رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از 139 هزار پرونده شوراهای حل اختلاف قم در یک‌سال گذشته با سازش مختومه شدند

10:20 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۰۳۸۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان قم، گفت: از تیرماه سال گذشته تا خرداد ماه سال‌جاری تعداد 139 هزار و 164 فقره پرونده به همت شوراهای حل اختلاف استان با ایجاد سازش مختومه شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین علی مظفری در گفت‌وگو با میزان، درتشریح اقدامات دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان قم در راستای ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها با تاکید بر لزوم تلاش برای حل اختلافات مردم پیش از تشکیل پرونده در محاکم حقوقی و قضایی، اظهارکرد: از تیرماه سال گذشته تا خردادماه سال‌جاری تعداد 139 هزار و 164 فقره پرونده به همت شوراهای حل اختلاف استان با ایجاد سازش مختومه شده‌اند.

وی با اشاره به استقرار تعدادی شعبه ویژه حل اختلاف پرونده‌های حوادث رانندگی در استان قم، افزود: این شعبات پرونده‌های تصادفات را پس از تعیین میزان صدمات جسمی از سوی پزشکی با صدور گزارش اصلاحی به شرکت‌های بیمه‌ای جهت پرداخت دیه به مصدومان ارسال می کنند.

رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه در اکثر شهرستان‌های استان این شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های تصادف وجود دارند، افزود: این شعب پرونده‌ها را پس از تعیین میزان صدمات جسمی از سوی پزشکی قانونی بدون صدور رای دادگاه مستقیما به شرکت‌های بیمه‌ای جهت پرداخت دیه بر اساس نظر پزشکی قانونی ارسال می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری در ادامه با بیان اینکه با پرداخت دیه و گذشت شاکی خصوصی پرونده تصادفاتی که جنبه عمومی ندارند طبق قانون مختومه می شوند، افزود: در بازه زمانی کمتر از یک سال تعداد 25 هزار و 530 مورد پرونده تصادفات با صدور گزارش اصلاحی و ارسال آن به شرکت های بیمه مختومه شده اند.

وی ادامه داد: این درحالی است که در گذشته باید ابتدا پرونده تصادفات در محاکم قضایی تشکیل و رای صادرمی‌شد تا پس از آن مصدوم موفق به دریافت دیه شود که این زمان‌بر بود.

رئیس کل دادگستری استان قم، همچنین از تلاش قضات و اعضا شوراهای حل اختلاف استان در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم دادگستری استان  قم و حل و فصل اختلافات مردم تقدیر و تشکر کرد.

بیشتر بخوانید:

۴ محکوم از ابتدای سال با اقدامات دادگستری قم از قصاص نفس رهایی یافتند

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *