرکت های داخلی داده شود که تولید خود را داشته باشند. البته ورود همه ماشین آلات ممنوع نیست. ما در بحث تولید بسیاری از ماشین آلات هنوز ورود نکرده ایم و برای تعامل با دنیا باید این ماشین آلات را وارد کنیم چراکه با این ماشین آلات می توانیم مهندسی معکوس را انجام دهیم و نسبت به کیفیت محصولات دقت صورت گیرد. باید در مسیر داخلی سازی ماشین آلات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و مسئله تعرفه ‌گذاری صحیح برای واردات نیز مطرح است که در قانون جهش تولید دانش‌ بنیان به آن اشاره شده است تا تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت و داخلی‌سازی ماشین‌آلات وارداتی را پیدا کنند.

وی تاکید کرد: وقتی رهبری نامگذاری سال را به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال افرین تعیین کردند و مجلس در حمایت از این تاکیدات قانون تصویب کرده است یعنی اینکه باید حمایت از شرکت های دانش بنیان در همه زمینه ها اولویت باید.

عباسپور خاطر نشان کرد: اگر ما بتوانیم ماشین آلات صنعتی را در داخل تولید کنیم و در این زمینه به شرکت های دانش بنیان فرصت دهیم به سمت اقتصاد صنعتی و خوداتکایی حرکت کرده ایم. هر چقدر خوداتکایی با تکیه بر ظرفیت های علمی و دانش کشور داشته باشیم در رسیدن به شعار استقلال که شعار راهبردی کشور است نزدیک می شویم و قطعا می‌توانیم مسیر رشد و توسعه صنعتی کشور را با تولید داخلی ماشین‌آلات و تقویت صنعت تولید ماشین‌آلات طی کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *