جزئیات تبادل آتش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ

11:05 - 13 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۸۶۴۰۷
جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

خبرگزاری میزان - جمهوری آذربایجان، می‎گوید که نیروهای این کشور روز چهارشنبه یک حمله از سوی نیروهای ارمنستان را در نزدیکی «قره باغ» دفع کرده‌اند.

این امر باعث درخواست‌های بین‌المللی برای پایان درگیری‌ها در منطقه‌ای شده که حدود 30 سال است، شاهد تنش است.

به گزارش «الجزیره»، قره باغ با حمایت ارمنستان، پس از درگیری‎های اوایل دهه 1990 از جمهوری آذربایجان جدا شد؛ سپس در سال 2020، جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر این منطقه درگیر شدند و باکو بخشی از قره باغ را پس گرفت.

بر اساس شرایط آتش‌بس بعد از درگیری‌ها، نیروهای حافظ صلح از سوی روسیه برای حفاظت از باقیمانده سرزمین تحت کنترل جدایی طلبان در منطقه مذکور مستقر شدند.

باکو و ایروان یکدیگر را به تخلفات در زمینه آتش‌بس متهم می‌کنند و در روزهای اخیر خشونت‌ها میان دو طرف دوباره تشدید شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، اعلام کرد که ارمنستان با انجام یک اقدام خرابکارانه که به کشته شدن یک سرباز منجر شد، آتش‌بس را به شدت نقض کرده است.

علاوه بر این، باکو می‎گوید که نیروهای جمهوری آذربایجان تلاش نیروهای ارمنستان برای تصرف یک تپه در منطقه تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه را دفع کردند.

جمهوری آذربایجان خواستار خلع سلاح تشکل‌های غیرقانونی ارمنستانی‌ در اطراف منطقه مورد مناقشه شده و همچنین می‎گوید که کنترل چندین ارتفاع استراتژیک در منطقه را به دست گرفته است.

در همین حال، ارمنستان از جامعه بین‌المللی خواست به توقف اقدامات جمهوری آذربایجان کمک کند و باکو را به نقض آتش‌بس متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های روسیه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که وضعیت در قره باغ و اطراف آن رو به وخامت است.

اتحادیه اروپا نیز خواستار توقف فوری خصومت‌ها بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره باغ شد.

سخنگوی «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: «تنش‌زدایی، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جست‎وجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که دولت این کشور از جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ عمیقا نگران است.

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «ما خواستار اقدامات فوری برای کاهش و جلوگیری از تشدید تنش‌ها هستیم.»

شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اواخر سال 2020 بیش از 6 هزار و 500 کشته بر جای گذاشت و با میانجیگری روسیه برای اجرای توافق آتش‌بس پایان یافت.

ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و روسیه حدود 2 هزار نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد، اما تنش‌ها با وجود توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *